۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۶۳۲۰۸۲

سوختگی از تهران تا واشنگتن

سوختگی از تهران تا واشنگتن
آدم‌هایی که همیشه از احترام هنرمند سخن می‌گویند و به مردم و تلویزیون حمله می‌کنند که چرا به برخی «سلبریتی‌ها» انتقاد می‌کنید، وقتی منافع‌شان را در خطر می‌بینند، پرده از چهره دیکتاتور خود برمی‌دارند و به تندترین شکل ممکن به هنرمندان حمله می‌کنند.

به گزارش خبرگزاري رسا، قدیمی‌ها مثل معروفی داشتند که می‌گفتند هر وقت می‌خواهی چهره‌ واقعی یک نفر را بشناسی، ببین در زمان عصبانیت چه می‌کند. حالا حکایت هنردوستی جریان شبه‌روشنفکری در ایران و احترامش به هنرمندان دقیقا ماجرای همین مثل است. آدم‌هایی که همیشه از شأن و احترام هنرمند سخن می‌گویند و به مردم و تلویزیون حمله می‌کنند که چرا به برخی «سلبریتی‌ها» انتقاد می‌کنید، وقتی منافع‌شان را در خطر می‌بینند، پرده از چهره دیکتاتور خود برمی‌دارند و به تندترین شکل ممکن به هنرمندان حمله می‌کنند!

* دستمزد میلیاردی فقط برای مخالفان ما بد است!

ماجرا از آنجا آغاز شد که مهران مدیری پس از بازگشت با سری جدید «دورهمی» به آنتن تلویزیون در شب یلدای امسال، دست به انتقاد از عملکرد بشدت ضعیف دولت در حوزه اقتصادی زد. تیزترین وجه انتقادی صحبت‌های مدیری در این برنامه مربوط به موضوع اعلام نرخ جدید بنزین و سخنان رئیس‌جمهور بود که اعلام کرده بود خودش هم از این تصمیم بی‌خبر بوده است. او البته در گپ و گفت با میهمانانش با جسارت درباره موضوع سلبریتی‌ها، مباحث مالیاتی آنها و حدود اظهارنظر آنها هم سخن گفت. بلافاصله پس از این انتقادات بود که موجی از حملات رسانه‌ای از سوی رسانه‌های حامی دولت به مهران مدیری شکل گرفت. روزنامه سازندگی، ارگان رسانه‌ای حزب لیبرال کارگزاران به عنوان یکی از اصلی‌ترین حامیان دولت حسن روحانی، در تیتری با عنوان «مرد میلیارد تومانی» به حمله به مدیری پرداخت. جالب اینکه برخی مخاطبان در صفحه شخصی سردبیر این روزنامه که از عبارت «انتقادی چند» برای کنایه به مهران مدیری استفاده کرده بود، دستمزد میلیاردی دیگر بازیگران همسو با اصلاحات را یادآوری کرده و از این نوشته بودند که چرا این رسانه از آن دسته از بازیگران انتقاد نمی‌کند.

* برچسب جدید از راه رسید: پاچه‌خار!

جالب اینکه همین روزنامه در شماره چاپ چهارشنبه خود در مطلبی با عنوان «پاچه‌خاری یک‌ونیم میلیاردی» در قالب بازتاب واکنش برخی کاربران در فضای مجازی به انتقاد مجدد از مدیری پرداخت؛ این بار البته کامنت‌های مردم در فضای مجازی را بهانه کرد تا از طریق حرف‌های آنها به مدیری لقب «پاچه‌خار» بدهد! از میان کامنت‌هایی که از جانب مخاطبان در این گزارش نقل شده، یکی از آنها بیش از بقیه، نشان‌دهنده دلیل تهیه این گزارش و گردآوری کامنت‌های انتقادی برخی کاربران درباره برنامه «دورهمی» و «مهران مدیری» است. در این کامنت آمده است: «هنرمند! آقای مهران مدیری دوباره آنتن تلویزیون را در اختیار گرفتن و مرزهای جدیدی در همون برنامه اول نشون دادن و فتح کردن. از حمله به فضای مجازی در قالب استندآپ‌های لوس، تا مورد نوازش قرار دادن دولت». در واقع مشکل اصلی همان چند کلمه آخر این کامنت است: «مورد نوازش قرار دادن دولت»؛ یعنی «هنرمند» عزیز لطفا برای اینکه از دید ما در دایره هنرمندان قرار بگیری و به «پاچه‌خاری» متهم نشوی، لطفا از دولت انتقاد نکن!

* تهدید مدیری از آمریکا

شبه‌روشنفکران البته از سال‌ها پیش نشان داده‌اند اساسا کمترین تحملی در ارتباط با انتقادات ندارند. اما نکته جالب توجه و تازه در این ماجرا، تلاقی انتقادات حامیان دولت با جریان برانداز خارج از کشور است! «امیرعباس فخرآور» فعال برانداز که مثل سایر اپوزیسیون‌ از اقبال عمومی مردم به تلویزیون و مطالب مطرح شده در برنامه تلویزیونی «دورهمی» عصبانی است، پس از تهدید عوامل سریال «پایتخت»، این بار مهران مدیری و برنامه دورهمی را تهدید کرد. این اپوزیسیون در جدیدترین اظهارات خود گفت: پس از آنکه به دست‌اندرکاران سریال پایتخت که این روزها مشغول ساخت سری جدید این سریال هستند هشدار و ا خطار دادم به مهران مدیری هم هشدار می‌دهم. وی در ادامه گفت: از محسن تنابنده و دست‌اندرکاران سریال پایتخت سوال دارم واقعا چرا فکر کرده‌اید الان زمان مناسبی است که مردم را بخندانید و بهتر است هر چه سریع‌تر این «دلقک‌بازی» را خاتمه دهید. وی ادامه داد: متاسفانه مهران مدیری این روزها با برنامه «دورهمی» مجددا فعالیت خود را در صداوسیما آغاز کرده است که باید گفت در واقع مشغول یک خودکشی سیاسی- فرهنگی برای خودش است. این فعال ضدانقلاب همچنین گفت: آقای مهران مدیری! واقعا تصور می‌کنید الان زمانش است که سیرک دورهمی را راه بیندازید. وی در ادامه با بیان الفاظی رسما مهران مدیری و عوامل سریال پایتخت را اینچنین تهدید کرد: آقای محسن تنابنده و آقای مهران مدیری! برای آخرین بار به شماها هشدار و اخطار می‌دهم که مطمئن باشید با شما برخورد خواهد شد و این اتفاق بزودی رخ خواهد داد و یکبار دیگر به دست‌اندرکاران سریال پایتخت و مجموعه دورهمی اخطار می‌دهم به همراه تمام دلقک‌هایی که در صداوسیما مشغول برنامه‌سازی طنز هستند، هر چه سریع‌تر برنامه‌های خود را متوقف کنید.

* نافهمی، بی‌تدبیری، خودکشی

ماجرای حملات رسانه‌های حامی دولت به مهران مدیری در کنار تهدید اپوزیسیون خارجی برای مهران مدیری از فخرآور تا بی‌بی‌سی فارسی که بتازگی به مدیری لقب «نون به نرخ روز خور» داده است، در عمل دو روی یک سکه است. ماجرایی که نشان می‌دهد مسأله «هنر برای هنر» و «حفظ شأن هنرمندان» بیشتر از آنکه یک اعتقاد واقعی باشد، شعاری برای سرکوب آنهایی است که مخالف این گروه حرف می‌زنند؛ هنرمندانی که تا هر زمان که با آنها همراه و هم‌ نظر باشند، «هنرمند» و «چشم بینای جامعه» و «صاحب روحی لطیف» خطاب می‌شوند ولی به محض آنکه ندایی مخالف از آنها برمی‌خیزد، با صفت‌هایی همچون «پاچه‌خوار» یا «دلقک» از آنها استقبال می‌شود!/1360//101/خ

ارسال نظرات