۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۳۴۹۷۵
امام جمعه شیراز مطرح کرد؛

نقش اساسی حوزه و دانشگاه در تبیین ابعاد و تداوم راه مقاومت

نقش اساسی حوزه و دانشگاه در تبیین ابعاد و تداوم راه مقاومت
نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به نقش مهم دانشگاه و حوزه در تبیین ضرورت مقاومت و تداوم راه مقاومت، بر لزوم نقش آفرینی این دو رکن مهم در ترویج رحمت و وحدت تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس، حجت الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژکام در مراسم بزرگداشت سپهبد شهید سلیمانی و همرزمانش در جبهه مقاومت که در مسجد دانشگاه شیراز برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی و جانباختگان حادثه هواپیمای اوکراین گفت: امروز وظایفی به دوش همه ماست و باید با بازنگری و شناخت عمیق و دقیق ابعاد مسئله تلاش کنیم که این وظایف را درست انجام دهیم.

وی با بیان اینکه شهدا با رفتن و نثار خونشان به بازماندگان تلنگر زده‌اند که کارشان را درست انجام دهند، افزود: امروز نیازمند کار زینبی از سوی همه فرهیختگان و دلسوزان جامعه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با یادآوری اینکه ۱۵۰ سال است که علاقه داریم ایران نقش متناسب خودش را در جامعه جهانی ایفا کند، گفت: طی ۱۵۰ سال گذشته قیام‌ها و نهضت‌های مختلفی در ایران برای یافتن جایگاه شایسته ایران راه‌اندازی شده است و آخرین آزمایش‌های خودمان را نسبت به جامعه جهانی انجام دادیم به عنوان مثال در قضیه برجام ما راست می‌گفتیم که اگر مذاکره جواب می‌دهد ما اهل مذاکره هستیم و با همه کسانی که مدعی تمدن و پیشرفت‌های انسانی هستند، مذاکره کردیم.

امام جمعه شیراز ادامه داد: تجربه نشان داد که هنوز برای ایران حساب شایسته باز نکرده‌اند و پایان قضیه هم همین بود که ترامپ رسماً دستور داد تا سردار سلیمانی را به شهادت برسانند و برخی از مسئولان کشور ما به نخست وزیر انگلستان رسما اعلام کردند که اگر امروز لندن امنیت دارد حاصل زحمات کسی است که رئیس جمهور آمریکا دستور قتلش را صادر کرد وگرنه داعش همه شما را به روزگار سیاهی مبتلا می‌کرد لذا امروز حتی آن‌ها هم نمی‌توانند نقش شهید سلیمانی را انکار کنند ولی نمی‌توانند بپذیرند که ما در تعیین تکلیف منطقه خودمان نقش داشته باشیم و این مسئله را واضح و آشکار مشاهده کردیم.

دو راه داریم؛ سازش یا مقاومت

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه امروز دو راه بیشتر نداریم یا سازش یا مقاومت، گفت: مسیر سازش یعنی بازگشتن به همانجایی که از آن شروع کردیم و بعد دوباره چند سال دیگر عده‌ای از این کشور جان به لبشان برسد و بگویند بی‌خود کردند سازش کردند دوباره شروع می‌کنیم و این قضایا در طول ۱۵۰ سال گذشته رخ داده است.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام گفت: ما کشور انقلاب‌های ناتمام هستیم و باید در جایی انقلاب را تمام کرد و به جایی رساند و اگر می‌خواهیم به جایی برسانیم راهش مقاومت است وگرنه سازش یعنی بازگشتن به همانجایی که آغاز کردیم به کمتر از آن تاکنون آمریکا و جبهه استکبار رضایت نداده است.

مسیر مقاومت محل تقسیم حلوا نیست

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در مسیر مقاومت هم حلوا تقسیم نمی‌کنند، گفت: راه انقلاب و مقاومت از سنگلاخ می‌گذرد تا بتواند یک ملت جایگاه و قدرت خودش را در دنیا تثبیت کند و این مسئله بسیار طول می‌کشد. خط و نشانی که در همین یکی دو دهه پیش تحلیلگران آمریکایی کشیدند این بود که جنگ تمدن‌هایی آغاز شده است و تمدنی که نابود می‌شود تمدن اسلامی است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس ادامه داد: در قضایای اخیر ترامپ گفته بود که اگر موشک بزنید ۵۲ مرکز فرهنگی ایران را می‌زنم معلوم است که کاری به تمدن ایرانی و اسلامی ندارند و این‌ها را جزو حذف شده‌ها فرض می‌کنند چون اگر حذف نشویم دست این دولت‌های کفر به هم نمی‌رسد و این وسط ما مانع هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با بیان اینکه اگر بخواهیم مقاومت کنیم باید شرایط را برای دیگران تبیین کنیم، این رسالت بر عهده اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌ها دانست و گفت: امروز با مسائل متعددی درگیر هستیم و حال و هوای جامعه و کشورمان نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد و لحظه به لحظه مسئله‌ها نو می‌شود و در این فضا باید به این فکر باشیم که چه کارهایی را باید خودمان انجام دهیم تا بتوانیم در مسیر مقاومت موفق باشیم.

وی به آیه آخر سوره فتح «... وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَینَهُمْ...؛ ... و کسانی که با اویند بر کافران سختگیر [و] با همدیگر مهربانند...»، گفت: در این آیه دو ویژگی را مشاهده می‌کنیم که باید با هم نشان دهیم یعنی بین خودمان مهربان و برای دشمنان سخت‌گیر باشیم.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر فرمودند نقشه دشمن و راه مبارزه با او را بشناسید، گفت:‌ این کار بسیار سنگینی است اما یک طرف قضیه است و از طرف دیگر باید در درون مجموعه کشور با یکدیگر با رحمت و محبت بتوانیم رفتار کنیم.

وی اضافه کرد: اگر بناست با همدیگر رحمت داشته باشیم باید به چند عنصر در روابط درونی خودمان باید توجه کنیم. یکی مسئله عدالت است اگر عدالت در رفتارهای ما رخ ندهد چگونه می‌خواهیم « رُحَمَاءُ بَینَهُمْ» باشیم. باید به مسئله عدالت اهمیت دهیم بسیاری از رفتارهای ما نسبت به همدیگر ممکن است رفتار عادلانه نباشد.

اگر کسی کوتاهی کرده تقاص بدهد اما روسیاهش نکنیم

حجت الاسلام والمسلمین دژکام اضافه کرد: اینقدر مسئله جناح‌بندی‌های سیاسی و رقابت در قدرت برایمان بزرگ کردند که مثل یک دشمن خارجی به طرف رقیب سیاسی می‌تازیم؛ در همین قضایایی که پیش آمد که هر اتفاقی که می‌توان به ریش جریانی چسباند به او حمله می‌کنند. در قضیه کرمان دیدیم و بعد هم در قضیه سقوط هواپیما مشاهده کردیم یعنی نیروهایی که می‌گویند مقاومت کنیم حالا حاضر نیستند در جاهایی به همدیگر رحم کنند و بعد ما در مقابل دشمنی که اینجور دارد همه حیثیت ملی ما را به باد می‌گیرد، چه کار کنیم آن هم با این نوع رفتارهایی که با یکدیگر داریم.

وی با اشاره به برخی از صحبت‌ها و پست‌های فضای مجازی گفت: در فضای مجازی چقدر به جان هم می‌افتند و این مباحث چگونه با « رُحَمَاءُ بَینَهُمْ» همخوانی داریم ضمن اینکه به هیچکس نباید اجازه دهیم که اگر اشتباهی کرده است از این اشتباه با زمینه‌سازی که می‌کنیم دربرود و تقاصش پس ندهد. اگر کسی کوتاهی کرده و خلاف کار کرده، بپذیریم که اگر همینجا جواب دهد بهتر از آخرت است ولی نه اینکه روسیاهش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با اشاره به بخشی از سخنان سپهبد شهید سلیمانی در خصوص جامعه، اضافه کرد: آن مجاهد شهید گفت که اگر بخواهیم همه سلیقه‌ها را حذف کنیم پس چه کسی در مقابل دشمنان بایستد لذا آیات قرآن کریم می‌فرماید کاری کنید درون خودتان تا رحمت فضای جامعه را پر کند.

