۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۶۳۲۷۵۳

استفاده از ظرفیت طلاب برای ارتقای فرهنگ سلامت جامعه

استفاده از ظرفیت طلاب برای ارتقای فرهنگ سلامت جامعه
جلسه مشترک مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور افزایش همکاری‌های دو مجموعه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر یوسفی فرد مدیرکل بهداشت و سلامت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در این جلسه با ارائه گزارشی از خدمات سلامت محور مرکز خدمات گفت: رویکرد اصلی مرکز خدمات در بخش بهداشت و سلامت، ارتقای فرهنگ سلامت طلاب است و برای تحقق این هدف طرح‌های سنجش سلامت طلاب جدیدالورود و برگزاری دوره‌های آموزش سلامت توسط مرکز خدمات اجرا می‌شود.

وی افزود: از سال 1392 کلیه طلاب ورودی جدید، اساتید و ائمه جمعه تحت پوشش طرح سنجش سلامت قرار گرفتند و برای آن‌ها پرونده الکترونیک سلامت تشکیل‌شده است.

مدیرکل بهداشت و سلامت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ادامه داد: در طرح‌های ارتقای فرهنگ سلامت علاوه بر سلامت جسم، سلامت روان را هم مدنظر قرار دادیم که اقدامی جدید در حوزه سلامت جسم و روان بوده است.

وی بیان کرد: رویکرد مرکز خدمات در امر بهداشت و سلامت، ترویج فرهنگ پیشگیری است و سنجش سلامت طلاب به همین منظور انجام می‌شود.

دکتر یوسفی فرد خاطرنشان کرد: پس از انجام سنجش سلامت، وضعیت سلامت طلاب بررسی‌شده و در پرونده سلامت آنان درج می‌شود و سپس اقدامات تکمیلی برای طلابی که نیاز به درمان دارند انجام می‌شود.

وی گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزش سلامت به‌صورت حضوری و غیرحضوری در مدارس علمیه استان از دیگر برنامه معاونت سلامت و امور بیمه‌های مرکز خدمات است و تأثیر بسزایی در پیشگیری از بیماری‌ها دارد.

مدیرکل بهداشت و سلامت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به ظرفیت بالای حوزه‌های علمیه در ارتقای فرهنگ سلامت جامعه گفت: طلاب از طریق مساجد و منابر با آحاد مردم در ارتباط هستند و می‌توانیم از این ظرفیت برای ارتقای فرهنگ سلامت بر اساس نیازهای موجود اقدام کنیم.

وی در پایان ابراز کرد: برای ترویج فرهنگ سلامت در جامعه باید از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کرد و در این راستا مرکز خدمات با تدوین و انتشار الکترونیکی مجله سلامت و مسابقه مجازی سلامت گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته است و تاکنون 56000 نفر در این مسابقات شرکت کرده‌اند که نشان از استقبال خوب خانواده طلاب از این طرح است.

دکتر بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این جلسه با تقدیر از اقدامات مرکز خدمات در حوزه سلامت گفت: اینکه سازمانی همانند مرکز خدمات حوزه در زمینه سلامت جامعه دغدغه مند است جای تحسین دارد و باری از روی دوش ما برداشته می‌شود.

وی افزود: طلاب می‌توانند به عنوان سفیر سلامت در جامعه فعالیت کنند و از طریق مساجد و منابر مروج طرح‌های سلامت باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: شما در مرکز خدمات اهداف مقدسی را دنبال می‌کنید که برای ارتقای فرهنگ سلامت جامعه مفید است و دانشگاه علوم پزشکی مشهد آماده است با تمام امکانات در پیشبرد این هدف همکاری‌های لازم را با مرکز خدمات انجام دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حائری مدیرکل مرکز خدمات استان نیز در ابتدای این جلسه با اشاره به اهمیت امر بهداشت و سلامت گفت: بهداشت و سلامت در منظر قرآن و احادیث از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و یکی از شاخصه‌های مهم در پیشرفت جوامع بشری است.

وی با اشاره به سیاست تقدم پیشگیری بر درمان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه افزود: در سال‌های اخیر توجه بیشتری به مقوله پیشگیری شده است چراکه هزینه کردن در زمینه پیشگیری نوعی سرمایه‌گذاری است.

تدوین تفاهم‌نامه همکاری مرکز خدمات و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه استفاده از ظرفیت طلاب برای ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه از مصوبات این جلسه بود.

شایان ذکر است، حجت الاسلام محمدی پور معاون سلامت و امور بیمه‌ها و آقای کریمی رئیس اداره بهداشت و سلامت مرکز خدمات استان نیز در این جلسه حضور داشتند./1370/ج

ارسال نظرات