۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۶۳۴۸۴۰
نماینده ولی فقیه در قزوین:

معیارهای دینی در تربیت نخبگان مورد توجه قرار گیرد

معیارهای دینی در تربیت نخبگان مورد توجه قرار گیرد
امام جمعه قزوین گفت: معیارهای نخبگی را باید با توجه به فرهنگ دینی، ایمانی، قرآنی و اهل بیتی بررسی کرد و نخبگان را بر اساس این معیارها تشخیص داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مدیرکل مرکز خدمات استان و مدیرکل دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه علمیه کشور با نماینده ولی فقیه در استان قزوین دیدار و گفتگو کردند.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در این دیدار اظهار داشت: معیارهای نخبگی را باید با توجه به فرهنگ دینی، ایمانی، قرآنی و اهل بیتی بررسی کرد و نخبگان را بر اساس این معیار تشخیص داد تا بدین وسیله شاهد تأثیرگذاری هر چه بیشتر آنها در جامعه باشیم.

وی با اشاره به مهم‌ترین معیارهایی که باید برای نخبگان بر اساس آیات و روایات در نظر گرفت، عنوان کرد: مقید بودن به پروردگار و ایستادگی، مهم‌ترین معیارهایی است که باید در نخبگان مشاهده شود.

امام جمعه قزوین با اشاره به اینکه موضوع "حکمت پذیری" یکی دیگر از مهم‌ترین معیارها برای نخبگان است، خاطرنشان کرد: موضوع حکمت پذیری از اهمیت بسیار بالایی در آیات و روایات برخوردار است و این اهمیت به‌اندازه‌ای است که امام علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید اگر حکمت به کوه‌ها افکنده شود کوه‌ها را به لرزه در می‌آورد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به اینکه نخبگان باید پیشینه حکمت داشته باشد، تصریح کرد: انس با قرآن کریم یکی دیگر از معیارهایی است که باید در زمینه نخبگی مورد توجه ویژه قرار گیرد که این بحث را می توان با عنوان "قرآن پذیری" نخبگان هم معرفی کرد که این مهم اگر در بین نخبگان نهادینه شود شاهد تأثیرگذاری بیش از پیش آنها خواهیم شد.

آیت الله عابدینی با اشاره به اینکه دو موضوع طهارت و نورانیت باید از دیگر معیارهای نخبگان قرار گیرد، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین معیارهایی که باید نخبگان مورد توجه قرار دهند موضوع جوانمردی است، چراکه اگر نخبگان وظیفه خود را به خوبی انجام ندهند و به دنبال امر به معروف و نهی از منکر نباشند نمی‌توانند در جامعه دینی تأثیرگذار باشند و حتی به جای فرصت تبدیل به تهدید می‌شوند.

وی گفت: در زمینه جوانمردی حضرت زینب (س) به عنوان الگوی جوانمردی محسوب می‌شوند که باید از اقدامات و جوانمردی‌های ایشان به ویژه در واقعه عاشورا بیش از پیش درس گرفت.

امام جمعه قزوین افزود: موضوع تقوا معیار دیگری است که در قرآن کریم با دانایی در عقل و دانش و توانایی در اداره امور معرفی می‌شود و نخبگان باید این موضوع را هم سرلوحه اقدامات خود قرار دهند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام صفی خانی مدیرکل مرکز خدمات استان قزوین ضمن بیان مأموریت مرکز خدمات در ارائه خدمات هدفمند، گزارشی از طلاب ممتاز استان ارائه کرد.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام فولادی مدیرکل دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات ضمن بیان فعالیت‌هایی که در حوزه جامعه نخبگانی مرکز خدمات انجام پذیرفته، خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی‌های خوب و دقیقی برای اعتلای سطح جامعه نخبگانی انجام پذیرفته و به‌زودی به مراکز استانی خدمات ابلاغ خواهد شد.

وی حضور نظارتی نماینده ولی‌فقیه را در هدایت و حمایت نخبگان جدی دانست و افزود: استان قزوین دارای استعدادهای برتر بالقوه و بالفعل زیادی است که ان شاء الله با حمایت نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه قزوین این آمار رو به افزایش خواهد بود./1370/ج

ارسال نظرات