۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
کد خبر: ۶۳۲۹۶۰
حجت‌الاسلام شفیعیان در گفت‌وگویی تفصیلی:

پیشبرد گام دوم انقلاب نیازمند باور مسؤولان به توانایی‌های مردم است

پیشبرد گام دوم انقلاب نیازمند باور مسؤولان به توانایی‌های مردم است
حجت الاسلام شفیعیان کوتاهی متولیان امر فرهنگ و ترویج روح ایثار، نسبت به نیروهای مردمی را موجب آسیب‌ دیدن پیکره انقلاب دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام جواد شفیعیان طی گفت‌وگویی در تبیین شکل‌گیری نظام امت و امامت، در بستر فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت اظهار داشت: ازجمله نعمت‌های بزرگ در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، بهره‌مندی از حضور و فرمایشات ولی‌فقیه و امام امت است و رسالت امام؛ هدایت و جهت‌دهی ظرفیت‌های امت به‌سوی رهایی از سقوط و ظلمت و حرکت به سمت تعالی و کمال است.

وی بابیان این‌که دراین‌بین، رسالت امت حرکت در مسیری است که امام ترسیم می‌کند، گفت: عمل به این رسالت‌ها نیازمند شکل‌گیری رابطه¬ای نظام¬مند میان امام و امت است که در این میان، نخستین رکن شکل¬گیری این رابطه نظام‌مند، بیان رهنمود از سوی امام و عمل به رهنمود از سوی امت است.

دبیر علمی پنجمین اجلاس سراسری فعالان جهاد و شهادت افزود: پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و حفظ و پایداری آن‌که گام نخست آن برداشته شد، با دست¬آوردهای بسیار به پایان رسیده است که این توفیق مرهون رهنمودهای امامین انقلاب و عمل به این رهنمودها از سوی امت به‌خصوص جوانان مؤمن و انقلابی بوده است.

وی تصریح کرد: ادامه این مسیر و پیمودن گام دوم نیز درگرو حفظ رابطه امام و امت است؛ رابطه‌ای که اساس آن بیان رهنمود از سوی امام و عمل به آن از سوی امت است.

شفیعیان بابیان این‌که در پیروزی انقلاب و پیمودن گام نخست آن، رزمندگان و مجاهدان فی سبیل الله و در ادامه، مجاهدان عرصه‌های فرهنگی و فعالان خودجوش جهاد و شهادت بیشترین و بزرگ‌ترین سهم را داشته¬اند، ادامه داد: این جوانان انقلابی و پرشور با گوش سپردن به رهنمودهای امامین انقلاب از شعور بالایی برخوردار شده و توانستند با دفاع جانانه در جنگ سخت و سپس ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در جنگ نرم، پاسدار اسلام و انقلاب باشند که با این اقدام درواقع بنیان‌گذار رابطه امامت و امت در دوران غیبت بوده¬اند.

مدیر دفتر پژوهش و آموزش شبکه ملی وارثون ایجاد رابطه میان امام و امت و شکل‌گیری نظام ولایت محور را بستر فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت دانست و گفت: قیام در راه خدا فقط با ازخودگذشتگی و ایثار، مجاهدت و شهادت‌طلبی ممکن خواهد بود، در طول تاریخ نیز هرگاه مردمی ازخودگذشته و مجاهد به یاری اولیاء خدا آمده و رهرو راه آن‌ها بوده‌اند، موفقیت‌های بزرگی به دست آمده است.

وی شکل‌گیری این رابطه الهی در بستر فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت را منتج به دستاوردهای بسیاری عنوان کرد که برجسته¬ترین آن قیام ملت ایران و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود.

شفیعیان افزود: با سرنگونی نظام شاهنشاهی، ملت ایران در پرتو رهنمودهای امام راحل، امتی یکپارچه شد و به‌نظام جمهوری اسلامی با محوریت اسلام و ولایت‌فقیه، رأی مثبت داد، این اتفاق به معنی شکل‌گیری نخستین نظام اسلامی در دوران غیبت و دومین دستاورد شکل‌گیری رابطه امت و امامت بود.

وی بابیان این‌که وقوع انقلاب اسلامی و تصویب نظام اسلامی، دو مرحله مهم در مسیر تمدن‌سازی اسلامی است که توسط امت مؤمن و انقلابی برداشته شد، گفت: تمامی این کارها، مرحله نهایی نبود، به این معنی که برای رسیدن به مقصد، سه مرحله دیگر باید پیموده شود، بر اساس ترسیم حضرت آقا، سه مرحله مهم دولت‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی باید در ادامه پیموده شود تا شاهد ظهور تمدن نوین اسلامی در عرصه جهان باشیم.

این پژوهشگر در ادامه خاطرنشان داشت: در نگاهی کلان در گام اول انقلاب، دو مرحله از مراحل پنج‌گانه رسیدن به تمدن نوین اسلامی برداشته شد و گام دوم انقلاب، دوران دست‌یابی به مراحل بعدی خواهد بود. برای این منظور باید مهم‌ترین بستر و زمینه دست‌یابی به دو مرحله اول، یعنی فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت موردتوجه ویژه قرارگرفته و بسط و گسترش یابد.

وی تحقق این هدف را منوط به تبعیت و پیروی کردن از الگوی امام و امت و مراجعه به رهنمودهای امام انقلاب، نسبت به بسط و گسترش این فرهنگ متعالی عنوان کرد و گفت: امام خامنه‌ای در مسئله فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در سه ساحت جهاد اصغر، جهاد اکبر و جهاد کبیر فرمایشات ارزشمندی دارند. این بیانات در قالب ترسیم دیدگاه‌های امام راحل و آرمان‌های انقلاب و یا ترسیم اصول انقلابی ملت ایران، و همچنین در قالب بیان ضرورت و اهمیت توجه به دفاع مقدس و ثروت عظیم نهفته در آن است. این توصیه‌ها در راهکارهای عبور از موانع و برون‌رفت از مشکلات و دست‌یابی ملت به قله‌های افتخار و اقتدار نیز فراوان وجود دارد.

شفیعیان در ادامه با اشاره به فعالیت شبکه فعالان مردمی جهاد و شهادت گفت: با توجه به کثرت و تنوع فعالیت¬های مردمی در عرصه جهاد و شهادت، گروه‌های تخصصی و ستادهای مردمی تشکیل شد تا با آرایش تشکیلاتی، به جبهه فرهنگی انقلاب پیوسته و تلاش¬های خودمان را با اهدافی ادامه دهیم.

وی افزود: هدف نخست، شناخت و تبیین هر چه بیشتر فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و نقش و کارکرد آن در حیات بشری است تا هم موتور محرک بودن و هم راهبرد حقیقی بودن و حیاتی بودن این فرهنگ متعالی برای نخبگان، افراد تأثیرگذار و عموم مردم تفسیر و تصویر شود. در کنار این مضامین این ماجرای عظیم که مشتمل بر پیام¬های امیدبخش شهدای گران‌قدر است، استخراج، استحصال و منتشر شود.

عضو شبکه ملی وارثون حفظ، گسترش و کارآمد سازی ظرفیت¬های مردمی در جهت ترویج و نهادینه-سازی هر چه ‌بهتر این فرهنگ متعالی در جوامع بشری را هدف دوم راه‌اندازی این تشکل عنوان کرد و گفت: این هدف، هدفی کارکردی است و درواقع مکمل و زمینه محقق شدن بخشی از هدف نخست است. این هدف موجب می‌شود که نخبگان و افراد تأثیرگذار درصحنه بمانند و بر تلاش خود هم بیفزایند، با افزایش سطح معرفت و مهارت، عملکردی با عمق و تأثیر بیشتر داشته باشند و با آرایش مؤثر و کارآمد در مقابل جبهه دشمن بایستند.

وی افزود: تا پیش از صدور بیانیه حضرت آقا این اهداف صرفاً بر مبنای تأثیر بر عرصه‌های زندگی یعنی؛ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی، اقتصادی، و برای تأثیر بر سبک زندگی دنبال می‌شد. اما پس از صدور بیانیه، باید تلاش کنیم این مسیر را با دقت بیشتر در جهت تحقق «خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی» دنبال کنیم.
شفیعیان فرهنگ جهاد و شهادت را موتور پیشران انقلاب در گام اول دانست که گرما و شتاب این موتور، حاصل مجاهدت رزمندگان و فعالان این عرصه، ازجمله فعالان مردمی خودجوش بوده است، گفت: جامعه فعالان این عرصه بزرگ‌ترین رسانه نوین فرهنگ جهاد و شهادت و دفاع مقدس بودند و هستند که طی این مهروموم‌ها مجاهدت بسیار کردند. امروز ارتقاء این رسانه و کارکردش، امری ضروری برای حفظ موتور پیشران انقلاب و شتاب آن برای پیمودن گام دوم و عبور از موانعی است که مانع دستیابی به اهداف آن است. لذا رسالت و تکلیف فعالان این عرصه در گام دوم انقلاب، سنگین‌تر و اهمیتش بیشتر است.

وی بابیان این‌که امروز جان برای دادن داریم، میدان و ابزار برای عملیات محدود هم داریم، اما موقعیت و میدان برای وقوع فتح المبین و والفجر 8 و کربلای 5 در جنگ نرم و تضمین حیات اسلام و آینده ایران نداریم، گفت: پیروزی‌های بزرگ نیاز به میدان متناسب دارد، نیاز به‌جرئت دارد، جرئت مسئولین در پذیرش حسن‌های باقری در جنگ نرم، جرئت در تغییر استراتژی‌های جنگ نرم، جرئت در تجهیز و تأمین و میدان دادن به عناصر مردمی خودجوش و فعال در جنگ نرم ازجمله این اقتضائات است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: اگر مسئولین و متولیان امر فرهنگ و ترویج روح ایثار، جهاد و شهادت در جامعه در باور به توانمندی مردم و میدان دادن به نیروهای مردمی خودجوش و مؤمن کوتاهی کنند و یا حاضر به قبول دشواری همراهی با آنان نباشند، بدون شک در آینده آسیب‌هایی جدی به پیکر انقلاب وارد خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که علی‌رغم بی‌مهری‌ها و نداشتن میدان مناسب برای اقدام و عمل در جنگ نرم، ما عرصه را رها نکرده و در میدان می‌مانیم، تصریح کرد: راه ما، ادامه راه شهداست و راه شهدا تقدیم جان درراه خدا و خشنودی ولی خداست. امروز چشم امید امام و مقتدای امت به رهروانی است که از راه خسته نشده و از مسیر خارج نشوند. با همه محدودیت‌هایی که در این نبرد بر سر راه دارند مبارزه کنند. ما با تلاش در جهت عمل به اوامر و اشارات حضرت آقا در خصوص فرهنگ جهاد و شهادت و جلوه بی‌نظیر آن یعنی دفاع مقدس، از این میراث گران¬بها و این رابطه متعالی پاسداری خواهیم کرد./1324/د102/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات