۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۶۳۲۸۴۲
روحانی:

مانور مشترک دریایی با روسیه و چین دنیای تاراجگر را بسیار عصبانی کرده است

مانور مشترک دریایی با روسیه و چین دنیای تاراجگر را بسیار عصبانی کرده است
رییس جمهور به مانور مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در دریای عمان اشاره کرد و گفت: برگزاری این مانور مسأله ساده‌ای نیست و دنیای تاراجگر را بسیار عصبانی کرده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در آیین بهره برداری از قطار برقی گلشهر به هشتگرد اظهارداشت: تا پایان دولت دوازدهم، یکهزار کیلومتر ریل دیگر به مجموع خطوط ریلی کشور افزوده خواهد شد که به معنای آن است 50 درصد خطوط ریلی کشور در دوره 8 ساله دولتهای یازدهم و دوازدهم ایجاد شده اند.

وی با بیان اینکه خط آهن و ریل نیز می‌تواند آلودگی را کم کرده و بعضاً حذف کند، گفت: یکی از تصمیمات مهم دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه به توسعه خطوط ریلی بوده است، به گونه‌ای که شهرهای جدید بر مبنای ریل برپا شود و در این راستا اقدامات بزرگ و گسترده‌ای انجام شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: همه چیز در گذر زمان است. دولت، حکومت و قدرت، کوتاه مدت و تمام شدنی است اما آنچه ماندگار است خدمت به این مردم بزرگ، فداکار، لایق و شجاع است که جوهره خودشان را بارها و بارها در روزهای سخت کشور نشان داده اند.

وی با تأکید بر ضرورت خدمت بیش از پیش به مردم، به روزهای سخت ایران اسلامی در دوران انقلاب، جنگ و تحریم اشاره کرد و اظهارداشت: با وجود بدترین دوران تحریمی کشور، قامت مردم استوار بود و در برابر قدرت‌های بدخواه به خوبی ایستادگی کردند و پیروزی به دست آوردند که این در سایه ایثار و فداکاری مردم بوده است.

روحانی با بیان اینکه خوشحالیم در ماه مبارک جمادی که به نام فاطمه اطهر(س) و فرزند برومندش حضرت زینب کبری(س) زینت یافته است، موفق شدیم، هدیه کوچک افتتاح قطار سریع‌السیر و برقی را به مردم عزیز استان البرز و شهر جدید هشتگرد تقدیم کنیم، گفت: هر روز که می‌گذرد کارگران، مهندسین و مدیران لایق، گلی برای مردم شکوفا می‌کنند و خدمتی جدید به مردم ارایه می‌دهند.

رئیس جمهور به تلاش‌های کارگران عزیز در افتتاح قطار برقی گلشهر – هشتگرد اشاره و تأکید کرد: طبق گزارش هایی که در این مراسم عنوان شد، کارگران عزیز در طول سال تنها 4 روز سر کار نبودند و شبانه‌روز تلاش کردند تا این خدمت بزرگ به مردم ارایه شود. امروز که این نتیجه را به مردم البرز ارایه می‌دهند خستگی آنها مرتفع شده و روحیه شاد آنها دستمزد در این دنیا و در آخرت نیز اجر بی‌پایان خداوند خواهد بود.

روحانی با تأکید بر ضرورت بهره گیری از فناوری های روز برای رفاه مردم،‌ خاطر نشان کرد: این دستور خداوند و پیامبر اسلام(ص) است که از تجربه بشری و علم و دانش بیاموزیم و بکار ببریم.

وی به نبود مترو یا قطار زیرزمینی در دوران قبل از انقلاب اشاره و تأکید کرد: در سال‌های اولیه انقلاب و مجلس اول دعوای بزرگی وجود داشت که آیا اساسا کشور نیاز به مترو دارد یا خیر؟ که در تمام مجلس اول این بحث وجود داشت و به نتیجه هم نرسید.

رئیس جمهور با بیان اینکه در مجلس دوم با مدیریت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به این نتیجه رسیدیم که تهران نیازمند مترو است، افزود: من و آقای دُری نجف‌آبادی مسئول ایجاد و احداث متروی تهران شدیم که بسیاری از روزهای هفته به چگونگی آغاز بکار متروی تهران می‌گذشت و امروز طبق گزارشات بیش از 9 میلیارد سفر توسط خطوط مترو انجام شده است.

روحانی اضافه کرد: بی تردید این 9 میلیارد سفر از طریق مترو ، تاثیر عمده ای در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت داشته است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید برای رفع آلودگی هوا، رفاه مردم و برطرف کردن رنج مردم تلاش کنیم، اظهار داشت: این روزها هوای تهران ،کرج و کلان‌شهرها آلوده بود و این آلودگی یک روزه ایجاد نشده است، بلکه در طول یک قرن آلاینده‌ها کنار هم قرار گرفته و شرایط موجود، ایجاد شده است. لذا اگر عامل و علتی در طول 100 سال ایجاد شده، حتماً یک روزه نمی‌توان آن را برطرف کرد.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر آلاینده‌ها در طول ده‌ها سال متراکم شده‌ و هوا را آلوده کرده‌اند، دولت‌ها باید دست به دست هم دهند و مردم و نسل‌ها باید تلاش کنند تا آلودگی برطرف شود، البته آلودگی صرفاً مربوط به کشور ما نیست و ایران در میزان آلودگی در ردیف 16 و هفدهم دنیا قرار دارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز با میزان آلودگی حدود 200 مدارس کشور را تعطیل می‌کنیم. این در حالی است که در هند با شاخص 300 مدارس تعطیل می‌شود و در چین با 360 هم مدارس تعطیل نمی‌شود و اگر چین بخواهد با آلودگی 200 مدارس را تعطیل کند باید 6 ماه از سال مدارس این کشور تعطیل باشد و در هند و مکزیک با شاخص 200 باید 9 ماهه سال مدارس تعطیل باشد.

روحانی با تأکید بر اینکه باید مشکلات را برطرف کنیم، اظهارداشت: در مسیر حرکت دولت ها، مهم این است که آیا دولت به فکر مردم است، آیا دولت درک می‌کند که مردم در شرایط مشکل هستند، بدون تردید روسا و اعضای دولت هم در تهران زندگی می‌کنند و از دستگاه دیگری برای تنفس استفاده نمی‌کنند، لذا آنها هم احساس می‌کنند که هوا آلوده بوده و تلاش می‌کنند که مشکلات را برطرف کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: آنچه مردم باید از دولت توقع داشته باشند این است که دولت بفهمد، برنامه‌ریزی کند و در حد توان برای رفع مشکلات تلاش کند و چنانچه در مسیر رفع مشکلات حرکت کرد به وظیفه خود عمل کرده و اگر کاری انجام نداد، باید مورد انتقاد قرار بگیرد.

روحانی خاطر نشان کرد: دولت به خوبی درک می‌کند که برای داشتن هوای پاک بایستی آلایندگی بنزین و گازوئیل را برطرف کند. لذا آلایندگی گازوئیل در طول دولت یازدهم و دوازدهم از چند هزار به 50 و 10 رسید و حتی در پالایشگاه تبریز این آلایندگی به زیر 10 PPM رسیده است. ضمن اینکه آلودگی بنزین نیز در این دوره کاهش پیدا کرده است و امروز 75 درصد بنزینی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بنزین یورو 4 و 5 است در حالی که در دولت قبل آلوده‌ترین بنزین یعنی بنزین پتروشیمی به مردم عرضه می‌شد.

رئیس جمهور با اشاره به توجه ویژه دولت به محیط زیست، گفت: اگر تصمیم دولت یازدهم در خصوص احیاء دریاچه ارومیه نبود، امروز 15 میلیون نفر جمعیت ایران ناچار به مهاجرت بودند و اگر تصمیم دولت در خصوص دریاچه ارومیه نبود امروز دریاچه ارومیه‌ای وجود نداشت و گرد و غبار نمکین سراسر این منطقه از تبریز و اردبیل و شمال غرب کشور را در برمی‌گرفت تا جایی که مردم آن منطقه مجبور به مهاجرت می شدند.

روحانی افزود: یکی دیگر از اقدامات دولت برای سلامت مردم تولید بنزین یورو 4 و 5 است.

وی  اضافه کرد: در خصوص تولید محصولات پتروشیمی نیز دیروز در جمع مدیران پتروشیمی اعلام شد تا پایان دولت دوازدهم محصولات پتروشیمی به 100 میلیون تن افزایش خواهد یافت و این به معنای دو برابر شدن آن نسبت به آغاز دولت یازدهم است و این همه در حالی است که تمام این اقدامات بزرگ در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی صورت گرفته است و بی‌تردید اگر جنگ اقتصادی نداشتیم شاهد شرایط به مراتب بهتری بودیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر جنگ اقتصادی نداشتیم از سال 95 تا امروز باید 200 میلیارد دلار منبع اضافی وارد کشور می‌شد که 100 میلیارد دلار آن پول نفت بود. اگر در سال 97 و 98 تحریم وجود نداشت در هر سال حدود 50 میلیارد دلار از فروش نفت کسب می‌کردیم. لذا اینکه می‌گویند تحریم چه تأثیری داشته است، باید مدیریت را قوی کنیم به مانند این است که عضلات را قوی کنیم اما وقتی آب و غذا وجود نداشته باشد، طرف هر چقدر هم قوی باشد، دچار خطر و آسیب خواهد بود.

روحانی افزود: اگر تحریم وجود نداشت، پارسال و امسال حدود 100 میلیارد دلار درآمد کشورمان اضافه‌تر می‌شد و در کنار آن می‌توانستیم تا پایان امسال از حدود 100 میلیارد دلار اعتبارات خارجی استفاده کنیم و این در حالی است که امروز این منابع را در اختیار نداریم و کشور بدون این 200 میلیارد دلار اداره می‌شود و با این حال در حد توان تلاش می‌کنیم تا از مشکلات مردم بکاهیم.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح متروی گلشهر به هشتگرد، اظهار داشت: 60 درصد پیشرفت این پروژه و 85 درصد اعتبارات آن در طول دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است و این بدان معناست که حتی در شرایط سخت و تحریم نیز همه توان خود را برای خدمت به مردم بکار گرفته‌ایم و باید از تلاش‌ همه دست‌اندرکاران این پروژه به ویژه وزیر راه، استاندار، مسئول قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)، مسئولین مترو، نمایندگان مجلس، امام جمعه محترم و همه تلاشگران قدردانی کنیم.

روحانی در ادامه به هزینه بالا و سختی‌های تردد بین هشتگرد و تهران و زمان‌بر بودن آن اشاره کرد و گفت: امروز با افتتاح مترو مردم این منطقه می‌توانند با وسیله مطمئن، راحت و ایمن، سالم‌تر و با هزینه‌ای حدود 1200 تومان و در زمان کمتری در این مسیر تردد کنند و این خدمت کوچکی برای 400 هزار نفر از ساکنان هشتگرد و شهرهای اطراف و هدیه کوچک دولت برای مردم لایق و فداکار این منطقه است.

رئیس جمهور با اشاره به ایثار و فداکاری مردم برای اسلام، ایران و انقلاب، اظهار داشت: در ایام آبان، جمعیت میلیونی برای امنیت، آرامش و حمایت از انقلاب، رهبری و نظام به خیابان‌ها آمدند و این به معنای وفادار بودن این مردم است و نشان می‌دهد که مردم به خوبی درک می‌کنند مسئولین به دنبال خدمت به مردم هستند و دشمنان می‌خواهند به آنها آسیب بزنند.

روحانی افزود: مردم ایران در طول جنگ تحمیلی و در دوران تحریم برای استقلال و عزت کشور خود تلاش کردند و سال‌ها در مقابل تحریم استقامت و تحمل به خرج دادند و امروز با فشارهای دیگران حاضر نیستند منابع و کشور خود را در اختیار غارتگران دیروز قرار دهند. بی‌تردید محاسبه‌گران غربی باز هم در محاسبات خود کاملاً اشتباه کردند.

رئیس جمهور با اشاره به موفقیت‌های بزرگ دولت بویژه کشف منبع بزرگ نفتی تا حدود 53 میلیارد بشکه نفت در منطقه خوزستان و ایلام توسط مهندسین و متخصصان داخلی، اظهارداشت: در مقابل چنین موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگی متأسفانه برخی به قدری منفی بافی می‌کنند که این موفقیت‌ها فراموش می‌شود در این زمینه از صدا و سیما و روزنامه‌ها که نمی‌توانیم گله کنیم لابد باید از خودمان گله‌مند باشیم. چرا باید این دستاوردهای بزرگ که متعلق به مهندسین و شرکت‌های ایرانی است، فراموش شود و چرا از کارهای عظیمی که در کشور انجام می‌شود، کمتر یاد می‌شود.

روحانی تصریح کرد: باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم و این به نفع نظام است، دولت خادم کوچک مردم است و رئیس جمهور نیز اگر جایگاهی دارد، بخاطر رأی مردم است و چنانچه در دنیا مورد احترام قرار می‌گیرد و می‌تواند در برابر آمریکا، قدرتمندانه حرف بزند و در مقابل اروپا با صدای بلند و با شجاعت سخن بگوید، به پشتوانه مردم است. بسیار علاقمند هستم که تمام مذاکرات دولت یازدهم و دوازدهم یک روزی منتشر شود تا معلوم شود که با چه لحنی با طرف‌های خود حرف زدیم و دستاوردهای ما چه بوده است.

رئیس جمهور به مانور مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در دریای عمان اشاره کرد و گفت: برگزاری این مانور مسأله ساده‌ای نیست و دنیای تاراجگر را بسیار عصبانی کرده است. آنها از اینکه دو قدرت بزرگ در کنار نیروی دریایی ارتش و سپاه ایران، مانور مشترکی برگزار کرده‌اند، ناراحت و عصبانی هستند و نه تنها برای کشورهای کوچک منطقه که در مقابل آمریکا تواضع دارند، بلکه برای آمریکایی‌ها هم قابل تحمل نیست.

روحانی گفت: اینکه میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها آمده از نظام خود پشتیبانی می‌کنند معلوم است که دشمنان را عصبانی می‌کند. البته مردم راه درست را انتخاب کرده‌اند و حکومت از آن آراء و رأی مردم است و در این میان آنچه مهم است این است که به آینده امیدوار باشیم و هرکس به این موضوع لطمه بزند، بی‌تردید به مردم بزرگ و انقلاب ایران لطمه زده است.

رئیس جمهور خطاب به کسانی که یأس و ناامیدی را در جامعه منتشر می‌کنند، گفت: چرا مردم را نگران می‌کنید و چرا مردم باید آینده را سیاه و تاریک ببینند. اگر چه امروز در سخت‌ترین شرایط هستیم و به عنوان کسی که در تمام فراز و نشیب‌های انقلاب از نزدیک حضور داشتم، هیچ دورانی به مانند این سال‌ها نبود که همه به ما فشار بیاورند، اما در عین حال مسیر و بودجه عمرانی را ادامه دادیم و سال آینده 70 هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی اختصاص یافته است و برغم همه فشارها و سختی‌ها 20 درصد به حقوق کارمندان در سال جاری اضافه شده و در سال آینده نیز 15 درصد اضافه خواهد شد و این همه می‌تواند نشانه‌هایی از کار و تلاش و امید به آینده باشد.

روحانی افزود: در ایام اخیر در هر استانی حدود 15 تا 20 هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح می‌شود و زمانی که انقلاب به پیروزی رسید، حدود 19 سد در سراسر کشور داشتیم این در حالی است که تنها دولت یازدهم و دوازدهم تا به امروز 35 سد افتتاح شده و تا آخر دولت نیز ده‌ها سد دیگر به افتتاح خواهد رسید و این دستاوردها افتخاری برای انقلاب و مردم است و نشان می‌دهد که آینده بسیار خوب است و راه این است که مردم با نشاط و امیدوار باشند.

رئیس جمهور تأکید کرد: معتقدم هر کدام از طرح‌ها و پروژه‌هایی که افتتاح می‌شود، ضربه‌ای به دشمن و چراغ امیدی برای مردم است. امروز دیگر خارجی‌ها برای کشورمان پل و راه‌آهن نمی‌سازند و همه آنها را به دست متخصصان خودمان احداث می‌کنیم.

روحانی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم در ریل خودکفا شدیم و لازم نیست که انگلیس و سایر کشورهای غربی برای ما ریل و واگن بسازند. امروز حتی به طور کامل در ساخت مترو و تونل‌های آن خودکفا هستیم.

رئیس جمهور گفت: تونل عظیمی که چند ماه پیش در غرب کشور به عنوان طولانی‌ترین تونل در خاورمیانه به طول 90 کیلومتر احداث شد، کار ساده‌ای نبود، ولی با همت متخصصین کشورمان احداث گردید.

روحانی خاطر نشان کرد: ریل، راه‌آهن و مترو یکی از راه‌های امن و راحت برای جابجایی مسافر و بار محسوب می‌شود و برای سلامت مردم بسیار مفید است و می‌تواند اقتصاد را هم متحول کند.

رئیس جمهور گفت: از وزارت راه و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا می‌خواهم تا راه‌آهن چابهار به زاهدان و رشت به آستارا را که از لحاظ ترانزیتی برای کشور حائز اهمیت هستند، با سرعت نهایی کنند چرا که با تکمیل این 2 طرح، ظرفیت حمل بار در کشور بیش از 2 برابر افزایش خواهد یافت.

استاندار البرز نیز در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های دولت برای افتتاح طرح‌های مختلف در استان البرز بویژه قطار برقی سریع‌السیر گلشهر – هشتگرد، ادامه داد: در 2 سال گذشته استان البرز مقام اول تخصیص منابع بانکی به واحدهای تولیدی را کسب کرد که رشد صادرات 33 درصد افزایش یافت.

استاندار البرز کاهش نرخ بیکاری و بازگشت 31 واحد تملیکی تولیدی به چرخه تولیدی کشور و ایجاد 3600 تخت بیمارستانی را از اقدامات دیگر این استان برشمرد و تأکید کرد: هر زمان برای عمران و توسعه و تولید به وزرای دولت مراجعه کردم با دست پر به استان بازگشتم و تاکنون 1400 میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌ها به استان البرز اختصاص یافته است.

مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز اضافه شدن 1500 کیلومتر ریل جدید به خطوط ریلی کشور تا پایان سال و همچنین اضافه شدن 580 کیلومتر آزادراه در سراسر کشور تا پایان دولت دوازدهم را از جمله اقدامات دولت تدبیر و امید عنوان و تأکید کرد: در استان البرز نیز با تکمیل اتوبان همت و همچنین افتتاح خط ریلی گلشهر – هشتگرد به زیرساخت‌های حمل و نقلی استان البرز کمک شایان توجهی خواهد شد.

محمد قمین
ارسال نظرات