۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۶۳۲۷۷۰

زندان زدایی به سبک جدید

زندان زدایی به سبک جدید
اگرچه ناکارآمدی روش‌های کاهش جمعیت کیفری یکی از۱۳چالش دستگاه قضا است، اما بازنگری وضعیت و پرونده تمامی زندانیان که به تازگی مطرح شده، درصورت اجرا می‌تواند تغییرات اساسی رابه همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاري رسا، زندان از دیرباز یکی از شیوه‌های مجازات بود که به زعم بسیاری از جامعه شناسان از جمله فوکو، شیوه‌ای برای نظارت و مراقبت بهتر محسوب می شده است. اما اکنون این دیدگاه رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و بسیاری از حقوقدانان و جامعه شناسان معتقدند زندان دیگر شیوه تنبیهی و تربیتی مناسبی محسوب نمی‌شود.

در کشور ما هم همچون بسیاری از نظام‌های حقوقی هنوز حبس و زندان جزء مجازات‌های اصلی محسوب می‌شود اما چند سالی است که نگاه‌ها به اعمال مجازات مجرمان تغییر پیدا کرده است.

سال 96 بود که مجلس شورای اسلامی کلیات طرح یک فوریتی «ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها» را تصویب کرد. این طرح مشتمل بر 32ماده بود که در راستای سیاست‌های کلی قضائی به ویژه در بحث حبس زدایی، طرح ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها ابلاغ شد.

یکی از اهداف اصلی این طرح، جلوگیری از صدور قرارها و احکام قضائی بی رویه منجر به بازداشت و زندان بود چرا که زندانی شدن یک فرد، آثار منفی خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی را ایجادمی کند. مجازات زندان اگر چه یک موضوع قانونی بوده که از قرن‌ها پیش در بسیاری از کشورها اجرا می شده اما با توجه به شرایط امروز و همچنین وضعیت اقتصادی، علاوه بر ایجاد هزینه و تحمیل بار مالی، خانواده زندانیان هم به مراتب درگیر مسائل اقتصادی و اجتماعی ناشی از زندانی شدن یک فرد خانواده می‌شوند به طوری که 20 درصد از خانواده‌های زندانیان با مشکلات بسیاری روبرو هستند و دچار فروپاشی می‌شوند.

طبق آمار، ٧� درصد از خانواده زندانیان فاقد منزل شخصی هستند و در منازل استیجاری یا اقوام سکونت دارند. همچنین ٨4 درصد از همسران زندانیان از سواد پایین و تحصیلات کم بهره مند هستند و نیاز به آموزش دارند.

عفو گسترده و کاهش چشمگیر تعداد زندانیان

یکی دیگر از سیاست‌های درست و به موقع در راستای کاهش جمعیت کیفری زندانیان، موضوع عفوهای سراسری بود که با موافقت رهبر معظم انقلاب اعمال شد به طوری که فقط در سال گذشته 170 هزار نفر مشمول عفو گسترده شدند و نکته قابل تامل این عفوها این بود که از این تعداد 70هزار نفر کسانی بودند که پیش از زندانی شدن مشمول عفو شدند.

تعداد زندانیان در سال 94

224هزار نفر

تعداد زندانیان در سال 95

217هزار نفر

تعداد زندانیان در سال 96

224هزار نفر

تعداد زندانیان در سال 97

251هزار نفر

تعداد زندانیان تا تابستان 98

189هزار نفر

بازبینی پرونده تمام زندانیان، انقلابی در حبس زدایی

قوه قضائیه در دوران تحولی خود معتقد است این تعداد زندانیان در زندان‌ها قابلیت کاهش داشته و بسیاری از قضات می‌توانند به جای حبس از مجازات‌های دیگری استفاده کنند.

آن‌طور که غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با برنامه‌های تحولی ویژه زندان می‌گوید: «ریاست قوه قضاییه در همان ابتدای شروع به کار دستورالعمل مبسوطی را در ارتباط با ساماندهی وضعیت زندان و کاهش جمعیت کیفری زندانیان تصویب و ابلاغ کردو در جلسات متعدد بر اجرای این دستورالعمل تاکید داشت و شخصاً محوریت این پیگیری‌ها را عهده دار شد. در همین رابطه مقرر شد در تمامی استان‌های کشور پرونده همه زندانیان بازنگاه شود و وضعیت یکایک زندانیان مورد بازنگری قرار گیرد.

به توجه به گفته‌های سخنگوی قوه قضائیه، اگر پرونده تمام زندانیان بازنگری شود و بسیاری از مجازات‌های حبس با سایر شیوه‌های مجازات جایگزین شود، قطعاً تحول بزرگی در دستگاه قضا رخ خواهد داد و از سوی دیگر صرفه جویی در هزینه‌های سازمان زندان‌ها خواهد شد. از آنجا که کمبود فضا و اینکه زندان‌های کشور دو برابر حد مجاز ظرفیت دارد، با توجه به اعمال سیاست‌های جایگزین حبس بسیاری از مشکلات این چنینی در زندان‌ها کاسته می‌شود و بودجه اختصاص یافته به هزینه‌های جاری زندان می‌تواند در سایر امور از جمله اشتغال زندانیان پس از آزادی صرف شود.

حمایت از زندانیان

بودجه پیشنهادی عمومی 99

اصلاح و تربیت زندانیان

16488949

خدمات بهداشتی و درمان

4818819

مدد کاری و خدمات اجتماعی به زندانیان

1282346

تامین غذا و پوشاک زندانیان

10338000

ناکارآمدی روش‌های کاهش جمعیت کیفری یکی از 13 چالش دستگاه قضا

بسیاری از مسئولان قضایی از رئیس قوه قضائیه تا معاون حقوقی و غیره معتقدند که قضات نباید حبس را اولین راهکار بدانند. به طوری که حجت الاسلام محمد مصدق صراحتاً با اشاره به تصریح اسناد بالادستی کشور به لزوم کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اعلام کرده است: به رغم تصریح بند 14 سیاست‌های کلی امنیت قضایی ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 1381 مبنی بر «بازنگری در قوانین در جهت کاهش عناوین جرایم و کاهش استفاده از مجازات زندان» و نیز بند 12 سیاست‌های کلی قضایی 5 ساله ابلاغی ایشان در سال 1388 مبنی بر «اتخاذ تدابیر لازم در استفاده از مجازات زندان با رویکرد حبس زدایی»، همچنان با جمعیت کیفری بالای زندان‌ها مواجه هستیم؛ تا جایی که «ناکارآمدی روش‌ها، برنامه‌ها و سازوکارها و ناکافی بودن اقدامات پیشگیری از وقوع جرم، اصلاح مجرمان و کاهش جمعیت کیفری» در ردیف یکی از 13 چالش کانونی قوه قضاییه ذکر شده است.

کاهش عناوین مجرمانه همچنان یک ضرورت است

و اگر چه اخیراً در مجلس شورای اسلامی موضوع کاهش برخی مجازات‌ها از جمله در رابطه با مواد مخدر مطرح شده است اما موضوع جرم انگاری در بسیاری از موارد همچنان مطرح است که نیاز به اصلاح قانون و در برخی موارد تغییر قوانین دارد و امید است مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد./1360//101/خ

منبع:مهر

ارسال نظرات