۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۶۳۳۰۶۷
تا انتخابات؛

تأکید اصولگرایان بر وحدت زنگ خطر اصلاح‌طلبان در انتخابات

تأکید اصولگرایان بر وحدت زنگ خطر اصلاح‌طلبان در انتخابات
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شوراي نگهبان، محمد دهقان عضو حقوقدان شورا طي سخناني در همايشي در شهرستان صومعه‌سرا به موضوع نظارت بر انتخابات پرداخت و گفت: نظارت بر انتخابات حاصل تجربه بشري و از مسائل بديهي انتخابات است و شما حتي يک کشور را در دنيا پيدا نمي‌کنيد که در آن انتخابات باشد، ولي نظارت بر انتخابات وجود نداشته باشد.

به گزارش خبرگزاري رسا، اجراي انتخابات بدون نظارت يعني عدم وجود انتخابات وي افزود: حتي کشورهايي که انتخابات صوري دارند يک نظارت صوري هم پيش‌بيني کرده‌اند تا به دنيا القا کنند که انتخابات دارند لذا نظارت بر انتخابات که در قانون اساسي پيش‌بيني شده، اين‌قدر مهم است که اجراي انتخابات بدون نظارت يعني عدم وجود انتخابات، پس نظارت بر انتخابات امري اجتناب‌ناپذير است و نظارت بر انتخابات باعث اعتماد و مشارکت بالا و جلوگيري از درگيري‌هاي بعد از انتخابات مي‌شود.

چه کساني رد صلاحيت مي‌شوند؟

وي در پاسخ به سؤالي درخصوص ملاک تأييد يا رد صلاحيت افراد گفت: شوراي نگهبان بر اساس قانون بايد صلاحيت نامزدها را احراز کند و کساني که مشکلات مالي و همچنين کساني که سابقه ضديت با نظام دارند و پايبندي به ارزش‌ها و هنجارهاي مورد قبول ملت که در قانون اساسي آمده است، ندارند اين‌گونه افراد مطابق قانون مورد تأييد هيئت‌هاي نظارت شوراي نگهبان قرار نمي‌گيرند.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان تصريح کرد: کساني که تداوم برفتنه ?? داشته باشند و در اين سال‌ها بر همان راه در نظر و عمل باقي بوده‌اند يعني نظام را قبول ندارند، بنابراين نمي‌توانند در رأس نظام قرار گيرند.

دهقان با تأکيد بر اينکه در بررسي صلاحيت‌ها بر اساس مُرّ قانون عمل و از افراد سالم دفاع مي‌کنيم، خاطرنشان کرد که در مقابل افراد ناسالم قاطعانه ايستادگي مي‌کنيم تا مجلسي پاکيزه از هرگونه آلودگي مالي، اخلاقي و پايبند به ارزش‌هاي مورد اعتقاد مردم و قانون اساسي داشته باشيم.

عضو جامعه روحانيت مبارز تأکيد کرد؛مجلس بايد با روحيه انقلابي حاکم باشد

حجت‌الاسلام سيدرضا تقوي عضو جامعه روحانيت مبارز تشکيل يک مجلس انقلابي را لازم و ضروري دانست و اظهار کرد: در مجلس بايد روحيه انقلابي حاکم باشد و نمايندگاني که وارد مجلس مي‌شوند بايد محتواي انقلاب را درک کرده باشند، نه اينکه براي معامله و زد‌وبندهاي سياسي و اقتصادي وارد مجلس شوند.

دبير شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز ادامه داد: جامعيت مجلس بايد به وسعت جامعيت کل کشور بوده و نمايندگان بايد ‌ترکيب متوازني از تخصص‌هاي مختلف و مورد نياز باشند تا مسائل و مشکلات سياسي و اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي حل شوند.

مجلس يازدهم؛ مجلسي کارشناس محور

عضو جامعه روحانيت مبارز مطالبه‌گري از دولت را از ويژگي‌هاي مهم نمايندگان مجلس بر شمرد و تأکيد کرد: مجلس يازدهم بايد مجلسي کارشناس محور باشد تا موضوع نظارت منسجم‌تر پيگيري شود و اگر نمايندگان در اختيار دولت باشند، قطعاً بُعد نظارتي قوه مقننه بر دولت آسيب مي‌بيند.

اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي در مجلس بعدي

عضو جامعه روحانيت مبارز در پايان با‌ اشاره به عملکرد ضعيف نمايندگان مجلس در موضوع افزايش قيمت بنزين تصريح کرد: مجلس متأسفانه در اين موضوع، شايسته و درست عمل نکرد و قطعاً نمايندگان مجلس يازدهم بايد در بحث اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي ورود کنند.

تأکيد عضو مؤتلفه بر ليست واحد

محمد کاظم انبارلويي معاون سياسي حزب موتلفه در مراسمي ‌به مناسبت سالگرد نهم دي در موسسه فرهنگي آموزشي موتلفه اسلامي گفت: سبک حضور اصلاح‌طلبان در صحنه «ايستادن در غبار و سکني گزيدن در ابهام» است. اين راهبرد به آنها اين توانايي را مي‌دهد که در داخل و خارج کشور گستره‌اي از سليقه‌هاي گوناگون و از گوگوش تا سروش را پاي صندوق‌هاي رأي بياورند.

هنر اصلاح‌طلبان، توليد «حيراني» است

معاون سياسي حزب موتلفه اسلامي با‌ اشاره به اينکه ما در انتخابات آينده با اين جماعت که با‌ ترکيب جديدي روي صحنه مي‌آيند، رقابت خواهيم کرد، اظهار داشت: هنر آنها توليد حيراني است و اين هنرشان را تقريباً يک هفته مانده به انتخابات رو مي‌کنند و فضا را به قدري آشفته مي‌کنند که جمع کثيري در حيراني به سر مي‌برند که ما به چه کسي رأي دهيم. در اين وادي حيراني و حيرت، شروع به سربازگيري مي‌کنند و حتي از جريان اصولگرا هم سرباز مي‌گيرند.

وحدت؛ ضرورت عقلي براي رسيدن به پيروزي

وي همچنين با تأکيد بر اينکه نبايد رقابت را صفر و يکي کنيم و بايد به رأي مردم احترام بگذاريم، تصريح کرد: بايد اخلاق رقابت را رعايت کنيم ولو اينکه رقيبمان پايبند نباشد و براي رسيدن به پيروزي وحدت و همگرايي را به‌عنوان ضرورت عقلي مي‌دانيم.

ميرسليم: از کيسه چه کسي گفتند چند ميليارد به نماينده‌ها بدهيم؟

گفتني است که از ديگر سخنرانان اين مراسم، مصطفي ميرسليم بود. رئيس شوراي مرکزي حزب موتلفه با تأکيد بر اينکه امکان بازيابي فرصت‌ها وجود دارد و مي‌توانيم تهديدها را به فرصت تبديل کرده و وارد صحنه شويم، خاطرنشان کرد: مجلس بايد کشور را از بن‌بست خارج و براي بازيابي فرصت‌هاي از دست‌رفته کمک کند.

ميرسليم با بيان اينکه اعتقاد ما اين است که نماينده مجلس بايد يک‌لا قبا وارد مجلس شود و با همان يک‌لا قبايي از مجلس خارج شود، تصريح کرد: اين چه کاري بود که کرديد و گفتيد سال آخر نمايندگي است و چند ميليارد به نماينده‌ها بدهيم و سؤال اينکه از کيسه چه کسي اين کار را کرديد؟

وي با بيان اينکه به چه حقي ساخت و پاخت مي‌کنيد و وقتي ساخت و پاخت کرديد چگونه مي‌خواهيد بر اين دولت نظارت کنيد، اظهار داشت: وقتي که وامدار دولت شديد نمي‌توانيد نظارت کنيد و حاشا و کلا که نامزدهاي مختلف بخواهند از ورود مجلس به نان و نوايي برسند.

رئيس شوراي مرکزي حزب موتلفه گفت: اگر نمايندگان مجلس توانستند خودشان را از وامدار شدن منزه نگه دارند آنگاه قدرت خواهند داشت که بر دولت نظارت کنند و بپرسند که چرا سياست‌ها را اجرا نکرديد.

تحقق وحدت؛ عامل پيشروي شاکله انقلاب اسلامي

فرشاد مهدي‌پور، عضو شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب اسلامي در گفت‌وگو با تسنيم با تأکيد بر اينکه وحدت شرط لازم براي حل مشکلات مردم است گفت: وحدت غايت جريان انقلابي نيست و اين تصور که اگر به وحدت برسيم همه امور تنظيم شده، يک تصور غلط است.

وي تحقق وحدت را عامل پيشروي شاکله انقلاب اسلامي دانست و افزود: به‌دنبال وحدت بودن به معناي ناديده گرفتن تکليف نيست و ما مکلف هستيم تا به وظيفه خود در هر مسئوليتي عمل کنيم؛ بين وحدت و وظيفه هيچ‌گونه تزاحمي‌ وجود نداشته و وحدت مسير رسيدن به تعهدات و وظيفه است.

عضو شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب با تأکيد بر اينکه مجلس بايد مقتدر باشد، گفت: مجلس ابزارهاي نظارتي خوبي در اختيار دارد و از توان قانون‌گذاري برخوردار است و اگر اسير زد و بند، رانت و منافع شخصي نشود به راحتي توانايي کنترل دولت را خواهد داشت.

محسن پيرهادي، سخنگوي شوراي ائتلاف اصولگرايان هم در گفت‌وگويي با بيان اينکه «هنوز بحث سرليستي در شوراي ائتلاف نهايي نشده است» گفت: «قاليباف عامل وحدت‌شکني نخواهد بود.»

محمدجواد عامري، عضو شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب هم در گفت‌وگو با تسنيم، وحدت نيروهاي انقلاب در انتخابات مجلس يازدهم را زمينه‌ساز تشکيل مجلسي مقتدر دانست و گفت: براي حل مشکلات مردم، معضلات اقتصادي و معيشتي نياز است مجلسي با اکثريت نيروهاي انقلابي روي کار بيايد تا حامي ‌حقوق مردم و ارزش‌هاي انقلاب باشد.

به‌نظر مي‌رسد هرچه به زمان انتخابات نزديک‌تر مي‌شويم، اصولگرايان بيشتر به وحدت و همگرايي نزديک مي‌شوند. اما نبايد از ياد برد که حفظ وحدت از اوجب واجبات انتخاباتي است؛ ضرورتي که اصلاح‌طلبان آن را زنگ خطري براي رقابت با اصولگرايان مي‌بينند و اين روزها درصددند با عمليات رواني و بهره‌برداري از چهره‌هاي اصولگرانما (در قالب مصاحبه و يادداشت و...) آن را خدشه‌دار کنند و ميان دلسوزان نظام اختلاف بيندازند.

مجيد انصاري؛ گزينه اصلاحات براي سرليستي

عباس سليمي ‌نمين فعال سياسي در گفت‌وگويي با بيان اينکه «اصلاح‌طلبان نمي‌توانند با سرليستي مطهري فهرست قوي ببندند» گفت: «علي مطهري يک شخصيت ثابت‌قدم نيست» و «مجيد انصاري هم گزينه اصلاحات براي سرليستي است اما به‌ پاي عارف نمي‌رسد»

دليل قهر عارف از نگاه سليمي ‌نمين

البته وي افزود: «عارف به علت بي‌مهري و بي‌احترامي ‌اصلاح‌طلبان قهر کرد و نامزد انتخابات مجلس نشد. امروز آقاي عارف خيلي خسته و دلگير است. معتقدم اصلاح‌طلبان تندرو عارف را از سر راه خود برداشتند و به‌شدت با او برخوردهاي ناروا داشتند.»/1360//101/خ

منبع: کیهان
ارسال نظرات