۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۶۳۲۲۴۸
از دیروز آغاز شد؛

رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین /پیامی از دریای عمان برای آمریکا

رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین /پیامی از دریای عمان برای آمریکا
رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در دریای عمان و شمال اقیانوس هند دیروز در حالی آغاز شد که تحلیلگران برگزاری این رزمایش را پیامی ‌برای آمریکا توصیف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري رسا، دریادار دوم غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین در نشست خبری رزمایش، اظهار داشت: منطقه شمال اقیانوس هند، منطقه بسیار با امنیتی است که این امنیت پایدار با اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و دو نیروی دریایی ارتش و سپاه در دریا برقرار شده است. وی افزود: این تکلیفی است که ما در ارتباط با کشور، منطقه و جهان داریم و در راستای اجرای این تکالیف بسیار مهم، از روز جمعه (دیروز) رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند با پهلوگیری شناورهای روسیه و چین در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز شده است.

نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش هدف از برگزاری این رزمایش را تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه عنوان و تصریح کرد: این نخستین‌بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند و قطعا کشورهایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می‌دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود.

وی گفت: این رزمایش برابر برنامه‌های از پیش تعیین شده با حرکت یگان‌های شناوری سه کشور از بندر چابهار آغاز شده و در شمال اقیانوس هند گسترش خواهد یافت.

سخنگوی رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین افزود: تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است.

دریادار طحانی با‌ اشاره به مشارکت نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رزمایش، گفت: با برگزاری این رزمایش شاهد اقتدار نیروی دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین در منطقه خواهیم بود.

وی در بیان اهمیت منطقه رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین، اظهار داشت: اقیانوس‌ هند سومین‌ اقیانوس بزرگ دنیا است که کشورهای بسیار مهمی ‌در این منطقه حضور‌دارند و سه تنگه مهم باب‌المندب، مالاکا و هرمز به‌عنوان مثلث طلایی در این منطقه است.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه وسعت منطقه‌این رزمایش ۱۷ هزار کیلومتر مربع است، گفت: از اهداف این رزمایش می‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین‌المللی و مقابله با دزدی دریایی و ‌تروریسم دریایی و تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی‌ اشاره کرد.

طحانی افزود: پیام این رزمایش صلح، دوستی و امنیت پایدار در سایه همکاری و اتحاد جمعی است و پیامد آن این است که جمهوری اسلامی ایران قابل منزوی شدن نیست و این از مهم‌ترین دستاوردهای این رزمایش خواهد بود.

وی در پایان گفت: برگزاری این رزمایش به معنای این است که روابط سه کشور ایران، روسیه و چین به سطح معناداری رسیده است و این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

استقبال از شناورها

به گزارش فارس، آیین استقبال از شناورهای کشورهای روسیه و چین برای شرکت در رزمایش مرکب سه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران، بعدازظهر جمعه با حضور امیر دریادار دوم غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی فرمانده منطقه سوم دریایی نبوت در اسکله شهید بهشتی بندر چابهار برگزار شد.

در این مراسم ناو روسی «Yaroslav Mudry» به همراه کشتی سوخت‌رسان«Yel›nya» و یدک‌کش «Yevgeniy Khorov» و همچنین ناوشکن چینی «شینینگ» در دریا مورد استقبال ناو موشک‌انداز «نیزه» قرار گرفتند و با پهلوگیری در اسکله بندر شهید بهشتی چابهار مراسم استقبال و تشریفات رسمی ‌انجام شد.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، 3 کشتی وابسته به ناوگان دریای بالتیک روسیه در این رزمایش نظامی‌سه‌جانبه مشارکت خواهد داشت.

وزارت دفاع روسیه همچنین اضافه کرد در این رزمایش سه‌جانبه برای نخستین بار به آزادسازی یک کشتی ربوده شده توسط دزدان دریایی پرداخته خواهد شد.

رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین از دیروز(6 دی) آغاز شده و تا نهم دی‌ماه در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عمان ادامه خواهد داشت. در این رزمایش تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته و تیراندازی علیه اهداف مشخص در دریا توسط یگان‌های سه کشور انجام خواهد شد.

پیام به آمریکا

نشریه دولتی «گلوبال تایمز» چین روز پنج‌شنبه در یادداشتی، رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین در آب‌های منطقه را پیامی ‌به آمریکا توصیف کرد.

این نشریه که گفته می‌شود بازتاب‌دهنده مواضع حزب حاکم بر چین است، نوشته است که این رزمایش چهار روزه‌ که از روز جمعه در دریای عمان آغاز شده است، «توانایی چین برای پاسخ به چالش‌های امنیتی در اقیانوس‌های دوردست را بهبود بخشیده و به حراست از ثبات در خلیج ‌فارس، در بحبوحه افزایش تنش‌ها، کمک می‌کند».

«وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین گفت این رزمایش با هدف افزایش هماهنگی میان نیروی دریایی سه کشور و همچنین نمایش حسن نیت، انجام می‌گیرد. بر اساس اعلام پکن، چین ناوشکن موشک‌انداز «شینینگ» را که پیش از این همراه با ناوگان سی و سوم نیروی دریایی چین در خلیج عدن و آب‌های نزدیک سومالی کشتی‌های تجاری را اسکورت می‌کرده، به این رزمایش اعزام کرده است.

«سانگ ژونگپینگ» کارشناس چینی امور نظامی‌در گفت‌وگو با گلوبال تایمز‌ اشاره کرده است که دریای عمان محلی حساس برای بازار انرژی جهان به شمار می‌آید و تحولات آن می‌تواند بر اقتصاد و امنیت چین تأثیر بگذارد.

گلوبال تایمز در ادامه نوشته است: این رزمایش مشترک نشان می‌دهد که چین و روسیه، به‌عنوان دو قدرت بزرگ، پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۸، از ایران در این توافق حمایت می‌کنند.
سانگ افزود: این رزمایش می‌تواند به کاستن از تنش‌ها کمک کند، چراکه روسیه و چین با حضور در این رزمایش در کنار هم از «صلح و ثبات» در خلیج ‌فارس اعلام حمایت می‌کنند. چنین موضعی، به ایالات متحده توصیه می‌کند علیه ایران به اقدام نظامی ‌یکجانبه متوسل نشده و فشارهای بیشتری علیه این کشور اعمال نکند.

پیام استراتژیک رزمایش

روزنامه فایننشال تایمز نیز در گزارشی به تحلیل این رزمایش پرداخت و از قول جاناتان ایال کارشناس ارشد مسائل نظامی ‌نوشت: این رزمایش بسیار دقیق و حساب شده است و هر سه کشور شرکت‌کننده در آن برنده هستند؛ ایران خود را قدرت منطقه‌ای نشان می‌دهد، روسیه خود را به‌عنوان بازیگر تعیین‌کننده در منطقه معرفی می‌کند و چین نیز نشان می‌دهد دارای نیروی دریایی جهانی است.

ایال اضافه می‌کند پیام استراتژیک این رزمایش آن است که این سه کشور - ایران، روسیه و چین- وقایع خاورمیانه را شکل می‌دهند.

روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل هم در گزارشی درباره این رزمایش، آن را نشانه تشکیل مثلث جدید قدرت دریایی توصیف کرد.

حمایت از توازن قدرت

روزنامه چینی «پیپلز دیلی» هم در یادداشتی به قلم «اندرو کوریبکو» تحلیلگر آمریکایی، به بررسی رزمایش دریایی مشترک پکن با ایران و روسیه در شمال اقیانوس هند پرداخته و نوشت این رزمایش در خدمت توازن قدرت است.

نویسنده این یادداشت در پرتیراژترین روزنامه دولتی چاپ چین تأکید کرد: رسانه‌های جریان‌اصلی غربی در حال هراس‌افکنی درباره رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین هستند اما این واکنش آنها اشتباه است. منفعت برخی نیروها در این است که همکاری نظامی‌کاملاً معمولی این سه کشور را به‌عنوان تهدیدی برای صلح منطقه‌ای نشان دهند.

این تحلیلگر آمریکایی ضمن‌ اشاره به اینکه هدف غایی این رزمایش، «حمایت از توازن قدرت جهت تسهیل راهکار سیاسی برای حل اختلافات» منطقه‌ای است، توضیح داد: با این حال، برخی علناً بر این باورند که مشارکت چین و روسیه در این رزمایش دریایی مشترک، نشان‌دهنده ظهور به‌اصطلاح «ضد ائتلاف» برای مقابله با چیزی است که آمریکا در تلاش برای تشکیل آن است.

در ادامه این یادداشت، ضمن‌ اشاره به رزمایش‌های متعدد آمریکا با کشورهای مختلف در سراسر جهان، آمده است: اما همکاری نظامی‌ چین و روسیه با ایران، به خرج عربستان سعودی و امارات عربی متحده تمام نمی‌شود... پس خلاف واقع است که [مشارکت] روسیه و چین [در این رزمایش] را علیه هر طرف سومی ‌نشان داد. در حالی که آنها واقعاً در حال اجرای یک رزمایش هستند که حتی می‌توان از آن به‌عنوان دیپلماسی نظامی‌یا به بیان دیگر، پیگیری اهداف دیپلماتیک از طریق ابزارهای ملایم نظامی‌ یاد کرد.

این تحلیلگر آمریکایی در پایان تأکید کرد: روسیه و چین با حمایت از توازن قدرت منطقه‌ای [از طریق مشارکت در این رزمایش]، تمام طرف‌ها را به حل اختلافات به وسیله ابزارهای سیاسی به‌جای نظامی‌تشویق می‌کنند.

پیش از این نیز خبرگزاری «آناتولی» به نقل از تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی و ژئوپلیتیک، رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین را نمایش قدرت علیه آمریکا و نشان‌دهنده افزایش مرزهای پدافند دریایی ایران توصیف کرد.

واکنش آمریکا سیان رابرتسون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن رزمایش دریایی مشترک ایران،‌ روسیه و چین در اقیانوس هند را زیر نظر دارد و با متحدان در راستای اطمینان از آزادی دریانوردی همکاری خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، وی در ادامه گفت: ما از برگزاری رزمایش چندجانبه میان ایران،‌ چین و روسیه در دریای عربی مطلع هستیم. ما آن را زیر نظر داریم و به همکاری با شرکا و متحدان ادامه خواهیم داد تا از آزادی دریانوردی و جریان آزاد تجارت در آبراه‌های بین‌المللی اطمینان حاصل شود./1360//101/خ

منبع: کیهان
ارسال نظرات