۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳
کد خبر: ۶۳۲۱۸۸
آیت الله کعبی در گفت وگو با رسا:

مطالبه گری برای تحقق اهداف عالیه انقلاب شاخصه حوزه انقلابی است

مطالبه گری برای تحقق اهداف عالیه انقلاب شاخصه حوزه انقلابی است
عضو هیأت رییسه خبرگان مطالبه گری در جهت اهدف انقلاب و تأمین نیاز‌های نظام را از شاخصه‌های حوزه انقلابی دانست و گفت: حوزه نمی تواند منزوی و جدای از سیاست باشد.

آیت الله عباس کعبی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به شاخصه های حوزه انقلابی گفت: رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در تداوم اهتمام امام راحل به رسالت، اهداف، وظایف و مأموریت های الهی حوزه های علمیه، مفهوم حوزه انقلابی را به صورت ویژه به عنوان کلید واژه بیان کننده رسالت، مأموریت ها و وظایف حوزه های علمیه انتخاب کردند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در برنامه ریزی ها اسناد بالادستی، چشم انداز و برنامه های توسعه کمی و کیفی حوزه های علمیه و حرکت مجموعه حوزه های  علمیه را در نظر گرفتند و واژه حوزه انقلابی را انتخاب کردند که باید ماهیت حوزه انقلابی را تعریف و شاخصه های آن را بیان کرد.

موتور محرک انقلاب اسلامی حوزه های علمیه و مرجعیت دینی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید نگاه بلند امام و رهبری در زمینه انتظارات از حوزه انقلابی را در عمل برآورده کرد، اظهار داشت: حوزه انقلابی حوزه عصر انقلاب اسلامی است و منظور از حوزه عصر انقلاب اسلامی این است که موتور محرک انقلاب اسلامی از نظر بنیان های معرفتی، حرکت و هدایت ملت و پیشگامی در صحنه، حوزه های علمیه و مرجعیت دینی است.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در تراز یک مرجع تقلید مجاهد فی سبیل الله که اهتمام ویژه ای به اقامه حکم الله و مبارزه با طاغوت داشتند، ظرفیت حوزه های علمیه و روحانیت را برای طاغوت زدایی و اقامه نظام مقدس جمهوری اسلامی به کار گرفتند؛ بنابراین باید بگوییم که انقلاب اسلامی برخاسته از حوزه های علمیه است.

آیت الله کعبی هدف انقلاب اسلامی را حاکمیت دین، اقامه عدل، برقراری نظم عمومی بر پایه ارزش های الهی، حضور مردم در صحنه و به فعلیت رساندن ظرفیت های امت اسلام برای تحقق تمدن نوین اسلامی عنوان کرد و دین، رهبری و مردم را سه ضلع انقلاب اسلامی دانست.

وی عنوان کرد: ولایت فقیه بیانگر رهبری دینی جامعه است و مردم به مثابه جامعه ایمانی معتقد به ارزش های اسلامی و آموزه های اسلام ناب محمدی بر پایه آموزه ها و معارف اهل بیت(ع) شکل دهنده رابطه امت و امامت هستند، انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته با هدایت ها، حمایت ها و نظارت و راهبری کلان ارزشی ولی فقیه که خود محصول حوزه های علمیه است به پیش رفته است.

حوزه عصر انقلاب باید پیش برنده نظام در جهت تحقق اهداف کلان دینی و ارزشی باشد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم یکی از شاخصه های حوزه های انقلابی را توجه به رسالت ها، اهداف، وظایف و مأموریت های ذاتی حوزه های علمیه در جهت اقامه حکم الله و پیشبرد انقلاب اسلامی و جهاد فی سبیل الله دانست و خاطرنشان کرد: حوزه عصر انقلاب اسلامی باید پیش برنده انقلاب اسلامی در جهت تحقق اهداف کلان دینی و ارزشی آن باشد.

وی اضافه کرد: اگر عده ای از حوزویان بخواهند از ادبیات انقلاب اسلامی کناره گیری کنند، به انقلاب نگاه حاشیه ای داشته باشند و مأموریت خود را در حاشیه و بیرون از انقلاب تعریف کنند یا بی تفاوت و بی اهتمام باشند چنین حوزه ای انقلابی نیست.

آیت الله کعبی پاسخگویی به نیازهای نظام اسلامی در جهت مبانی فکری، خط مشی گذاری های عمومی، سیاستگذاری ها بر اساس ارزش های اسلامی و نظامات مورد نیاز انقلاب را دیگر شاخصه حوزه انقلابی دانست و گفت: حوزه باید نظاماتی مانند نظام تربیتی، نظام حقوقی و قضایی، نظام قانونگذاری، نظام حکومتی و اجرایی، نظام اجتماعی، نظام فرهنگی، نظام دفاعی و امنیتی و نظام اقتصادی که برخاسته از اسلام است را بر پایه فلسفه علوم انسانی اسلامی و بر پایه قواعد فقه حکومتی تبیین کند و در دروس خود به آن ها توجه داشته باشد.

حوزه انقلابی باید نیازهای نظام اسلامی را تأمین کند

وی با تأکید بر این که حوزه انقلابی باید نیازهای نظام اسلامی را تأمین کند، افزود: حوزه انقلابی حوزه ای فعال، متحرک و با نشاط علمی در جهت تأمین نیازهای نظام اسلامی و پیشبرد انقلاب بر پایه اسلام ناب به ویژه حکومتی است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان کادر سازی برای نظام اسلامی را از دیگر شاخصه های حوزه انقلابی برشمرد و اظهار داشت: حوزه انقلابی باید تواند کادرهای نظام اسلامی را در سطوح گوناگون که برخاسته از نیازهای دینی است تأمین کند.

وی ادامه داد: حوزه انقلابی حوزه ای است که بتواند کادرهای مورد نیاز آموزش و پرورش، دانشگاه ها، عقیدتی سیاسی های نیروهای مسلح و سایر دستگاه های نظام را تأمین کند و بتواند به نیازهای تبلیغی و دینی آن ها پاسخگو باشد.

آیت الله کعبی ابراز داشت: همچنین حوزه باید کادرهای مورد نیاز برای اقامه نماز جمعه در سطح کشور به گونه ای که بتوانند مدیریت دینی و فرهنگی و هدایت کلان جامعه را پیش ببرند را در سطوح گوناگون تأمین کند، بحث نماز جماعت نیز وظیفه ذاتی حوزه های علمیه به شمار می رود و امروز به امامت جماعت نیاز ویژه داریم، 100 هزار مسجد در کشور داریم و به 100 هزار امام جماعت در تراز انقلاب اسلامی نیاز داریم و حوزه انقلابی باید این نیازها را تأمین کند.

وی عنوان کرد: تربیت کادرهای لازم برای مدیریت عالی نظام اسلامی در قوه قضاییه، قوه مقننه، شورای نگهبان، قوه مجریه و پاسخگویی به نیاز نهادها وظیفه حوزه انقلابی است، همچنین در حوزه روابط بین الملل، حوزه انقلابی باید حضور فعالی داشته باشد و بتواند نیازهای سازمان ها و نهادهای بین المللی برخاسته از نظام اسلامی مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، وزارت خارجه و رایزنی های فرهنگی در سطح جهان را برطرف کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: همچنین تأمین نیازهای حوزه های بین الملل مانند جامعة المصطفی و امثال آن ها را از نظر مبلغ، محقق و پژوهشگر بین المللی و سخنران آشنا به زبان های زنده دنیا بر اساس نیازهای موجود از وظایف حوزه انقلابی به شمار می رود.

مطالبه گری جهت تحقق اهداف عالیه انقلاب شاخصه حوزه انقلابی است

وی اضافه کرد: شاخص دیگر حوزه انقلابی تبیین گفتمان انقلاب اسلامی، بصیرت افزایی، هدایت گری و مطالبه گری بر اساس مأموریت های انقلاب اسلامی جهت تحقق اهداف عالیه انقلاب است، حوزه انقلابی حوزه اندیشه ورزی است که  به تبیین گفتمان انقلاب می پردازد و بر پایه این گفتمان تحقق اهداف انقلاب در سطوح گوناگون را مطالبه می کند.

آیت الله کعبی با بیان این که حوزه انقلابی حوزه با نشاط، حاضر در صحنه، هدایت گر، حامی و ناصح نظام و فعال در عرصه امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: حوزه انقلابی در کنار مردم برای پیشبرد مأموریت های الهی انقلاب اسلامی و تحقق حاکمیت الهی به صورت پیشتاز عمل می کند.

وی ایستادگی و روشنگری در برابر فتنه ها و دشمنان را از شاخصه های بارز حوزه انقلابی دانست و افزود: حوزه انقلابی در برابر دشمنان بی تفاوت نیست، حوزه انقلابی حوزه ای است که حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی، پیشبرد و توسعه گفتمان انقلاب و معرفی انقلاب به نسلها را در مأموریت های خود قرار می دهد.

حوزه منزوی و جدای از سیاست نمی تواند اهداف الهی را پیش ببرد

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که حوزه انقلابی حوزه ای است که دین و سیاست را تلفیق می کند، اظهار داشت: حوزه انقلابی دین و دنیا، دین و سیاست، عقلانیت، معنویت، عدالت و تلاش برای تحقق اهداف اجتماعی و سیاسی اسلام بر پایه حرکت جهادی را سرلوحه کار خود قرار می دهد.

وی ادامه داد: حوزه ای که دین را از سیاست جدا می داند و بین دین و توسعه هیچگونه نسبتی قائل نیست و حوزه منزوی و جدای از تحقق مأموریت های الهی در زندگی سیاسی و اجتماعی حوزه ای است که نمی تواند اهداف الهی بزرگان حوزه را از عصر غیبت تا کنون پیش ببرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: با کناره گیری، دشمنان روحانیت و حوزه های علمیه و میراث گرانسنگ حوزه ها تلاش می کنند که میراث حوزه های علمیه را به تاراج ببرند و با نفوذ و ایجاد یأس و ناامیدی و با به حاشیه بردن به تضعیف حوزه های علمیه بپردازند، در حالی که حوزه انقلابی سبب عزت، اقتدار، کرامت و ارتفاع شأن حوزه های علمیه می شود.

وی تأکید کرد: نباید شأن و جایگاه حوزه انقلابی را در حد رقابت های حزبی، جناحی و موضع گیری های مقطغعی و حزئی تقلیل دهیم بلکه باید نگاه جامع، کلان نگر و راهبردی معطوف به گفتمان انقلاب اسلامی و بر پایه خط امام و رهنمودهای رهبری عزیز انقلاب برای حوزه های علمیه ترسیم و تبیین کنیم.

توجه به مناسبات بین حوزه و نظام به نحو احسن در نهادهای عالی حوزه وجود دارد

آیت الله کعبی  با ارزیابی عملکرد فعلی حوزه در زمینه حوزه انقلابی گفت: در سطح جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه و مرکز مدیریت توجه به جایگاه انقلاب اسلامی و مناسبات بین حوزه های علمیه و نظام اسلامی به نحو احسن وجود دارد و کار پیش می رود منتهی حوزه های علمیه و روحانیت با حفظ استقلال اداری و مالی و مدیریتی که تحت نظر مراجع تقلید است و رهبری معظم انقلاب به عنوان یک مرجع بر برنامه های حوزه نظارت می کنند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: باید مناسبات بین حوزه و روحانیت و نظام اسلامی با حفظ استقلال به گونه ای باشد که حوزه به عنوان پشتیبان نظام اسلامی شناخته شود و نظام متوجه جایگاه ویژه حوزه های علمیه باشد و در بسترهای تعامل مناسب هم نظام اسلامی تقویت شود و هم حوزه های علمیه از نظر کمی و کیفی با نگاه به اهداف و مأموریت انقلاب اسلامی توسعه پیدا کند.

محمد قمین
ارسال نظرات