۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۶۳۳۷۰۷
آسوشیتدپرس:

نظامیان آمریکا دیگر در منطقه امنیت نخواهند داشت

نظامیان آمریکا دیگر در منطقه امنیت نخواهند داشت
حماقت ترامپ در ترور جنایت‌آمیز سردار حاج قاسم سلیمانی در فرودگاه بین‌المللی بغداد، با وحشت آمریکایی‌ها و بازتاب‌های وسیع در محافل رسانه‌ای غرب مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاري رسا، استفان والت سردبیر فرن پالیسی در این زمینه نوشت: فقط تصور کنید ما چه واکنشی نشان می‌دادیم اگر دشمنی، یک عضو ستاد مشترک، یک معاون وزیر امور خارجه یا مدیر اطلاعات ملی را ترور می‌کرد؟

روزنامه نیویورک تایمز هم تاکید کرد: مقامات آمریکایی در انتظار حملات تلافی‌جویانه ایران از جمله حملات سایبری و اقدامات میدانی علیه منافع و نظامیان آمریکا هستند. برخی مناطق گردشگری اسرائیل هم بسته شده است.

شبکه الجزیره در گزارشی گفت: ترور سلیمانی و المهندس، یک نقطه عطف در خاورمیانه است که انتظار می‌رود واکنش تلافی‌جویانه شدید ایران و نیروهای تحت حمایت آن را علیه اسرائیل و آمریکا در منطقه درپی داشته باشد. آمریکا به تمام اتباع خود دستور داده فورا عراق را ترک کنند.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نوشت: کشته شدن سلیمانی عامل مهمی در تشدید درگیری‌ها بین واشنگتن و تهران است. این تنش‌ها یکی پس از دیگری به دنبال خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 و اعمال تحریم‌ها روندی رو به رشد داشته است. این حادثه می‌تواند امنیت سربازان آمریکایی در عراق، سوریه و فراتر از آن را به خطر بیندازد. در دو دهه گذشته، سلیمانی شبکه‌ای از متحدان مقتدر و مسلح را تشکیل داده که از جنوب لبنان تا نزدیک اسرائیل مستقر هستند. جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات آمریکا با انتقاد از ترور سلیمانی می‌گوید ترامپ با این کار «دینامیت را به روی جعبه‌ای از بنزین و آتش انداخته است.»

سی‌ان‌ان گزارش داد: ترور سلیمانی عامل مهمی در تشدید بحران‌های منطقه‌ای است که تهران را علیه آمریکا در منطقه قرار داده است.

وال استریت ژورنال هم با نگرانی نوشت: دونالد ترامپ دستور ترور ژنرال قاسم سلیمانی را صادر کرده است. وی فرمانده جناح خارجی سپاه پاسداران بود و انتظار می‌رود ترور او تنش بین واشنگتن و تهران را به حداکثر رسانده و بحران‌های موجود در خاورمیانه را گسترش دهد.

نشریه پولیتیکو تصریح کرد: ترامپ با ترور قاسم سلیمانی، قمار خطرناکی را مرتکب شد. ترور قاسم سلیمانی، فرمانده ارشد نظامی ایران، به معنای حذف یک دشمن خطرناک آمریکاست اما از طرف دیگر می‌تواند امنیت نیروهای آمریکایی را در خاورمیانه و فراتر از آن، به مخاطره بیندازد. به فرض اینکه سلیمانی دشمن آمریکا بود، اقدام ترامپ، تشدید تنش به روشی پرریسک در یک زمین بی‌ثبات است که می‌تواند آتش آن به جان سربازان آمریکایی و متحدانش در غرب آسیا و حتی فراتر از آن بیفتد. خبر کشته ‌شدن ژنرال قاسم سلیمانی، مخصوصاً اینکه چنین اتفاقی در خاک عراق رخ داده باشد، امواج شوک را در همه جهان منتشر کرد. ژنرال پترائوس به دولت آمریکا هشدار داده از این پس باید منتظر واکنش خطرناک در عراق، و احتمالاً در سوریه و حتی سایر منطقه باشد.

پولیتیکو ابراز تعجب کرده که حتی برخی از اعضای ارشد دولت ترامپ نیز تا چندی پیش از اینکه چنین حملاتی در دستور کار باشد، خبر نداشتند:«من نمی‌توانم باور کنم. نگرانی فوری من این است که واکنش ایران چیست؟ آیا منطقه آتش خواهد گرفت؟» این را یک مقام دولتی گفته و اضافه کرده «ما هم‌اکنون در وضعیت خطرناکی قرار داریم. من فکر نمی‌کنم آنها بر ترور یکی از بزرگانشان چشم ببندند».

شبکه فاکس نیوز گفت: بسیاری از دموکرات‌ها می‌پذیرند که در آمریکا هیچ کس بابت کشته شدن سلیمانی عزاداری نخواهد کرد اما همین‌ها نگرانند تشدید تنش، آمریکا را در سراشیبی مناقشه‌ای جدید و خطرناک در خاورمیانه قرار خواهد داد.

شبکه سی‌ان‌ان گفت: ایران احتمالا در تنگه هرمز و خلیج‌فارس به آمریکا ضربه می‌زند.

ریچارد هاس رئیس ‌شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد: ایران به فشارهای اقتصادی آمریکا، به شکلی نظامی پاسخ داده است. اکنون به نظر می‌رسد ما نیز فشار نظامی را به این ترکیب اضافه کرده‌ایم. ما می‌توانیم انتظار حملات ایران را داشته باشیم و احتمالا این امر، خروج ایران را از برجام سرعت می‌بخشد.

وی افزود: هیچ ابتکار دیپلماتیکی با هدف تعدیل رفتار ایران نیز وجود ندارد. این بسیار بد و حتی فاجعه‌بار و خطرناک است که دولتی که قصد داشته حضور آمریکا را در خاورمیانه کم کند، مجموعه اقداماتی را شروع کند که ما را بیشتر در این منطقه بکشاند آن هم در شرایطی که ما با چالش‌هایی از جانب چین، کره شمالی در آسیا و روسیه در اروپا مواجه هستیم.

جیمز کلاپر مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا گفت: به هیچ وجه فکر نمی‌کنم که ایران، این ترور را بی‌پاسخ بگذارد. پس از این حمله، آمریکایی‌ها در منطقه در خطر هستند. این ترور، اوضاع منطقه را به‌شدت مختل خواهد کرد.

مشاور مرکل صدر اعظم آلمان هم معتقد است: ایران از جایی که آمریکا انتظارش را ندارد پاسخ خواهد داد. ترور فرمانده قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، رهبر شبه‌نظامیان عراق، احتمالاً اقدام تلافی‌جویانه‌ ایران را در پی داشته باشد اما نه لزوما در جایی که آمریکا انتظارش را دارد. از نظر سیاسی و استراتژیک، این اقدام ایران می‌تواند موقعیت آمریکا در عراق را به خطر بیندازد و یا حتی حضور آنها را به پایان برساند.

روزنامه انگلیسی گاردین می‌نویسد: رهبر ایران هشدار داده است بابت ترور سردار سلیمانی انتقام سختی صورت خواهد گرفت.

تحلیلگر نشریه آلمانی فوکوس، سردار ایرانی را از شناخته‌شده‌ترین افراد طی جنگ عراق و سوریه و چهره‌ای اثرگذار بر جریان‌های عراقی خواند که در عین حال نقشی کلیدی و بی‌نظیر در طراحی جنگ با داعش داشت. وی افزود: سلیمانی مورد احترام همه ایرانی‌ها بود. سیاستمداران اصلاح‌طلب که معمولاً منتقد سیاست‌های نظام هستند نیز مورد تقدیر و احترام قرار گرفته بود. سلیمانی استراتژیست نابودی تروریسم داعش بود شموئیل کاردلیو تحلیلگر نظامی اطلاعاتی رژیم صهیونیستی هم نوشت: از جایی ضربه خواهیم خورد که اصلا فکرش را هم نکرده باشیم.

ایرانی‌ها بسیار هوشمند و استراتژیک هستند. دهه‌ها هنر نبرد در سایه را آموخته‌اند و از جایی حمله می‌کنند که حتی به فکر ما هم نخواهد رسید. یادآور می‌شود متحدان کشورمان در عراق و لبنان و یمن و... برای ضربه زدن به پایگاه‌های حیاتی آمریکا اعلام آمادگی کرده‌اند./1360/

منبع: کیهان
ارسال نظرات