۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
کد خبر: ۶۳۳۱۷۱
بررسی آینده ایران در قاب سینما

آینده‌سازی شغل مورد علاقه هالیوودی‌ها

آینده‌سازی شغل مورد علاقه هالیوودی‌ها
بخشی از داستان هملند با واقعیت ایرانِ پسابرجام و توافق‌نامه FATF همخوانی دارد. در واقع بخشی از تصمیم‌سازی در حوزه‌ اقتصادی مسئولان دقیقا به این موضوع فیلم برمی‌گردد.

به گزارش سرویس خبرنگار فرهنگی اجتماعی خبرگزار رسا، مسئله آشنایی افکار عمومی با اتفاقات مختلف و توجیه داشتن در مقابل عملکرد سیاسی و فرهنگی یک دولت یا حکومت، امری است که سیاستمداران به آن توجه ویژه دارند و جور این مسائل را رسانه بر دوش می‌کشد.

اما زمانی که سینما روایت‌گر بحران‌های اجتماعی می‌شود و آنقدر دقیق و نزدیک به واقعیت شبیه‌سازی می‌کند تا آنجا که قضاوت مخاطب در بررسی آن می‌ماند، باید به این طرح کلی توجه داشت تا با رصد آن ببینیم که دشمن چه نقطه‌ای را آماج حمله قرار می‌دهد تا بتوانیم دفاع کنیم یا واکنشی درست داشته باشیم.

اسپیلبرگ در اواسط دهه 70 میلادی یا همان دوران قبل از انقلاب اسلامی در فیلمش دنیا و فضایی را ترسیم می‌کند که آدم‌فضایی‌ها با زمین ارتباط خوبی دارند و همه با هم مهربان هستند. همیشه پایانی خوش بر فیلم‌ها حاکم است و هیچ شخصی، شخص دیگری را تهدید نمی‌کند.

 

آینده‌سازی شغل مورد علاقه هالیوودی‌ها

نمایی از بازیگران ایرانی سریال هملند، شخصیت ابونظیر یک فرد اصالتا یهودی است که در نقش رهبر گروه تروریستی القاعده ظاهر می‌شود.

 

تغییرات مهم در آثار مختلف سینمایی یک کارگردان

اما وقتی به فیلم‌های بعد از انقلاب اسلامی همین کارگردان رجوع می‌کنیم -جنگ دنیاها - پر است از سمبلیسم، اتفاقات، افراد و صحنه‌هایی را نشان می‌دهد که یک اتفاق یا یک فرد آزادی همه‌ جهان را تهدید می‌کند و موجوداتی سربرمی‌آورند که قرنها زیر زمین بوده‌اند. در واقع روی زمین بوده‌اند و پنهان بوده‌اند و دیده نمی‌شدند و در این دوره از زمان از زمین بیرون آمدند و همه‌ جهان را تهدید می‌کنند.

فصل سوم سریال هملند به تهیه کنندگی هاوارد گوردون (Howard Gordon) به پولشویی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌پردازد و بخشی از داستان با واقعیت ایرانِ پسابرجام و مطرح شدن توافق‌نامه FATF همخوانی دارد. در واقع بخشی از تصمیم‌سازی در حوزه‌ اقتصادی مسئولان دقیقا به این موضوع فیلم برمی‌گردد.

 

آینده‌سازی شغل مورد علاقه هالیوودی‌ها

 

ایران را سال‌ها قبل، تروریست نشان دادند

اساسا جمهوری اسلامی در سریال هملند، کشور حامی تروریست است، کشوری که در ابتدای فصل سوم آن از عملیات‌های تروریستی مختلف در سراسر جهان حمایت می‌کند و از طرف ایالات متحده به عنوان مصداق تروریسم دولتی معرفی می‌شود. اما یکی از مؤلفه‌های مهم این سریال نسبت دادن پولشوئی به سپاه پاسداران است.

جوادی فردی است که در فیلم برای سپاه قدس کار می‌کند و از تروریست‌ها حمایت می‌کنند و سازمان سیا به دنبال کنترل و مدیریت جوادی است. در واقع این فیلم به دنبال اقناع مخاطب برای تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی علیه ایران است تا بتوانند شبه‌ واقعیت‌های سیاه را بازی‌سازی کنند.

 

آینده‌سازی شغل مورد علاقه هالیوودی‌ها

 

فصل سوم سریال هملند ادامه سناریوی فصل 8 سریال 24 است. در آینده‌نگاری روش‌های مختلفی برای سناریونویسی وجود دارد، دسته‌ای از سناریوها تعاملی (بازی) هستند که در آنها دو یا چند تیم تلاش می‌کنند با نزدیک کردن فضای ذهنی خود به بازیگر اصلی، تصمیم‌گیری آنها را در یک مسئله شبیه‌سازی کنند.

برادر بزرگ نگاهت می‌کند

کتاب 1984 جورج اورول را خوانده‌اید، آنجا که ناظر کبیر در همه جا حتی در خانه‌های مردم نیز حواسش به همه چیز هست و امروز همان NSA این کار را برعهده گرفته، ابرسازمانی که به وسیله اندروید وابسته به شرکت گوگل یا مایکروسافت و ... تمام اطلاعات را برای خودش ذخیره‌سازی می‌کند و نگاه می‌دارد تا آنجا که اسنودن یا جولیا آسانژ بخشی از اسناد این شنود و جمع آوری اطلاعات محرمانه مردم را لو دادند.

 

آینده‌سازی شغل مورد علاقه هالیوودی‌ها

 

اما همه تلاش‌های سریال Person of Interest در ایجاد چهره مثبت از NSA است تا بگوید که اگر شنود اطلاعاتی امریکا نبود، چه حوادثی اتفاق می‌افتاد. در فیلم جیسون بورن (محصول ۲۰۱۶ ایالات متحده)، سالانه در جمع هکرها در لاس وگاس اتفاقی می‌افتد به نام Exo Con  2016  و مجری می‌گوید: «امشب پاسداری از اینترنت آزاد، حقوق شخصی در برابر امنیت عمومی، این سؤال بزرگ ماست. و انتخابی که در این‌باره می‌کنیم آینده ما را رقم می‌زند.» /882/ 703/

مهدی براتی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
تحلیلتان زیبا بود.
1
0