۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۳۲۲۰۹
امام جمعه تبریز:

فتنه ۹۸ با محوریت اقتصادی و معیشت طرح ریزی شده بود

فتنه ۹۸ با محوریت اقتصادی و معیشت طرح ریزی شده بود
امام جمعه تبریز گفت: فتنه ۸۸ که طرح ریزی و هدایت آن از خارج و اجرا کنندگان آن خائنین داخلی بودند؛ در حوزه‌های مختلف خسارت جبران‌ناپذیری به کشور وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه و در جمع باشکوه نمازگزاران مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز به روز بصیرت، میثاق امت با ولایت اشاره و اظهار کرد: مردم آذربایجان و مردم تبریز، شما به وظیفه خود در ۸ دی عمل کردید یعنی یک روز زودتر از ۹ دی پیشگام شده و این حرکت را آغاز کردید که جای شکر دارد.

وی افزود: یادی کنیم از آیت‌الله مجتهد شبستری که در آن زمان با بصیرت مردم را هدایت کردند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه سه عنصر اصلی در مهار فتنه ۸۸ دخیل بود، افزود: مدیریت و رهبری هوشمندانه، حکیمانه و بی‌‌بدیل حضرت امام خامنه‌ای، حضور بصیرت‌مدارانه و انقلابی ملت در صحنه، پیوند عمیق و الهی میان امام و امت، سه عنصر اصلی بودند که مهار فتنه به واسطه این سه عنصر انجام گرفت.

وی افزود: این سه عنصر وعده قرآن بر حتمیت الهی قرآن کریم را محقق کرد به طوریکه فتنه سال ۸۸ پیامدهای منفی زیادی داشت و ان‌شاءالله در ۹ دی و در این مکان مقدس از ساعت ۱۰ تا ۱۲ مراسم باشکوه به یاد ۹ دی انجام خواهد گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان خاطرنشان کرد: پیامد منفی در بعد داخلی منجر به حرمت‌شکنی و هجمه به باورهای دینی بود همچنین تحمیل هزینه‌های اقتصادی برای کشور و زیرسوال بردن نهادهای قانونی با انجام اقدامات قانونی بود.

وی یادآور شد: جالب است هنوز انتخابات نشده بود که یک سری افراد، کمیته صیانت از آرا را تشکیل دادند و این نشان می‌دهد که آنها از اول چه هدفی داشتند.

خطیب نماز جمعه تبریز ابراز کرد: ساختارشکنی و هجمه به اسلامیت یکی از آثار و پیامدهای منفی داخلی این فتنه بود به طوریکه ما در بعد خارجی در اوضاع خوبی بودیم و حتی بعد از دو روز از برگزاری انتخابات، رئیس جمهور آمریکا نامه‌ای نوشت که بدون حضور ایران امکان جمع کردن مشکلات منطقه وجود ندارد ولی این حرکات باعث شد تا همه حرکات به دشمنی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم ادامه داد: حتی آن زمان موضوع هسته‌ای خوب پیش می‌رفت ولی فتنه باعث شد تا توقعات از ایران بیشتر شود.

وی اضافه کرد: راهبرد دشمن از اغتشاشات ۹۸ خشونت زیاد علیه مردم و ایجاد امکان غارت اموال و گسترده کردن درگیری، افزایش سرعت عمل اشرار حرفه‌ای در عمل کردن به کارهای اشراری خود ،آشنایی مردم با روش‌های تخریب، آتش زدن اموال عمومی و استفاده از زنان در تشویق، اصرار بر ایجاد اعتراض و درگیری در نقاط متعدد و مختلف، تمرکز بر کشته‌سازی، استفاده از استعداد نرم‌افزار مسیریابی خارجی، عمومی کردن اغتشاشات و جلوگیری از جدا کردن مردم از صف اغتشاش‌گران بود.

فرهنگ در بستر اجتماع عوض می‌شود

وی با بیان اینکه گفتمان‌سازی نوعی فرهنگ‌سازی در ابعاد گسترده است و فرهنگ چیزی نیست که راحت بتوان آن را عوض کرد، افزود: فرهنگ در بستر اجتماع عوض می‌شود و لذا با توجه به فرهنگ در ابعاد مختلف، فرهنگ در زیست امروز بسیار حائز اهمیت است و امید است به بحث گام دوم انقلاب به خوبی بپردازیم.

کاندیداها خودشان را ثابت کنند،دیگران را تخریب نکنند

نماینده ولی‌فقیه در استان با تاکید بر تقوای انتخاباتی تصریح کرد: کاندیداها و طرفداران، تقوای انتخابات را رعایت کنید و خود را ثابت کنید و با کسی کار نداشته باشید.‌

وی، به رعایت احکام در بین کاندیداها اشاره کرد و گفت: انقلابی، در خط امام بودن، بصیرت ،دلسوزی و رعایت احکام الهی از جمله شاخص‌هایی است که باید یک نامزد داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در اعلام مناسبت‌های هفته به روز پرستار، روز نهضت سوادآموزی، ترویج نماز از سوی ستاد اقامه نماز اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب پنج سازمان برای مقابله با بی‌سوادی بود ولی فعالیت زیادی نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره بر اینکه از جمعیت ۲۷ میلیون نفر سال ۱۳۵۵ در حدود ۵۹ درصد بی‌سواد بودند، افزود: بعد از انقلاب اسلامی و ضرورت سوادآموزی، نهضت سوادآموزی در سال ۵۸ ایجاد شد به طوریکه در سال ۶۵ بیش از ۱۱ میلیون نفر به جمع باسوادها افزوده شدند.

وی اضافه کرد: در سال ۷۵ نرخ باسوادی ایران با رشد ۱۸ درصدی روبه رو شد و در سال ۹۵ تقریبا به ۸۷/۶ درصد رسید ولی همچنان در جامعه حدود ۸ میلیون بی‌سواد داریم که نقش نهضت سوادآموزی در باسواد کردن جامعه بسیار پُررنگ می‌باشد.

خطیب نماز جمعه تبریز با تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار گفت: این بانوی بزرگ و حسین(ع) دوم زمان خویش،در پوشش یک بانوی کامل بود به طوریکه نگاه متفاوت حضرت زینب نگهدارنده عاشورا شد و کربلا بدون حضرت زینب کبری(س) وجود نداشت.

وی افزود: زینب کبری عامل پیروزی خون بر شمشیر بود و شکست نظامی ظاهری در عاشورا را این بانوی با عظمت به پیروزی ماندگار و همیشگی تبدیل کردند.

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه حادثه کربلا نشان داد که حضرت زینب سلام الله علیها در متن تاریخ هستند نه در حاشیه آن، ادامه داد: خطبه‌های این بانوی با عظمت در مجالس مختلف بعداز حادثه کربلا حرف‌های معمولی نبود بلکه تحلیلی وسیع از جامعه اسلامی با زیباترین کلام و عمیق‌ترین مفاهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با تاکید بر اینکه قدرت شخصیت حضرت زینب (س) در خطبه‌های ایشان مشهود است، گفت: در آن شرایط مانند حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام صحبت کرده، دل‌ها را تکان دادند و در تاریخ ماندگار شدند.

وی، یاد شهدای عملیات کربلای چهار را گرامی داشت و گفت: خلبان پایگاه شکاری تبریز دچار سانحه شده و خبری از او نیست و از پروردگار خواستاریم تا این خلبان را در صحت و سلامت به خانواده خود برگرداند./1350/د101/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات