۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۶۳۲۴۵۹

هژمونی آمریکا در حال فرسایش است

هژمونی آمریکا در حال فرسایش است
رزمایش مشترک سه کشور ایران، روسیه و چین همچنان با واکنش‌های گسترده‌ای روبروست و بسیاری این رزمایش را دلیل محکمی بر فرسایش هژمونی آمریکا تفسیر می‌کنند.

به گزارش خبرگزاري رسا، روز گذشته، دومین روز از رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین برگزار شد. دریادار غلامرضا طحانی سخنگوی این رزمایش مرکب، اظهار داشت: در جریان دومین روز برگزاری رزمایش مرکب دریایی ارتش‌های ایران، روسیه و چین، بر اساس طرح‌های از پیش تعیین شده، ناوگروه‌ها از محل‌های استقرار خود جدا شدند و به مناطق تمرین گسترش پیدا کردند. وی با بیان اینکه «پیش از انجام هر تمرینی، منطقه تمرین باید مورد پایش سطحی و هوایی قرار گیرد»، گفت: برای انجام پایش‌های سطحی و هوایی منطقه رزمایش، استفاده از یگان‌های شناور و پروازی در دستور کار قرار دارد؛ در همین راستا در حال حاضر این یگان‌ها مشغول پایش و رصد اهداف مورد نظر در منطقه تمرین هستند و پس از انجام تصویربرداری و پایش‌های مربوطه، این اطلاعات به اشتراک گذاشته می‌شود. سخنگوی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین، افزود: بعد از تجزیه و تحلیل‌ اطلاعات پایش شده توسط یگان‌های شناور و هوایی در ناو سرفرماندهی که یکی از ناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است، این اطلاعات به یگان‌های شرکت کننده در رزمایش توزیع می‌شود و این یگان‌ها برای انجام تمرین‌های تیراندازی علیه اهداف سطحی که در منطقه رزمایش پیش‌بینی شده است، آماده می‌شوند.


 هوشمندی ایران در برگزاری رزمایش

این رزمایش همچنان با واکنش‌های وسیعی از سوی جامعه جهانی روبروست. در همین رابطه،  روزنامه منطقه‌ای رأی‌الیوم با اشاره به رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین در دریای عمان و اقیانوس هند، نوشت: آمریکا دیگر به‌تنهایی بر جهان حاکم نیست و سرنوشت نظامی و سیاسی آن را تعیین نمی‌کند و دوران هژمونی آن در این چارچوب به‌سرعت در حال فرسایش است. این رسانه منطقه‌ای ادامه داد: ایران، که با محاصره سخت آمریکا مواجه است، بزرگ‌ترین استفاده‌کننده از این رزمایش است؛ چرا که این رزمایش محاصره تحمیلی آمریکا بر این کشور را، حداقل از بُعد روانی و روحی، می‌شکند و این موضوع را مورد تأیید قرار می‌دهد که ایران در جهان منزوی نیست و دوستانی استراتژیک در وزن دو ابرقدرت، یعنی چین و روسیه، دارد. شبکه روسی راشاتودی هم از این رزمایش گزارش داد: برگزاری رزمایش دریایی مشترک با روسیه و چین همچنین اقدامی بسیار هوشمندانه از سوی ایران است که تحت فشار آمریکا قرار دارد.  شبکه الجزیره نیز در گزارشی با تیتر «قدرت‌نمایی دشمنان آمریکا در اقیانوس هند»، به اهداف رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین پرداخت و نوشت: اگرچه این رزمایش با شعار حمایت از کشتیرانی برگزار شد اما اهدافی سیاسی و نظامی دارد.

 ایران تبدیل به ابرقدرت شده است

«اسماعیل شعبانف» عضو شورای روابط بین اقوام روسیه هم اعلام کرد: رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین که از روز گذشته در اقیانوس هند آغاز شده، بار دیگر وجود نظام چند قطبی جهان را اثبات کرد. «رجب صفراف» رییس مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه نیز به ایرنا گفت: برگزاری رزمایش مشترک با دو ابر قدرت دیگر جهان نشانگر صفحه جدیدی در تاریخ است و این پیام را دارد که ایران تبدیل به یک ابرقدرت شده است.

 وحشت آمریکا از اقتدار ایران

علاوه بر انعکاس وسیع این رزمایش در صحنه بین‌الملل، آمریکایی‌ها هم نتوانستند وحشت و خشم خود را از این رزمایش مرکب پنهان کنند. در همین رابطه، «کِی.تی. مک‌فارلند» معاون پیشین مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور آمریکا ضمن ابراز نگرانی از رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند، آن را «سناریوی کابوس‌وار» توصیف کرد. مک‌فارلند در گفت‌وگو با شبکه «فاکس بیزنس» در این باره مدعی شد: این حقیقتا یک سناریوی کابوس‌وار است.

ما هفتادوپنج سال را صرف کردیم تا مطمئن شویم که روس‌ها و چینی‌ها ائتلافی تشکیل ندهند. ما همه چیز را امتحان کردیم، آغاز آن نیز با دولت ریچارد نیکسون بود که تلاش کرد بین دولت‌های چین و شوروی سابق اختلاف بیندازد و ما نهایتا بین آنها فاصله انداختیم. مجری این برنامه با «شوم» خواندن ائتلاف سه کشور «دشمن» آمریکا، از وی پرسید که آیا باید نگران این رزمایش بود و مک‌فارلند نیز پاسخ داد:‌ کار دیگری که می‌خواهیم انجام دهیم، این است که مطمئن شویم روسیه با ایران متحد نشود. روسیه یک کشور محصور در خشکی است که به بنادر آب‌های گرم دسترسی ندارد. اما اگر با ایران مرتبط شود، به آن می‌رسد. این مقام امنیتی پیشین آمریکا ادامه داد: جمع شدن این سه کشور کنار هم و پیوستن ظرفیت‌های نظامی روسیه، موقعیت مکانی و نفت ایران، و ثروت و مزیت فناوری چین به یکدیگر، سناریوی کابوس‌وار کامل و مطلقی برای ما است، مخصوصا اگر این سه کشور بخواهند زمانی یک ائتلاف نظامی داشته باشند.

وی در ادامه مدعی شد: اقتصاد ایران در فروریزی است، اقتصاد روسیه لنگ می‌زند و اقتصاد چین نیز آهسته است. ما باید در وضعیتی باشیم که بیشترین اهرم فشار را بر این کشورها داشته باشیم. این مقام امنیتی پیشین آمریکا در پاسخ به سوال نهایی مجری مبنی بر اینکه آیا رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین هشداری به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است، تصریح کرد: نه فقط برای اعضای ناتو، بلکه برای ژاپن  کره جنوبی هم چنین است. همه ما تحت تاثیر هستیم، هر کشوری که با آن تجارت می‌کنیم. همگی ما باید شدیدا از ائتلاف ایرانی-چینی- روسی نگران باشیم. این واقعا سناریوی آخرالزمانی است!/1360//101/خ

منبع: حمایت
ارسال نظرات