۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۳۲۹۶۲
آیت الله مهدوی:

به جای غیبت کردن از دیگران به عیوب خود توجه کنیم

به جای غیبت کردن از دیگران به عیوب خود توجه کنیم
استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان گفت: اینکه انسان به بزرگی گناه خود فکر کرد مانع غیبت کردن خواهد شد، توجه به عیوب خودمان مانع غیبت کردن می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان، ظهر امروز در سالن اجتماعات هلال احمر اصفهان، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: بنابر این روایت ترک غیبت از هزار رکعت نماز مستحبی نزد خداوند محبوب‌تر است.

وی در ادامه با بیان اینکه این روایات نشان دهنده اهمیت پرهیز انسان از غیبت است، خاطرنشان کرد: روایتی از امام علی(ع) ما را بسیار ترغیب می‌کند به سمت ترک غیبت، توصیه این روایت این است که به دنبال عیب خود برویم به جای عیب جویی کردن از دیگران و همین مسأله برای ترک غیبت بسیار مؤثر است.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: امام علی(ع) در روایتی می‌فرمایند شایسته است افرادی که اهل گناه نیستند ترحم کنند به کسانی که اهل گناه و معصیت هستند، اینجا ترحم به معنای سکوت در برابر گناه نیست بلکه منظور امام علی(ع) این است که پشت سر شخص حرف نزنیم، شایسته است شاکر این باشیم که خداوند به ما سلامتی و عدم آلودگی به گناه داده است.

انسانی که مشغول به خود باشد به دنبال غیبت دیگران نخواهد رفت

نماینده مجلس خبرگان رهبری شکر را عامل مانع ما در برابر غیبت توصیف کرد و گفت: انسانی که مشغول به خود باشد دیگر کاری به برادر دینی خود و غیبت از او نخواهد داشت، امام علی(ع) برای اینکه ما را تشویق کند به پرهیز از غیبت می‌فرماید آیا به یاد ندارید که خداوند گناهان ما را نادیده گرفت و از گناه ما چشم پوشی کرد؟ همین مسأله عامل بازدارنده مهمی در برابر غیبت کردن است.

وی ادامه داد: گاهی گناهی انجام داده‌ایم که از گناه کسی که غیبت او را می‌کنیم بیشتر و بزرگتر بوده است، چگونه می‌خواهیم دیگری را مذمت کنیم در حالی که مانند آن گناه را مرتکب شده‌ایم، یا حتی بزرگتر آن گناه را مرتکب شده‌ایم، توجه به این موضوع در پرهیز از غیبت بسیار مؤثر است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه شیطان گاهی اعمال اشتباه ما را در نظرمان زیبا جلوه می‌دهد، تصریح کرد: شیطان ممکن است برای ترغیب ما به غیبت بگوید که گناه تو از او کوچکتر است و کسی که می‌خواهی غیبت او را انجام دهی گناه بزرگی انجام داده است، روایت می‌فرماید این جرأت اینکه شخص می‌خواهد غیبت کند بسیار بزرگتر از گناه شخص غیبت شونده است، جرأت غیبت بزرگتر از گناه کسی است که می‌خواهیم گناه او را انجام دهیم./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات