۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۶۳۳۱۷۸
نماینده ولی فقیه در هند تأکید کرد؛

حضور عالمان بزرگ دینی در هند و ضرورت احیای آثار آن ها

حضور عالمان بزرگ دینی در هند و ضرورت احیای آثار آن ها
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور گفت: عالمان دینی بسیار در هند حضور داشته و دارای آثار ارزنده ای هستند که امروز باید احیا شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور، نماینده ولی فقیه در هند در چهارمین پیش نشست کنگره بین المللی بزرگداشت علامه میر حامد حسین لکهنوی که پنجشنبه در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد، به حضور دانشمندان در هند اشاره و اظهار کرد: در هندوستان از اواخر قرن 13 تا اواخر قرن 14 اندیشمندان و پژوهشگرانی به وجود آمدند از جمله 50 متکلم و عالمانی که با دقت تمام، عالمانه و عاشقانه کتاب هایی ارزشمند در این صد ساله تدوین کردند.

وی گفت: در رأس همه عالمان دینی در هند علامه سید دلدار غفران مآب بود همچنین 62 مجتهد در مقبره غفران مآب مدفون هستند، برخی از این عالمان در هند و برخی در نجف تحصیل کرده اند و 32 نفر صاحب رساله بوده است و در آن عصر علم کلام با دقت کلام و عالمانه گسترش یافته است.

حجت الاسلام مهدوی پور به گنجیه علمی علمای هند در قرن 13 و 14 اشاره و بیان داشت: مجموع کتاب های کلامی این عالمان از گنجینه های مهم است، از منبع سند و مصادیق امامت امروز است و اگر امروز منتشر شود بیش از 200 جلد مباحث کلامی می شود.

نماینده ولی فقیه در هند به گسترش تشیع همزمان با فعالیت عالمان دینی در هند اشاره و بیان داشت: در آن عصر نهضت و حرکت گسترده در معرفی تشیع در هند اتفاق افتاد، اثر خود را در سراسر هندوستان گذاشت و موجب شد دیگران به تکاپو افتاده و در برابر این تشیع کتاب دهلوی به زبان های مختلف در شبه قاره هند و پاکستان منتشر شد.

وی افزود: کتاب تحفة اثنی عشری نوشتهٔ عبدالعزیز دهلوی، کتابی علمی نیست و عالمان بزرگ در هند به جای صدور بیانیه در محکوم کردن این کتاب، عالمانه بر صحنه آمده و اولین نقد را محمد کامل کشمیری سبزواری در 12 جلد نوشت و منشأ شهادت این شهید نیز همین موضوع شد.

حجت الاسلام مهدوی پور خاطرنشان کرد: عالمان در برابر تحفه اثنی عشری کتاب های فراوانی نوشتند اما جامع ترین آن ها کتاب عبقات الانوار اثر علامه میر حامد حسین لکهنوی بود و به برکت این تحقیقات و پاسخگویی به شبهات تحفه اثنی اشری منابع بزرگی پدید آمد و کتاب عبقات پایه اساسی کتاب الغدیر شد.

نماینده ولی فقیه در هند به رسالت حوزیان و اندیشمندان در احیای آثار بزرگان دینی در جهان اشاره و ابراز کرد: امروزه وظیفه سنگینی برعهده ما است و حرکت قابل تقدیر آغاز شده است، با وجود این که کتاب عبقات الانوار در هندوستان تدوین شده است اما فقط در کتابخانه ناصریه وجود دارد بنابراین باید احیا شده و به هندوستان منتقل شود.

وی به جمعیت بالای مسلمانان در هند اشاره و اظهار کرد: به برکت تلاش های عالمان دینی عاشورا روز ولادت امام علی(ع) بدر یکی از ایالات پرجمعیت هند تعطیل رسمی است و نیز به برکت تلاش آن ها 250 میلیون نفر در هند مسلمان هستند که 40 میلیون نفر از آن ها شیعه بوده و بیش از 80 درصد از اهل سنت نیز نه تنها محب اهل بیت هستند بلکه ولایت اهل بیت(ع) را نیز قبول دارند./864/پ203/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات