۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۶۳۴۲۷۹
يادداشت؛

راهبرد جدید محور مقاومت

راهبرد جدید محور مقاومت
جنبش حزب‌الله پس از شهادت فرمانده نامی مقاومت، راهبرد تازه‌ای را در عرصه مبارزه با جبهه تروریست استکبار اندیشیده است. مختصات این راهبرد را باید در سخنان «سیدحسن نصرالله» در پی شهادت ژنرال محبوب جهان اسلام جست‌وجو کرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، محمدمهدی تقوی در یادداشتی نوشت: در حالی که جهان هم‌چنان منتظر چگونگی واکنش جمهوری اسلامی به اقدام ناجوانمردانه رژیم تروریست آمریکا در شهادت شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی است، جنبش حزب‌الله پس از شهادت فرمانده نامی مقاومت، راهبرد تازه‌ای را در عرصه مبارزه با جبهه تروریست استکبار اندیشیده است. مختصات این راهبرد را باید در سخنان مهم علامه «سیدحسن نصرالله» رهبر این جنبش خطاب به اجتماع بزرگ لبنانی‌ها در پی شهادت ژنرال محبوب جهان اسلام جست‌وجو کرد.

آنچه علامه نصرالله در مجلس گرامیداشت همرزمان شهیدش بیان کرد یک سیاست چندجانبه است که علاوه بر آنکه مسیر حرکت جریان مقاومت در برابر دشمن اصلی بشریت؛ رژیم ایالات متحده را روشن می‌کند پاره‌ای ابهام‌ها و پرسش‌های مهم مربوط به وضعیت سیاسی غرب آسیا را پاسخ می‌دهد. چنانکه انتظار می‌رفت، سخنان تازه سیدحسن نصرالله بازتابی گسترده یافت و علاوه بر رئیس‌جمهور ناقص‌العقل و ارتش تروریست آمریکا و محافل صهیونیست، در پایتخت‌های عربی نیز این اظهارات از زوایای گوناگون مورد توجه قرار گرفت.

نصرالله در گفتار جدید خویش به روال گذشته با طرح مفاهیم و واژگان جدید ابتدا کوشید شرایط جدید منطقه در پی شهادت 2 ژنرال نابودکننده «داعش» را تئوریزه کند. وی در این راستا تصویری شفاف از اندیشه‌های جبهه حریف[ترامپ قاتل] پس از ترور شهیدان بزرگوار «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی مهندس» ارائه کرد. به اعتقاد نصرالله آنچه رئیس‌جمهور جنایتکار آمریکا در هدف قرار دادن فرمانده جبهه مقاومت به نمایش گذاشت، چیزی جز «اعلام جنگ» نیست. مفهوم جنگ اگرچه پیش از این نیز مطرح شده بود اما گویی با عملیات تروریستی اخیر، مصداق و کاربردهای تازه یافته است. مختصات جنگ غیررسمی‌ای که آمریکا با ترور شهیدان سلیمانی و مهندس علیه ایران، عراق و کل جبهه مقاومت اعلام کرد، موجب شد نیروها و آتشبارهای دو جبهه متخاصم به حالت نیمه‌آماده‌باش درآیند و دامنه نزاع میان آنها از محدوده زمان و مکان فراتر رود.

راهبرد اندیشمندانه جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت اسلام ناب در عدم واکنش احساسی یعنی در هر لحظه و در هر کشور و منطقه‌ای می‌توان نظاره‌گر تلافی ایران شد. البته به نظر نگارنده، اصل بر این است که برای عدم تکرار چنین حماقتی، ضرب شست ایران و سپاه قدس نباید خیلی به تاخیر بیفتد.

دبیرکل حزب‌الله نشانه‌ها و مصداق‌های نحوه تقابل جبهه مقاومت را به ترامپ گفت؛ اینکه علامه نصرالله صریحاً تاکید کرد زین پس نیروهای آمریکایی عمودی می‌آیند و افقی برمی‌گردند، درست‌ترین تمثیل واکنش ایران و جبهه مقاومت بود و البته یانکی‌ها خودشان چنین اسلوبی از جنگ را علیه خود باز کردند؛ مگر سپاه قدس و حشد شعبی، با اضمحلال داعش بزرگ‌ترین خدمت را نه به منطقه بلکه به کل دنیا نکرده بودند؟ آیا نابودی تروریست‌ها باید منجر به ترور دشمنان تروریست‌ها شود؟ نکته مهم آن است که برخلاف تصور برخی در داخل ایران که باید با تصمیمی برخاسته از احساسات پاسخ آمریکا را همین الان داد، درست است این کار انجام می‌شود و باید هم خیلی از آن نگذرد ولی طبق اخبار، آمریکا نیز بیکار نیست و پس از انجام غلطی که نباید مرتکب می‌شد، با گسیل جوخه‌های ترور و تیم‌های جاسوسی خویش به منطقه، صورتی سازمان‌یافته به این جنگ داده. البته رویکردی که ترامپ جانی آن را پیش گرفته[ترور و انتظار تلافی آن از سوی ایران]، در عرف سیاسی - نظامی روشی مخدوش است.

از حیث نظامی اشکال اصلی آن این است که چنین راهبردی بیانگر ضعف و استیصال کشور مهاجم است و اغلب ارتش‌هایی به این تاکتیک متوسل می‌شوند که از انجام جنگ منظم، زمانمند و کلاسیک عاجزند و با عملیات تروریستی تلویحاً اذعان می‌کنند توان جنگ ندارند. بارزترین معایب سیاسی و اخلاقی چنین جنگی نیز آن است که هنجارهای مقرر نظام بین‌الملل را نقض می‌کند. در واقع اولین قربانی اینگونه ناجوانمردانه جنگ، حقوق بین‌الملل است که در چند منشور و پیمان‌نامه خویش سعی کرده با تدوین یک سلسله معیارهای جهانی، حتی عملی قبیح چون تهاجم را ضابطه‌مند سازد.

بنابراین تمسک ارتش تروریست آمریکا به این قاعده جنگی در واقع روشن‌ترین مصداق هنجارشکنی این رژیم در میدان نزاع است و چنانکه در ترور شهیدان سلیمانی و مهندس و همراهان عزیزشان دیده شد، ترامپ برای رسیدن به مقصود خویش همه حریم‌های حاکمیتی عراق را زیر پا نهاد و یک میهمان رسمی دولت بغداد و یک فرمانده ارشد نیروهای مسلح عراق را به نحوی فجیع، کشت. طبیعی است ایران نیز استراتژی و برنامه دفاعی خویش برای اقدام تلافی‌جویانه را به تناسب چنین جنگ لجام‌گسیخته‌ای تنظیم کند. البته برخلاف انتظار احساسات پاک ایرانیان سوگوار، نمی‌توان انتظار داشت همه تدابیر و تاکتیک‌هایی که جمهوری اسلامی برای انتقام سخت اندیشیده در تریبون‌های عمومی اعلام شود. بویژه آنکه یکی از رموز موفقیت عملیات انتقام، غافلگیرانه بودن طرح و تاکتیک‌های آن است.

اما کلیات این پاسخ چنانکه از اظهارات علامه نصرالله پیداست، بر بهره‌گیری از نقاط ضعف جبهه حریف استوار است. بدون تردید در انتقامی که تابع زمان و مکان نیست، برگ برنده ایران و جبهه مقاومت نه یک بار پاسخ بلکه پاسخ‌های متعدد و پشیمان‌کننده و عبرت‌آموز است؛ ان‌شاءالله./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات