۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۶۳۳۸۸۲

اهداف آمریکا از به شهادت رساندن سردار سلیمانی

اهداف آمریکا از به شهادت رساندن سردار سلیمانی
خالد الجیوسی تحلیل گر فلسطینی و مقاله نویس روزنامه رأی الیوم از اهداف آمریکا در خصوص به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاري رسا، اقدام عناصر تروریست آمریکایی در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی در عراق، موجی از واکنش‌های منفی را در منطقه و محافل بین المللی برانگیخت به طوریکه حتی برخی از سناتورهای آمریکایی به این مسأله واکنش منفی نشان دادند.

این در حالیست که مقامات سیاسی و نظامی ایرانی به ویژه رهبر معظم انقلاب بر انتقام سخت در برابر این ترور تاکید کرده اند.

خالد الجیوسی تحلیلگر فلسطینی و مقاله نویس روزنامه رأی الیوم در خصوص اقدام تروریست‌های آمریکایی در قبال سردار قاسم سلیمانی تاکید کرد: به هیچ عنوان نمی‌توان از اهمیت جایگاه سردار سلیمانی در خصوص مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه کاست. وی هم چنین نقش مهمی در هماهنگی و مدیریت جنبش‌های مقاومت در منطقه داشت و مهم‌ترین نشانه آن، واکنش جنبش حماس به خبر شهادت وی بود. حماس با اشاره به نقش سردار سلیمانی، ایشان را شهید خواند. تمام این نکات باعث شد تا آمریکا نام سلیمانی را در لیست ترور خود قرار دهد.

وی افزود: هدف قرار دادن سلیمانی در این شرایط و در بغداد همان واکنشی است که واشنگتن به دنبال آن بود تا نشان دهد دست برتر را در عراق دارد؛ واکنشی که در قبال اهانت به این کشور و نظامیانش و سفارتخانه اش در عراق صورت گرفت. آمریکا، شهید سلیمانی را مسئول کشته شدن صدها نظامی خود و عقب نشینی آنها توسط نیروهای مقاومت مردمی از عراق می‌داند بنابراین به دنبال تسویه حساب خود با سردار بود. این نحوه انتقام گرفتن از سردار سلیمانی با استفاده از پهپاد بسیار در سطح ضعیف صورت گرفته چرا که توسط کشوری انجام شده که قدرتمندترین ارتش را دارد اما در برابر این فرمانده تصمیم گرفت در خطوط پشت جبهه حضور داشته باشد.

این تحلیل گر فلسطینی تصریح کرد: ترور سردار سلیمانی با توجه به میزان نفوذ و تأثیر وی برای بهبود وجهه ترامپ در داخل آمریکا صورت گرفته است. ترامپ طی سالیان گذشته با رسوایی‌های مالی و جنسی مختلفی رو به رو بوده و در نهایت برای محاکمه وی تصمیم گیری شد. علاوه بر این ترامپ انتخابات ریاست جمهوری را در پیش دارد و از این طریق قصد دارد اعتماد رأی دهندگان را مجدداً جلب کند. گرچه در ابتدای کار خود را رئیس جمهور خواهان صلح و مخالف با جنگ نشان داد که می‌خواهد ارتش آمریکا را از خاورمیانه خارج کند اما در واقع این طور نبود. کسب اعتماد صهیونیست‌ها و لابی صهیونیستی نیز برای وی خیلی مهم است چرا که سردار سلیمانی، خطر مهمی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رفت و شادمانی نتانیاهو از شهادت وی خود دلیل مشخصی برای این خطر است.

وی تاکید کرد: هدف بعدی آمریکا که مهم‌ترین هدف است، آن است که آمریکا می‌خواهد با قدرت به خاورمیانه بازگردد چرا که در برابر روسیه و کشورهای منطقه، نفوذ خود را از دست داده، بنابراین ترور سردار سلیمانی بهانه لازم را به دست آمریکا می‌دهد تا مجوز لازم را برای استقرار هزاران نظامی خود در برابر واکنش احتمالی ایران علیه پایگاه‌های آمریکا به دست آورد.

الجیوسی تصریح کرد: واکنش ایران ممکن است ناگهانی انجام شود و معادلات را برهم بریزد حتی بدون آنکه امنیت خلیج فارس را تهدید کند؛ امنیتی که آمریکایی‌ها ادعای حمایت از آن را دارند و کشورهای این حوزه، دروغ‌های این کشور را باور می‌کنند. آمریکا ادعای مبارزه با تروریسم را دارد در حالیکه مادر تروریسم به شمار می‌رود. این کشور به روش گروهک‌ها و به صورت فریبکارانه ای، سردار سلیمانی را هدف قرار داد. سردار سلیمانی یک فرمانده نظامی در یک کشور مشروع و دارای حاکمیت به شمار می‌رفت و حضور وی در عراق مشروع بود؛ سلیمانی فرمانده یک گروهک تروریستی نبود و اگر آمریکا نیز این ادعا را داشت، حق ترور وی را قطعاً نداشت.

وی تاکید کرد: اینکه آمریکایی‌ها بعد از عملیات ترور، می‌گویند خواهان وخیم شدن اوضاع نیستند اعتراف صریح به قدرت جمهوری اسلامی ایران و واکنش نظامی ویران گر این کشور به شمار می‌رود. دایره این واکنش از عراق تا سوریه و حتی عربستان نیز گسترش پیدا می‌کند چرا که شخصیت مانند قاسم سلیمانی از لحاظ اهمیت بسیار جایگاه بالایی داشته و باید متناسب با آن واکنش نشان داد. به نظر من واکنش ایران سریع نخواهد بود بلکه مرحله‌ای و بررسی شده، خواهد بود. همین که آمریکایی‌ها در حالت آماده باش بوده و نمی‌دانند در چه زمان و مکانی واکنش ایران را خواهند دید خود بزرگترین عذاب برای آنها محسوب می‌شود.

الجیوسی تصریح کرد: از کشورهای عربی پیرو آمریکا انتظار محکومیت در این خصوص نمی‌رود چرا که آنها منافع و بقای خود را در پیروی کامل از آمریکایی‌ها می‌بینند. مسأله قابل تأسف آن است که در شبکه‌های اجتماعی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شاهد انتشار ویدئوهایی در خصوص شادی بعد از شهادت قاسم سلیمانی هستیم این در حالیست که حتی در داخل آمریکا انتقادات زیادی به این عملیات شده است./1360/

ارسال نظرات