۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۶۳۴۰۷۱

چرا این قدر ترسیده اند؟

چرا این قدر ترسیده اند؟
آمریکایی‌ها به شدت به دنبال واسطه تراشی برای جلوگیری از واکنش شدید ایران هستند. رفت و آمد سفیر سوئیس به وزارت خارجه و آمدن وزیر خارجه قطر به ایران را می‌توان در همین فضا تحلیل کرد.

به گزارش خبرگزاري رسا، «حمیدرضا بیگی» در یادداشتی نوشت:

واکنش افکار عمومی ایران و عراق به شهادت حاج قاسم سلیمانی، به خصوص تحلیل احساسات مردم در فضای مجازی، پیش بینی های ترامپ و مشاورینش را به هم ریخت.

با کمی دقت به فضای رسانه های غربی می توان فهمید که ترس از انتقام شدید ایران در فضای رسانه های رسمی و غیررسمی موج می زند. کافیست به صفحات رسانه های اصلی غربی یا ترندهای توئیتر نگاهی بیندازید.

فضای سیاسی به گونه ای است که ترامپ، پمپئو و سایر سیاستمداران همراه با آنها به شدت به دنبال توجیه دلایل ترور هستند تا جایی که مایک پنس در دروغی آشکار مدعی شده که ایران در طراحی حملات 11 سپتامبر نقش داشته است. تاکنون موفق نبوده اند و بسیاری از رقبای سیاسی آنها در داخل آمریکا یا سیاستمداران سایر کشورها با تردید به این ادعاها می نگرند.

ترامپ به وضوح دستپاچه است. آخرین توئیت او (حمله به مراکز فرهنگی در ایران) عمق شتابزدگی و خالی بودن دستش را نشان می دهد. در مصاحبه مطبوعاتی که داشت نیز بسیار ضعیف ظاهر شد و حتی به سوالات خبرنگاران پاسخ نداد.

آمریکایی ها به شدت به دنبال واسطه تراشی برای جلوگیری از واکنش شدید ایران هستند. رفت و آمد سفیر سوئیس به وزارت خارجه و آمدن وزیر خارجه قطر به ایران را می توان در همین فضا تحلیل کرد.

هنوز ایران هیچ اقدام عملی انجام نداده است. پس چرا تا این اندازه ترسیده اند؟ پاسخ اینجاست که ترامپ و مشاورینش به خطای محاسباتی خود پی برده اند. خطای محاسباتی آنها در چند جا بود.

۱- تصور آمریکایی ها این بود که پایه های نظام در آبان ماه لرزیده است و سپاه و شخص سردار سلیمانی نزد مردم محبوبیتی ندارند و مسوولیت کشته شدگان اغتشاشات به گردن آنهاست.
۲- تحریم ها اقتصاد ایران را ورشکسته کرده است و بنابراین مردم از کشته شدن سردار سلیمانی به عنوان کسی که پول ایران را در کشورهای دیگر هزینه می کند، خوشحال خواهند شد.
۳- ایران به دلیل شرایط سخت اقتصادی و شکنندگی افکار عمومی داخلی، توان پاسخگویی به این اقدام را نخواهد داشت.

ولی پنج اتفاق موجب شد به سرعت این تصورات بشکند و جای خود را به رعب و وحشت آمریکایی‌ها بدهد.

اول: وعده مقام معظم رهبری، مسوولین ایرانی و فرماندهان جبهه مقاومت در سایر کشورها مبنی بر انتقام سخت. آنها می دانند که رهبر معظم انقلاب صادق الوعد است.
دوم: همبستگی شدید مردم، شخصیت های سیاسی از جناح های مختلف، سلبریتی ها، بسیاری از ایرانیان خارج کشور و حامیان جبهه مقاومت در خارج از ایران.
سوم: واکنش غیرمنتظره افکار عمومی دنیا، شرکای اروپایی ترامپ و افکار عمومی داخل آمریکا. افکار عمومی داخل آمریکا از یک جنگ جدید ترسیده است. از همین امروز تظاهرات ضدجنگ شروع شده است و در اولین روز حدود 100 تجمع ضدجنگ از جمله تجمع مقابل کاخ سفید در حال برگزاری است.
چهارم: تصاویر بی نظیر تشییع شهیدان در ایران و عراق، حضور انبوه مردم و یکپارچگی دو ملت
پنجم: واکنش شدید افکار عمومی ایرانیان در فضای مجازی نسبت به این اقدام آمریکا

اما در این میان واکنش افکار عمومی داخلی ایران، از همه موارد فوق برای ترامپ و مشاورینش بیشتر شوک آور بود. تیم مشاورین ترامپ و خود وی به شدت به شبکه های اجتماعی علاقمند هستند و یکی از ویژگی های آنها استفاده از شبکه های اجتماعی در جهت پیشبرد اهدافشان است به گونه ای که یکی از مهمترین دلایل پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری را شیوه پیچیده استفاده و تحلیل شبکه های اجتماعی می دانند. آنها اطلاعات دقیقی از وضعیت افکار عمومی مردم ایران در شبکه های اجتماعی دارند و داده های فضای مجازی قطعا در اختیار آنها هست. اما نکته در اینجاست که این اطلاعات بسیار متفاوت از پیش بینی های آنهاست.

بر اساس نتایج بدست آمده از تحلیل احساسات افکارعمومی در اینستاگرام، بیش از 85 درصد کاربران ایرانی نسبت به این حادثه ترکیبی از احساس خشم و غم داشته‌اند. بسیاری از این کاربران به ستایش سردار شهید و موفقیت‌هایش پرداخته‌اند و بر انتقام گرفتن از آمریکا تأکید دارند و فقط حدود 5 درصد کاربران از وقوع جنگ بین ایران و آمریکا نگران هستند. در واقع افکار عمومی برای انتقام سخت بسیار مهیاست.

این یافته ها بسیار متفاوت از تصورات ترامپ و مشاورانش است. اکنون این احساس نزد آمریکاییها به وجود آمده است که اشتباه راهبردی داشته اند و نمی دانند چطور از این مرحله عبور کنند. دلیل واکنش های شتابزده و همراه با ترس، این است./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات