۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۶۳۲۳۸۸
حجت الاسلام والمسلمین باطنی:

نظارت استصوابی شورای نگهبان مبنای شرعی و عقلی دارد

نظارت استصوابی شورای نگهبان مبنای شرعی و عقلی دارد
جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان گفت: در کشورهای مختلف نظارت بر کاندیداها وجود دارد و نظارت استصوابی شورای نگهبان دارای مبنای عقلی و شرعی است.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به تلاش برخی اشخاص و جریانات سیاسی برای تخریب شورای نگهبان، گفت: کشور ما بر اساس اصول قانون اساسی به شورای نگهبان وظیفه ای واگذار کرده است که این وظیفه مورد مطالبه قانون اساسی و مردم است.

وی در ادامه افزود: بررسی صلاحیت افرادی که در عرصه‌های مهم سیاسی قرار است حضور پیدا کنند و در سطوحی از تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور نظیر مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری حضور داشته باشند از وظایف مهم شورای نگهبان براساس قانون اساسی است.

نظارت بر کاندیداها در همه کشورها وجود دارد

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه نظارت استصوابی و بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی تنها اختصاص به کشور ما ندارد، تصریح کرد: در کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای مبنا، نظیر کشورهای اروپایی، شیوه‌های مختلفی برای احراز صلاحیت افراد به منظور حضور در مسندهای سیاسی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی با اشاره به روش‌های مختلف تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در کشورهای مختلف جهان، اظهار کرد: این طبیعی است که هرکسی باید صلاحیت حضور در عرصه انتخابات را داشته باشد تا بتواند به عنوان نامزد انتخاباتی فعالیت کرده و آرای مردم را جلب کند، چرا که حضور افراد ناصالح در مسند قدرت و عرصه‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی می‌تواند برای هر کشور و جامعه‌ای خطرناک باشد.

وی ادامه داد: اینکه عده‌ای نظارت بر نامزدهای انتخاباتی را برنمی‌تابند یعنی با روشی که در دنیا مرسوم است و شیوه عقلا است مخالفت می‌ورزند، خرد بشری و مبانی عقلی و شرعی پشتوانه نظارت استصوابی شورای نگهبان و فلسفه وجودی این نهاد است، به هرحال قرار است افرادی بیایند و قوه مجریه و مقننه را در اختیار بگیرند و بر زمام امور مردم و یا ریل گذاری بر امور کشور قرار بگیرند و نمی‌توان هرکسی را در این موقعیت قرار داد.

نظارت استصوابی مبنای شرعی دارد

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر اینکه عقل حکم می‌کند هرکسی صلاحیت قرار گرفتن در مصادر تصمیم گیری و تصمیم سازی و اداره امور کشور را ندارد، تصریح کرد: کاری که شورای نگهبان می کند مبتنی بر اصول قانون اساسی است، ضمن اینکه نظارت استصوابی مبنای شرعی دارد و عرف بین الملل در کشورهای مختلف بر همین اساس است.

وی بر خدشه ناپذیر بودن نظارت استصوابی تأکید کرد و گفت: افرادی که شورای نگهبان را مورد حمله قرار می‌دهند و می‌خواهند انجام وظیفه نظارت شورای نگهبان را مختل کنند کسانی هستند که سوابق روشنی ندارند و نمی‌خواهند وضعیت آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی با اشاره به هجمه دشمنان علیه انقلاب اسلامی و کشور خاطرنشان کرد: نفوذ یکی از خطرناکترین توطئه‌های دشمنان است که آمریکا و رژیم نامشروع صهیونیستی دنبال می‌کنند و تلاش می‌کنند تا در سطوح مختلف تصمیم گیری و تصمیم سازی کشور وارد شوند و شورای نگهبان وظیفه دارد با قاطعیت و جدیت هرچه بیشتر به وظیفه نظارتی خود عمل کند تا جریان نفوذ در تصدی مناصب کشور و استحاله جمهوری اسلامی ناکام بماند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان حمایت از شورای نگهبان را وظیفه جریان انقلابی و دلسوزان کشور عنوان کرد و افزود: شورای نگهبان نباید ذره سوزنی از وظیفه نظارتی خود عدول و کوتاهی کند چرا که در پیشگاه ملت در این دنیا و در پیشگاه خداوند سبحان در آخرت مسؤول خواهد بود.

عدم نظارت شورای نگهبان عامل برخی مشکلات در شوراهای شهر است

وی با بیان اینکه آثار سوء مدیریتی که در جامعه حس می‌شود به دلیل حضور افراد فاقد صلاحیت یا دارای حداقل صلاحیت های مدیریتی است، اظهار کرد: امروز مطالبه جدی مردم این است که کسانی به خانه ملت راه پیدا کنند و کسانی به عرصه ریاست جمهوری پابگذارند که دل در گرو ارزش‌های نظام مقدس اسلامی و انقلاب اسلامی داشته باشند و تدبیر لازم برای حمایت از مردم و استفاده از خرد جمعی را در نظر داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی با اشاره به عدم نظارت شورای نگهبان بر تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در انتخابات شوراهای اسلامی شهرها، عنوان کرد: شاهد مشکلات متعدد در عرصه‌های مختلف در شورای شهرها هستیم که این تجربه نشان می‌دهد نبود نظارت استصوابی شورای نگهبان چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد، نبود مرجع صالح برای تأیید صلاحیت کاندیداها می‌تواند مشکلات بسیاری به دنبال داشته باشد و به همین دلیل کشور به شورای نگهبان و نظارت استصوابی نیاز دارد و حتی برای شورای شهر هم باید شورای نگهبان وارد عمل شود تا شاهد بروز مشکلات در شوراهای شهرها نباشیم./1304/ت210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات