۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۶۳۴۲۰۲
پهپاد تروریست

عامل حمله به سردار شهید سلیمانی را می‌شناسید؟

عامل حمله به سردار شهید سلیمانی را می‌شناسید؟
از همــان روز اولِ پس از ترور، درست وسط بغض و اندوه ایرانی‌ها و حیرت جهانیان، برخی روزنامه‌ها و رســانه‌های غربی ظاهراً بر اســاس اصول حرف‌های، شــروع کردند به حــرف زدن درباره ماهیت و ویژگی‌های قاتل ســردار سلیمانی!

به گزارش خبرگزاري رسا، از همــان روز اولِ پس از ترور، درست وسط بغض و اندوه ایرانی‌ها و حیرت جهانیان، برخی روزنامه‌ها و رســانه‌های غربی ظاهراً بر اســاس اصول حرف‌های، شــروع کردند به حــرف زدن درباره ماهیت و ویژگی‌های قاتل ســردار سلیمانی!

 منظورم ترامپ نیســت، بلکه پهپاد «ام کیو-۹ »اســت که با موشــک‌هایش، جنایت بزرگ را رقم زده بود. لایه اول خبرها و اطلاعاتی که درباره این پهپاد و توانایی‌هایش در چند روز گذشــته منتشر شــده و خبرگزاری‌های خودمان هم آن را بــا آب و تاب بازتاب داده‌اند، همان خبررســانی اســت.

 الیه دومش اما انگار قصد دارد با موشکافی پهپاد و موشک‌هایش، قدرت و توانمندی و حتی شکست‌ناپذیری آن را به رخ ما ایرانی‌هایی بکشد که چه بســا کنجکاویم از همه جزئیات ترور وحشیانه سردار سلیمانی باخبر شــویم.

این در حالی است که هیچکدام از روزنامه‌ها و رســانه‌های غربی در تعریف از «ام کیو-۹ »کوچک‌ترین اشاره‌ای نمیکنند که این جانور موذی پیش از اینها توســط ایران به دام افتاده و برای همین، این بار خــارج از مرزها و حریم هوایی کشورمان، موفق به ترور شده است.

به جای اف ۱۶

سه روز پیش، برخی سایت‌های داخلی به نقل از «نیویورک پست» نوشتند: «... این عملیات را پهپاد آمریکایی «ام کیو ۹- ریپر» انجام داد که توانایی پرواز در ارتفاع ۵۰ هزار پایی را دارد. این پهپاد یک جنگنده مسلح چندمنظوره با ارتفاع متوسط و پرقدرت است که از راه دور کنترل می‌شود و برای انجام عملیات‌های تهاجمی درجه اول طراحی شده است». این روزنامه که از جمله قدیمی‌ترین روزنامه‌های آمریکایی محسوب می‌شود در گزارش خود «ام کیو ۹- ریپر» را از قول وزارت دفاع آمریکا این‌گونه معرفی کرده بود: «این پهپاد توانایی این را دارد که برای مدت طولانی نزدیک به هدف باقی بماند، چون سیستم‌های هوشمند بسیار پیشرفته‌ای دارد و همین موجب می‌شود برای عملیات‌های حساس بسیار مناسب و در نوع خود منحصر به فرد باشد... وزن آن بیشتر از ۲ تن است و برای نخستین بار توسط نیروی هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۷ استفاده شد و این توانایی را دارد که در انجام گشت‌های نظارت و کمک و همچنین در عملیات جست‌وجو و نجات و عملیات غیرمعمول نظامی شرکت کند و مأموریت خود را به‌خوبی انجام دهد». گزارش روزنامه آمریکایی دور از واقعیت نبود، چون اگر به سایت‌های مختلف سر بزنید و نام این پهپاد را جست‌وجو کنید به اطلاعاتی نظیر آنچه در بالا گفتیم دست پیدا می‌کنید. «ام کیو ۹» بنا به تعریف و تمجیدهای خود آمریکایی‌ها یک شکارچی قاتل و در عین حال گشت‌زن و بسیار موذی است که بنا گفته «مایکل موزلی» از سران وقت ارتش آمریکا، در سال ۲۰۰۶ نیز از آن در عراق استفاده شده است. گویا از همان سال هم تصمیم گرفته شده که کم کم، این پهپادها را جایگزین هواپیماهای اف ۱۶ کنند که نیاز به خلبان دارند و احتمالاً هر عملیات آن‌ها پرهزینه‌تر و با خطر بیشتری همراه است.

 

نینجاها

همان سه روز پیش، روزنامه انگلیسی «دیلی میل» هم گزارشی درباره این عملیات منتشر کرد که بیشتر از پرداختن به «ام کیو-۹» درباره نحوه انجام عملیات و موشک‌های به کار گرفته شده در آن گمانه زنی کرده و توضیح داده بود: «موشک‌هایی که در ترور (سردار) سلیمانی استفاده شد، موشک ضد زره «هِل‌فایر» بود که کلاهک جنگی حدود ۱۷ کیلویی دارد و می‌تواند تانک را نیز از بین ببرد... چهار فروند از این موشک‌ها به سمت کاروان حامل (سردار) سلیمانی و المهندس شلیک شده است... این پهپاد با سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت، قادر است حملات دقیقی را انجام دهد و تصاویر آن را نیز به مرکز فرماندهی ارسال کند. این پهپاد ۶۴ میلیون دلاری، به چهار فروند موشک هدایت لیزری هِل‌فایر و بمب‌های پِیووی مجهز است».

«دیلی میل» در ادامه این را هم از قول منابع محلی اضافه کرده بود که: «حتی این احتمال وجود دارد که موشک‌های به کار رفته در این حمله از نوع ارتقا یافته هل‌فایر موسوم به موشک «نینجا» بوده که برای به حداقل رساندن خسارت‌های ناخواسته و از بین بردن دقیق هدف طراحی شده‌اند. بر این اساس، موشک نینجا دارای ۶ تیغه بزرگ در کلاهک آن است که پس از شلیک شدن، به سمت بیرون باز شده و به‌جای ایجاد انفجار مهیب، اهداف را تکه‌تکه می‌کند». ناگفته نماند که سابقه خبری موشک‌های «نینجا» در خبرگزاری‌های داخلی به یک ماه قبل برمی‌گردد. یعنی خبرگزاری فارس روز ۱۳ آذر نوشته بود: «یک وبگاه آمریکایی می‌گوید ارتش این کشور در عملیاتی هوایی در سوریه، موشکی محرمانه موسوم به نینجا را مورد آزمایش قرار داده است... تصاویری از محل برخورد موشک نشان می‌دهد خودرو هدف قرار داده شده تقریباً از وسط به دو نیم تقسیم شده، آسیب بیشتر به سرنشینان جلو رسیده و صندلی‌های عقبی ماشین آسیب کمتری دیده‌اند...».

 

آزمایش

بر اساس توضیحاتی که وزارت دفاع آمریکا درباره موشک پایه «هل‌فایر» منتشر کرده، این سلاح می‌تواند حملات دقیقی را به تانک‌ها، سنگرها، ‌ سازه‌های محافظت‌شده و بالگردها انجام دهد. این موشک را همچنین می‌توان با استفاده از لیزر به سمت هدف هدایت کرد. موشک مخفی و محرمانه نینجا (AGM-۱۱۴R۹X) نوع ارتقا یافته‌ای از «هِل‌فایر» تولید مشترک کمپانی‌های لاکهید مارتین، بوئینگ و نورثروپ گرومن است که دارای کلاهک جنگی غیرانفجاری برای نفوذ به عمق حجمی از ۴۵ کیلوگرم فلز، بتن یا هر سازه‌ای با دقت حداکثری است. آزمایش این موشک در سوریه، فقط یک ماه قبل نبوده و گویا یک بار دیگر هم برای هدف قرار دادن خودرو چند نفر از تروریست‌های تکفیری که لابد تاریخ مصرفشان برای آمریکا تمام شده بود، مورد استفاده قرار گرفته است. یعنی چه بسا آمریکایی‌ها برای هدف قرار دادن سردار و قهرمان مبارزه با تروریسم، موشکشان را قبلاً روی تروریست‌ها آزمایش کرده‌اند تا از دقت عمل آن خاطر جمع شوند!

سرکار خانمِ قاتل!

البته در یکی دو روز قبل به‌خصوص در فضای مجازی اخبار جعلی زیادی هم درباره این ماجرا منتشر شد. برای نمونه پستی که خیلی هم در کانال‌ها و گروهای مختلف خبری و غیرخبری دست به دست شد، زنی آمریکایی را در دو تصویر مجزا، با لباس خلبانی نشان می‌داد که گویا کنترل پهپاد در اختیار او بوده و دکمه ریموت کنترل شلیک موشک به سمت خودرو سردار سلیمانی را هم خودش فشار داده است! پشت سر این خانم یک هواپیمای غول‌پیکر جنگی قرار گرفته بود که البته کمترین شباهتی هم به «ام کیو-۹» نداشت. چند ساعت پس از انتشار گسترده این پست در فضای مجازی، تکذیبیه‌ای هم منتشر شد که: «اخبار و تصاویری که با عنوان تصویر قاتل سردار قاسم سلیمانی در حال انتشار است شایعه بوده و صحت ندارند. تصویر شماره یک اولین بار در یک صفحه فیس‌بوک و دو ماه پیش از شهادت سردار سلیمانی (۲۷ نوامبر ۲۰۱۹) منتشر شده و تصویر شماره ۲ مربوط به Brie Larson بازیگر نقش Carol Danvers در فیلم کاپیتان مارول است».

 

کلکسیون غنایم

حالا گزارش روزنامه‌های آمریکایی و انگلیسی و آنچه درباره «ام کیو-۹» و یا موشک‌های «نینجا» نوشته‌اند سبب نشود فکر کنید با پدیده‌ای ناشناخته در جهان پهپادها روبه‌رو هستیم و خفاش یا ماشین درو آمریکایی، با قدرت رادارگریزی و توان تهاجمی‌اش، قابل شکار کردن و ردیابی نیست. «ام کیو-۹» البته سلاح قدرتمند و تقریباً جدیدی است که بسیار هم خطرناک و کشنده است اما نیروهای نظامی ما نخستین باری نیست که با آن روبه‌رو می‌شوند. برای اینکه یقین کنید این حرفمان یک ادعا برای دلگرم کردن شما نیست، اول، این خبر را بخوانید تا برسیم به خبر جالب دوم! ۲۰ خرداد ماه همین امسال، خبرگزاری‌های داخلی نوشتند: «هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که حوثی‌های یمن موفق شدند یکی از پهپادهای ارتش آمریکا مدل ‌ام کیو -۹ را سرنگون کنند. این دستاورد مهم حوثی‌ها از آن نظر اهمیت دارد که آن‌ها توانستند یکی از مهم‌ترین سلاح‌های ارتش آمریکا را ساقط کنند که ارزشی حدود ۲۰ میلیون دلار دارد. این موضوع نشان می‌دهد ارتش آمریکا در کنار عربستان سعودی در کشتار مردم یمن مشارکت دارد...».

خبر دوم مربوط به یک سال پیش است که سپاه پاسداران، کلکسیونی از پهپادهای غنیمتی را به نمایش گذاشت. دو مورد از پهپادهای به غنیمت گرفته شده، همین «ام کیو-۹» و همچنین نسل قبلی و پدربزرگش یعنی «ام کیو -۱» بودند. سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه آن روز گفته بود: «ما بزرگ‌ترین کلکسیون غنایم پهپادی را داریم. انواع پهپادهای آرکیو ۱۷۰، ‌ام کیو ۹، ‌ ام کیو ۱، اسکن ایگل آمریکایی و هرمس اسرائیلی را در اختیار داریم. این تعداد غنایم را هیچ‌ کشوری جز ‌ما ندارد. امروز ما در سطح منطقه، قدرت اول و در سطح جهان جزو چهار پنج کشور اول در حوزه پهپادی هستیم»./1360/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
مرگ بر آمریکا
3
0
محمد مهدی اسلامی (نام مستعار)
Iran, Islamic Republic of
۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
اما علمتم یا آل السعود . فلیس محلا لکم للقعود ؟ کسی کو شود خادم غربیان . بداند یقین می رود از میان . چنان سیلی سخت خورد آن پلید . که شد زهر مارش لبن از ولید. . ندوشد دگر از عرب هیچ شیر .
بفهمد اگر خود شده سر بزیر .
3
0