۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۶۳۳۰۶۲

ترامپ دوباره عقب‌نشيني کرد

ترامپ دوباره عقب‌نشيني کرد
خشم ملت عراق عليه دخالت‌هاي ايالات‌متحده در امور داخلي اين کشور و حملات اخير نيروهاي اشغالگر آمريکايي به مواضع نيروهاي مردمي عراق تمامي ندارد.

به گزارش خبرگزاري رسا، خشم ملت عراق عليه دخالت‌هاي ايالات‌متحده در امور داخلي اين کشور و حملات اخير نيروهاي اشغالگر آمريکايي به مواضع نيروهاي مردمي عراق تمامي ندارد. شماري از مردم عراق براي دومين روز متوالي براي نشان دادن اعتراض خود به حمله اخير آمريکا به نيروهاي حشد الشعبي،‌ راهي سفارت آمريکا شده‌اند.سفارت آمريکا  سه‌شنبه (۳۱ دسامبر)  شاهد تجمع صدها عراقي بود که بعد از تشييع شهداي حمله اخير، خود را به مقابل سفارت رساندند و از تحصن    مقابل اين سفارتخانه خبر دادند.خبرگزاري رسمي عراق (واع) با اشاره به تداوم تحصن معترضان عراقي مقابل سفارت آمريکا، از مجروح شدن شمار ديگري از حاضران در اين تحصن به دليل شليک گازهاي اشک‌آور از سوي اين سفارتخانه خبر داد.

هنوز شمار مجروحان مشخص نيست، اما اداره اطلاع‌رساني سازمان حشد الشعبي طي بيانيه‌اي شمار مجروحان روز نخست  را ۶۲ نفر اعلام کرد و دليل آن را تيراندازي و شليک گلوله‌هاي گاز اشک‌آور و دودزا از سوي گارد حفاظت سفارت آمريکا دانست.تصاوير منتشرشده نيز حاکي از ورود شماري از خودروهاي زرهي نيروهاي مبارزه با تروريسم در کنار خودروهاي نظامي از نوع «هاموي» (HMMWV) به اين منطقه است.  شبکه  CNN به نقل از مقام مسئول آمريکايي اعلام کرد که ارتش آمريکا دو بالگرد آپاچي براي قدرت‌نمايي به اين مکان اعزام کرده و ارتش آمريکا نيز به‌منظور تأمين امنيت اين سفارتخانه، يک گروه کوچک از تفنگداران دريايي خود را از کويت به عراق اعزام مي‌کند.

خبرگزاري اسپوتنيک نيز با تأييد اين خبر نوشت که پنتاگون نزديک به ۱۰۰ تفنگدار دريايي خود را به سفارت آمريکا در بغداد اعزام کرده است. شبکه «العهد» نيز گزارش داد که چادرهاي معترضان همچنان در خيابان اصلي منتهي به سفارت آمريکا برپاست. بستن سفارت آمريکا و اخراج نيروهاي آمريکايي از خاک عراق، مهم‌ترين مطالبات تحصن‌کنندگان است.همان‌گونه که اشاره شد، از روز سه‌شنبه  صدها معترض عراقي در  اعتراض حمله آمريکا به پايگاه‌هاي حشدالشعبي و نقض حاکميت کشورشان، مقابل سفارت آمريکا در بغداد تظاهرات کردند و چندين نقطه از سفارت آمريکا را به آتش کشانده و پرچم عراق و حشدالشعبي را بر فراز ديوارهاي سفارت برافراشتند.
وزارت دفاع آمريکا اعلام کرد واشنگتن در واکنش به حوادث عراق قصد دارد ۷۵۰ سرباز آمريکايي را در غرب آسيا  مستقر کند. «مارک اسپر»، وزير دفاع آمريکا گفته نيروهاي آمريکا آماده‌ استقرار در خاورميانه ظرف روزهاي آينده هستند.

شبکه خبري «ABC» مدعي شده پنتاگون، بعد از حوادث مقابل سفارت آمريکا در بغداد، قصد اعزام نظاميان بيشتر به منطقه را دارد. يک مقام ارشد سابق دولت «دونالد ترامپ»، رئيس‌جمهور آمريکا گفته مقام‌هاي اين کشور به دليل نگراني‌ها از احتمال حمله به سفارت آمريکا در بغداد در حال برنامه‌ريزي براي تخليه آن در صورت لزوم هستند.يک سخنگوي وزارت خارجه آمريکا اندکي بعدتر به ABC گفته که واشنگتن با توجه به «ايمن بودن» کليه کارکنان سفارت فعلا قصد تخليه آن را ندارد. در حال حاضر ۵۰۰۰ نيروي آمريکايي در عراق مستقر هستند. واشنگتن مدعي است هدف از استقرار اين نيروها آموزش و حمايت از نيروهاي امنيتي عراق براي مبارزه با گروه تروريستي داعش است. حضور نيروهاي آمريکايي در عراق همواره با مخالفت گروه‌هاي مختلف در اين کشور روبه رو بوده است.

 از سوي ديگر،‌دونالد ترامپ ، رئيس‌جمهور آمريکا بامداد چهارشنبه از توئيت تهديدآميز چند ساعت قبل خود درباره ايران عقب‌نشيني کرد و گفت دنبال جنگ با ايران نيست. ترامپ درباره اعتراضاتي که مقابل سفارت آمريکا در بغداد انجام شد گفت: «مسئله به‌خوبي مديريت شد. جنگاوران بزرگ ما فورا در آن‌جا حاضر شدند و اين ماجرا به بنغازي ديگر تبديل نخواهد شد. آن‌ها خيلي سريع آمدند.»وي درباره «جنگ با ايران» گفت: «فکر نمي‌کنم اين ايده خوبي براي ايران باشد.  ايران بايد بيش از هر چیز ديگر خواهان صلح باشد. من صلح را دوست دارم. توقع ندارم اين اتفاق [جنگ با ايران] بيفتد.»

ترامپ ساعاتي قبل‌تر در توئيتر نوشته بود: «سفارت آمريکا در عراق ايمن است و چندساعتي است که در اين وضعيت قرار دارد. بسياري از جنگاوران بزرگ ما، همراه با مهلک‌ترين تجهيزات نظامي موجود در دنيا، فورا به آن‌جا فرستاده شدند. تشکر از رئيس‌جمهور و نخست‌وزير عراق بابت پاسخ سريع‌شان به ناآرامي‌ها.»

وي در توئيتي ديگر نوشت: «ايران بابت جان‌هاي ازدست‌رفته و خسارت‌هاي وارد آمده به هر کدام از تأسيسات ما پاسخگو خواهد شد. آن‌ها بهاي بسيار سنگيني خواهند پرداخت. اين هشدار نيست، تهديد است. سال نو مبارک.»

از سوي ديگر، نماينده ائتلاف الفتح عراق از جمع‌آوري امضا در پارلمان براي اخراج نيروهاي آمريکايي از عراق، لغو توافق‌نامه امنيتي بين دو کشور و برچيدن اتاق عمليات مشترک خبر داد و اعلام کرد که سال ۲۰۲۰ سال اخراج نيروهاي آمريکايي از کشور خواهد بود.سعد الخزعلي، نماينده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق به سايت شبکه سومريه نيوز گفت: عنوان سال ۲۰۲۰ خروج نيروهاي آمريکايي در عراق خواهد بود. حاکميت کشور «خط قرمز» براي همه کساني است که در پي فرصتي براي ضرر و خسارت زدن به عراق و مردمش هستند.

وي گفت: امضاهايي جمع‌آوري کرده و به‌منظور درج قانون اخراج نيروهاي آمريکايي، در دستور کار جلسات پارلمان ارائه کرديم و با تمام قوا براي تصويب اين قانون تلاش خواهيم کرد.الخزعلي افزود: حاکميت ملي بالاتر از هر چيزي است و ما بر سر دوراهي قرار داريم يا کشوري با حاکميت  مستقل بدون وابستگي به ديگري هستيم يا اين‌که به منافع سفارت آمريکا وابسته هستيم که چنين اجازه‌اي نخواهيم داد. نيروهاي ملي و حشد الشعبي اعلام کردند که هرگز نبايد آمريکاي اشغالگر در خاک ما حضور داشته باشد و نبايد وابستگان اين اشغالگر و دستورات سفارت آمريکا وجود داشته باشد.

وي تأکيد کرد: نيروهاي ملي در تصويب قانون اخراج نيروهاي اشغالگر از خاک عراق مصمم هستند و هرکس به اين قانون رأي دهد، تاريخ ايستادگي او را ثبت خواهد کرد و هرکس اين قانون را رد کند، تاريخ او را لعن مي‌کند و اسامي در برابر همه اعلام خواهد شد.

«عبدالاميرالدبي» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق در گفت‌وگو با پايگاه خبري بغداد اليوم گفت:«آمريکا بود که در سال ۲۰۰۳ عراق را اشغال کرد و همه تروريست‌هاي دنيا را در آن‌جا جمع کرد و از آ ن زمان خون عراقي‌ها با خودروهاي بمب‌گذاري شده و فشارهاي اقتصادي آن ريخته شده است.آمريکا به ملت عراق خيانت کرد اما ايران ما را هرگز تنها نگذاشت.»

الدبي گفت: «ما به آن‌ها (آمريکا) توصيه مي‌کنيم دست از دخالت و تعرض به تماميت ارضي عراق با حمله به نيروهاي عراقي يا اجازه دادن به ديگر کشورها براي حمله به حشد الشعبي بردارند.»/1360//101/خ

منبع: رسالت
ارسال نظرات