۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۶۳۴۷۳۴

نقدهای استاد میرباقری بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

نقدهای استاد میرباقری بر سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
آیت الله میرباقری در نشستی علمی به بررسی سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت پرداخت و گفت: باید افق جهانی در این سند ملاحظه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله میرباقری در نشست علمی بررسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که صبح امروز در سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم برگزار شد با تسلیت و تبریک شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: ممکن است تلقی شود که الگوی پیشرفت غیر از سند برنامه ای است زیرا الگوی پیشرفت باید معادله حرکت در شرایط مختلف را برای ما ایجاد کند که سه مؤلفه جامعیت، انسجام و توازن باید در آن مشاهده شود.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به ویژگی های سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت:  سند نویسی در مقیاس الگوی پیشرفت، حتی اگر بخواهد سند برنامه ای باشد باید دارای سه ویژگی، رویکرد حداکثری دینی، مقیاس تمدنی همچنین انقلابی باشد و این که رویکرد باید دینی باشد روشن است بلکه می خواهیم الگوی پیشرفت دینی را تدوین کنیم.

وی ادامه داد: ایجاد الگوی پیشرفت دینی نیازمند لوازمی است؛  نخست این که باید معین شود چه سطحی از دین داری می خواهد در الگو مطرح شود به عبارت دیگر نگاه ما به دین داری حداقلی است یا حداکثری و دیگر این که نوع تلقی ما از مبانی، آیا قابل جریان در الگو است یا خیر زیرا مبانی باید معطوف به عمل باشند و از سوی دیگر باید در سند فراوری شوند.

آیت الله میرباقری اضافه کرد: مقیاس حداکثری دینی را به تمدنی تعریف می کنم و امروزه مسأله مستحدثه، تمدن غرب است که از دین و ایدئولوژی خودش سبک زندگی ایجاد کرده و به تمدن تبدیل شده است بنابراین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید در مقیاس الگوی غرب باشد تا بتوان در مقابل تمدن غرب، تمدن دینی را معرفی کرد در نتیجه در الگوی پیشرفت نگاه ما به دین باید حداکثری باشد.

وی با تأکید بر این که اگر دین می خواهد در مقیاس تمدنی حضور داشته باشد نیازمند رویکرد انقلابی است، اظهار کرد: چنانچه رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند اگر می خواهیم در مقابل تمدن غرب، تمدن دینی ایجاد کنیم باید انقلابی دینی ایجاد کرد که مبانی آن غیر از مبانی تمدنی موجود باشد و در پی آن نظام دینی ایجاد کرد و پس از آن جامعه و تمدن دینی؛ البته تمامی موارد باید معطوف به واقعیت باشند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با تصریح بر این که الگوهای توسعه غربی به هیچ وجه در جغرافیای ما قابل تحقق نیستند، بیان کرد: بسیاری از کشورها الگوی پیشرفت را تدوین کرده اند که برگرفته از همان الگوی غربی است اما الگوی پیشرفت ایران اسلامی با الگوی غربی متفاوت است که نکته مثبتی به شمار می رود.

آیت الله میرباقری عنوان کرد: به نظر می رسد سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در خلأ تدوین شده است و درگیری در آن مشاهده نمی شود در حالی که امروزه رقابت تمدنی وجود دارد و سند باید در مقیاس رقابت تدوین شود بنابراین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از استراتژی فعال در مواجهه با دستاوردهای غرب برخوردار نیست.

وی با بیان این که گرچه سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای کشور ایران نوشته می شود اما نباید رسالت جهانی و رقابت تمدنی را فراموش کرد، گفت: این سند باید معطوف به تغییر معادلات جهانی در چند دهه آینده و روابط بین الملل باشد به عبارت دیگر باید افق جهانی در سند ملاحظه شود بلکه نظام ما قرار است جهانی شود./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات