۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۶۳۱۷۸۱
(تا انتخابات)؛

تشکیل «فراکسیون منصرفین» مجلس برای حل مشکلات کلان!

تشکیل «فراکسیون منصرفین» مجلس برای حل مشکلات کلان!
۲ ماه به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده و همچنان یکی از چهره‌های پر خبر این ایام، سخنگوی شورای نگهبان است. به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، در ادامه سلسله دیدار‌های تشکل‌ها، احزاب و شخصیت‌های سیاسی با شورا، این بار نمایندگان تعدادی از تشکل‌های دانشجویی با عباسعلی کدخدایی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاري رسا، هجمه‌های سنگین علیه شورای نگهبان کدخدایی در این نشست در بخشی از سخنان خود به هجمه‌های سنگین علیه شورای نگهبان ‌اشاره و خاطرنشان کرد: مدتی است تلاش می‌کنیم پاسخ بعضی از هجمه‌ها را بدهیم که چندی پیش نماینده‌ای گفته چرا کدخدایی جواب می‌دهد درحالی‌که باید پرسید شما چرا این‌قدر علیه شورای نگهبان حرف می‌زنید؟ البته شما دانشجویان در این زمینه می‌توانید به ما کمک کنید.

در قانون انتخابات فعلی معیاری برای شایسته‌گزینی نداریم

کدخدایی با بیان اینکه در قانون انتخابات فعلی تکلیف تبلیغات و هزینه‌ها مشخص نیست و هیچ ملاک و معیاری برای شایسته‌گزینی نداریم، اضافه کرد: نتیجه این قانون تشکیل یک مجلس ناکارآمد را به‌دنبال دارد که نهایتاً از شورای نگهبان مطالبه می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: چرا مجلس با یک‌بار ایراد به قانون انتخابات کل مصوبه را از دستور خارج می‌کند اما طرح «تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی» که ظلم به مردم بود با ایراد شورای نگهبان مواجه شد و مجلس این مصوبه را پنج یا شش بار برگرداند و دست‌آخر هم با زور مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد.

کدخدایی با بیان اینکه قطعاً شورای نگهبان ملاحظه سیاسی ندارد که سه نفر از این جناح و سه نفر از آن جناح را تأیید کند، تصریح کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر برخی از داوطلبان ۶ رأی آوردند، نمی‌شد بگوییم این فرد تأیید است چراکه برای تأیید نیازمند ۷ رأی بود و نهایتاً هم ترکیب آن‌گونه درآمد.

دعوت کدخدایی از تشکل‌های دانشجویی برای نظارت بر انتخابات

کدخدایی در ادامه با ‌اشاره به پیشنهاد حضور پگاه آهنگرانی به‌عنوان ناظر در انتخابات پیش‌رو خطاب به دانشجویان گفت: از شما هم به‌عنوان تشکل‌های دانشجویی دعوت می‌کنیم در یک فرایندی نمایندگان خود را معرفی کنید تا به‌عنوان ناظر بر سر صندوق‌ها حاضر باشید و گزارش انتخابات را خودتان اعلام کنید.

حضور 3 نفر از اعضای جامعه روحانیت در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با فارس، درباره حضور نظارتی جامعه روحانیت در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: جامعه روحانیت بنابر دعوت شورای ائتلاف در این سازوکار حضور پیدا کرد و بنا شد جامعه روحانیت، بخش نظارت و داوری شورای ائتلاف را بر عهده بگیرد.

مصباحی مقدم با ‌اشاره به حضور 3 نفر از اعضای جامعه روحانیت به‌عنوان ناظر در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، ادامه داد: هدف از این کار، نظارت بر فعالیت، مباحث و تصمیمات این شورا از نزدیک بود تا چنانچه لازم شد بدون اینکه در رأی‌گیری‌ها مشارکت داشته باشیم، به دوستانمان در شورا مشورت بدهیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: ما تلاش داریم اگر هنوز گروه‌هایی خارج از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب باقی‌ مانده‌اند با توصیه به وحدت حداکثری، به جمع اعضای شورای ائتلاف ملحق شوند.

وی همچنین درباره کارکرد داوری جامعه روحانیت مبارز در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: اگر اختلافی در شورا رخ دهد که نیاز به داوری باشد، شورای مرکزی جامعه روحانیت به‌عنوان دارو به موضوع ورود می‌کند و 3 نماینده جامعه روحانیت در شورا به همراه رئیس‌و دبیر عالی جامعه روحانیت، یک تیم 5 نفره را برای امر داوری تشکیل خواهند داد.

«جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی»؛پای ثابت ائتلاف‌های اصولگرایی

ایرنا در گزارشی نوشت: یازدهمین دوره انتخابات مجلس در راه است و به‌نظر می‌رسد جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی به ‌رسم دیرین خود از فهرست موردحمایت اصولگرایان پشتیبانی کند. انتشار اخباری تازه از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور مبنی بر ایجاد جبهه «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» در جریان اصولگرایی و قرار گرفتن نام جمعیت ایثارگران ذیل آن، این مسئله را تأیید می‌کند.

بر این اساس، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی قرار است فعالیت‌های انتخاباتی خود را ذیل «جبهه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» متشکل از احزاب «جمعیت پیشرفت و عدالت»، «جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی»، «جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی» و «حزب توسعه و عدالت» با مسئولیت «غلامعلی حداد عادل» تنظیم کند.

جمعیت ایثارگران در انتخابات سال ۱۳۹۶ هم از نامزدهای مورد حمایت «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» یا همان جمنا حمایت کرد.

ساز اختلاف میان «شورای هماهنگی»و «شورای‌عالی سیاست‌گذاری» اصلاح‌طلبان

ایرنا همچنین در گزارشی به ساز مخالفت «مجمع نیروهای خط امام» با «شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» ‌اشاره کرد و نوشت: «مجمع نیروهای خط امام که از سال‌های میانی دهه ۷۰ تاکنون همواره در چارچوب سیاست‌های جمعی اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی کشور فعالیت کرده، یکی از منتقدان شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است و به نظر می‌رسد مانند برخی احزاب همسو در انتخابات پیش‌رو به‌جای شورای عالی، سیاست‌های خود را ذیل تصمیم جمعی شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان تنظیم کند.»

غرضی: مردم در انتخابات به‌شدت وارد میدان می‌شوند

محمد غرضی فعال سیاسی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: 70 درصد مردم در اعتراضات آبان شرکت نکردند، درحالیکه با نحوه اجرای دولت در طرح بنزین مخالف بودند. مطمئن هستم مردم در انتخابات برای دفع خطر خارجی به‌شدت وارد میدان می‌شوند، با وجودی که امید چندانی به جریان چپ و راست در داخل ندارند. وی ادامه داد: مجلس بعد ضعیف‌تر از مجلس فعلی و دولت بعد هم ضعیف‌تر از دولت فعلی خواهد بود چون دولت‌ها و مجلس‌ها به‌جز آنکه نارضایتی را بین مردم ‌اشاعه می‌دهند کاری نمی‌کنند اما مردم کشورشان را دوست دارند و ایستاده‌اند. نمونه این مسئله را بعد از زلزله کرمانشاه شاهد بودیم که ارسال کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده سرازیر شد.

تشکیل فراکسیون منصرفین انتخابات به ریاست «لاریجانی»

عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با ایسنا از تشکیل فراکسیونی متشکل از نمایندگانی که در انتخابات آتی مجلس کاندیدا نشدند، خبر داد و گفت: «اکثر دوستانی که در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی کاندیدا نشدند بر این باور هستند که مجلس در رأس امور نیست و انتخاب آنها به‌عنوان نماینده مجلس نمی‌تواند در حل مشکلات مردم خیلی مؤثر واقع شود.»

وی اظهار کرد: «حدوداً ۳۸ نفر از نمایندگان فعلی در انتخابات آتی شرکت نکردند و در بین این افراد فقط بنده به خاطر سن ممنوعیت برای ثبت‌نام دارم. این فراکسیون از آنجا که فارغ‌البال‌تر از بقیه است و دیگر قرار نیست درگیر انتخابات و مسائل تبلیغاتی شود می‌تواند درخصوص مسائل مهم کشور در مدت باقی‌مانده اقدامی انجام دهد.»

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: «از همه طیف‌ها در این فراکسیون حضور دارند و این فراکسیون خط سیاسی خاصی را دنبال نمی‌کند بلکه اولویت مسائل مهم مملکتی است. در هفته گذشته جلسه‌ای تشکیل شد و آقای لاریجانی ازآنجاکه در انتخابات آینده شرکت نکرده‌اند در این فراکسیون حضور داشته و رئیس‌هستند اما هنوز هیئت‌رئیسه این فراکسیون انتخاب نشده است. هدف از تشکیل این فراکسیون توجه به مسائل مهم نظام است.»

اینکه چند ماه مانده به پایان عمر مجلس دهم، نمایندگانی به دلایل خاص (از پیش‌بینی عدم اقبال مردم تا پرونده‌های قضایی) از شرکت در انتخابات انصراف داده‌اند و در قالب فراکسیون منصرفین! به دنبال حل مشکلات مهم و کلان کشور هستند قابل ‌تأمل است.

ریزش پایگاه اجتماعی در اصلاحات

روزنامه ابتکار در مطلبی درخصوص انتخابات مجلس نوشت: «در واقع این جریان سیاسی [اصولگرا] به‌خوبی فهمیده است تا زمانی که اصلاحات در میدان رقابت حضور داشته باشد، شانسی برای پیروزی و میدان‌داری نخواهد داشت. بنابراین وقتی اصلاح‌طلبان به خاطر عملکرد دولت و همچنین عدم پیگیری مطالبات پایگاه اجتماعی خود، نتوانست سرمایه اجتماعی‌اش را نگه دارد و طی سال‌های اخیر دچار ریزش پایگاه اجتماعی شد، رقیب آن به‌خوبی فرصت را غنیمت شمرده و تمام تلاشش بر این است که با تخریب اصلاحات میدان‌دار انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد»

خرازی: اصلاحات نیروهای خود را از دست داده است

صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان هم در گفت‌وگو با یک سایت خبری با بیان اینکه «اصلاحات نیروهای خود را از دست داده است» گفت: «خاتمی قدرتِ عملِ زیادی ندارد» وی همچنین با‌ اشاره به اینکه «طرح سرا در نظام سیاسی ما جا نمی‌افتد» افزود: «نسل اولِ اصلاحات اصلاً اجازه نمی‌دهند که نسل جدید شکل بگیرد»
دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه «رایزنی با حاکمیت، مانیفست حزب ندا است» خاطرنشان کرد: «نمی‌خواهیم اپوزیسیون باشیم» و «به دنبال گفت‌وگو و تعامل با شورای نگهبان هستیم».

ابطحی: شکست برجام به خاطر اصولگرایان است!

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو مجمع روحانیون مبارز در گفت‌وگو با روزنامه ایران تلاش کرد با تخریب وجهه اصولگرایان القا کند که آنان کاری از پیش نخواهند برد و حتی شکست برجام به خاطر عملکرد اصولگرایان است!

معاون پارلمانی خاتمی در این مصاحبه گفت: «اصولگرایان برنامه‌ای برای فردای پیروزی ندارند، اساساً گره فعلی سیاست خارجی نتیجه کارنامه آنهاست»

وی پا را فراتر گذاشته و گفته است: «اپوزیسیون خارجی و اصولگرایان در پایین بردن نرخ مشارکت در انتخابات همگرایی دارند!»

ابطحی گفته است: «یک مجموعه کسانی هستند که اپوزیسیون خارجی و برانداز محسوب می‌شوند و دست در دست تحریم‌کنندگان ایران هستند و ماه‌هاست شعارهایی نظیر «دیگه تمومه ماجرا» و «رأی بی‌رأی» را تبلیغ می‌کنند. این‌ها تصور می‌کنند آن‌قدر قدرت دارند که بتوانند یک حرف معناداری را به دنبال نرخ پایین مشارکت در انتخابات به افکار عمومی تحمیل کنند...متأسفانه جریان افراطی اصولگرا هم در این قضیه با این جریان به ‌اشتراک عمل رسیده‌اند و همین مسیر را می‌روند؛ یعنی هم در انسداد مسیر اصلاحات و هم خوشنودی از بالا نرفتن نرخ مشارکت در انتخابات یک همگرایی عملیاتی پیدا کرده‌اند با این گروه اپوزیسیون خارج‌نشین. کما اینکه جسته‌وگریخته هم شنیده‌ایم که برخی‌ها گفته‌اند اگر مشارکت از یک سطحی بالاتر نرود، جریان خودشان یعنی اصولگرایان افراطی پیروز میدان خواهند شد و این جریان از شور انتخاباتی سودی نخواهد برد.»

این اظهارات تعجب‌برانگیز ابطحی در مورد اصولگرایان در حالی است که اولاً «تحریم انتخابات» و «قهر با صندوق رأی» همچنان یکی از رویکردهای مدعیان اصلاحات بوده و رسماً و آشکارا در محافل سیاسی و رسانه‌ها از سوی آنها مطرح می‌شود و دوماً اتفاقاً اصلاح‌طلبان و اپوزیسیون هستند که می‌خواهند با سایه خیالی مشارکت حداقلی از حاکمیت باج بگیرند! البته گفتنی است که این روزها اصلاح‌طلبان در مسئله انتخابات مجلس، دست پیش را گرفته و از سویی آیه یأس می‌خوانند و می‌گویند «نمی‌خواستیم بیاییم» و «فضای انتخاباتی سرد است» و... و از سوی دیگر در کنار حضور همه‌جانبه در این دوره از انتخابات مجلس و رفت‌وآمد به شورای نگهبان در رسانه‌های خود برای تعدیل نظارت استصوابی علیه نهادهای نظارتی موضع‌گیری می‌کنند.

اصلاح‌طلبان نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت دولت شانه خالی کنند

البته وی به نکته دیگری هم ‌اشاره کرده و گفته است: «همان‌طور که اصولگرایان هیچ‌گاه نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت دولت احمدی‌نژاد شانه خالی کنند، اصلاح‌طلبان هم نخواهند توانست این کار را با دولت آقای روحانی بکنند. یعنی عملکرد ایشان هرچند به اصلاح‌طلبی ربط کاملی ندارد اما تأثیر قابل ‌ملاحظه‌ای روی وضعیت اصلاح‌طلبی خواهد گذاشت.»

برخی می‌خواهند مردم را از حضور در انتخابات دلسرد کنند

لازم به ذکر است روز گذشته حجت‌الاسلام عباسعلی اختری نماینده ادوار مجلس و عضو شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در گفت‌وگو با تابناک در واکنش به سخنان و ادعاهای برخی شخصیت‌های سیاسی مبنی بر سرد بودن فضای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: اکنون که نمی‌توان گفت جو انتخابات سرد است، چون در دوره‌های قبلی هم چند ماه مانده به انتخابات، عده‌ای این مطالب را القا می‌کردند. معتقدم ایادی و جریاناتی هستند که این را القا می‌کنند تا مردم از حضور در انتخابات دلسرد شوند.

وی با بیان اینکه معتقدم در آستانه انتخابات مجلس جو انتخابات سرد نیست، گفت: در دو قدمی انتخابات، جو انتخابات هم گرم خواهد شد که البته نوع کاندیداها، نظرات و جریاناتی که به میدان می‌آیند در این مسئله نقش بسیار مهمی دارد./1360//101/خ

منبع: کیهان
ارسال نظرات