جریانهای سیاسی نسبت به هم رحمت داشته باشند

وی تأکید کرد: نسبت به جریان‌های مختلف سیاسی سوای رقابت سالم، مجال دهید تا احساس احترام، رحمت، مروت و مردانگی هم در جامعه شکل بگیرد نه اینکه هرکسی را به نوعی بخواهیم بزنیم که ادامه دادن کار سیاسی با این کارها غیرممکن است و اصولاً این روش خوبی نیست که در هر دو جریان مطرح کشور این قضیه هست و همدیگر را تند می‌زنند در صورتی که ما مسلمان هستیم و چگونه داریم با هم رفتار می‌کنیم.

لازمه رحمت عدالت و صداقت است

حجت الاسلام والمسلمین دژکام لازمه داشتن رحمت در میان جامعه، عدالت و صداقت است، گفت:‌ در یک برهه آخرالزمانی قرار داریم و باید شفافیت داشته باشیم. ما نمی‌توانیم پنهان‌کاری‌هایی از نوعی کنیم که قبلا مرسوم بوده است. فضای جهانی این‌گونه شده و وقتی اینطور است چه کسی می‌تواند بگوید درون جامعه ما رحمت است پس اگر با همدیگر راست باشیم می‌توانیم ادامه دهیم و اگر راست نباشیم نمی‌توانیم ادامه دهیم.

وی با تأکید بر اینکه صداقت و عدالت زمینه‌ساز رحمت بین مومنان هستند و باید این‌ها را تبلیغ کنیم، گفت: گمان نکنیم بدون اینها به رحمت می‌رسیم. بعد از رحمت، وحدت هم ایجاد می‌شود پس همه ما یک جبهه بیشتر نیستیم در مقابل کسانی که به‌طور کلی هویت و دینداری ما را نمی‌پسندند و با آن‌ها باید شدید باشیم و اگر می‌خواهیم در مقابل آن‌ها بایستیم باید فضا را برای عدالت، صداقت و رحمت بین خودمان آماده کنیم.

دانشگاه و حوزه مروج رحمت و وحدت باشند

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با اشاره به وصایای امام راحل را مبنی بر اینکه حوزه و دانشگاه دو بال شوند تا این انقلاب جلو برود، یادآور شد و گفت: این نقش تاریخی به عهده دانشگاهیان و حوزویان است و باید این دو بال بتوانند دعوت به رحمت، وحدت، عدالت و صداقت را در جامعه رواج دهند.

وی با بیان اینکه امروز جامعه فرهیخته ما باید در این زمینه قدم جلو بگذارد و امیدوارم در این فضا نقش‌آفرینی کند، گفت: هیچکس از هیچ جریان خاص سیاسی طوری صحبت نکند که آن جریان دیگری در این امر شریک نیست همه ما درگیر هستیم و این مسئله همگانی ماست و رهبر فرمودند حواستان به بزرگی مسئله باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام تأکید کرد: تنها به فریادهایی که در خیابان برای مظلومیت شهید سلیمانی سر داده شد، نمی‌توان اکتفا کرد. دشمن طوری رفتار می‌کند تا جای دوست و دشمن در ذهن مردم عوض شود و به‌صورت حساب شده با تمام زوایای ریزی که یک جنگ روانی و نرم دارد جلو می‌رود و اگر به داد مردم نرسیم مردم در این فضا چه کسی را دارند و سردرگم خواهند شد.

امام جمعه شیراز خطاب به دانشگاهیان و حوزویان گفت: به همان نسبتی که سر کلاس برای ارائه درس وظیفه دارید امروز برای تفهیم این درس‌های بزرگ انقلابی و تاریخی برای ایرانیان وظیفه دارید و این وظیفه را به همدیگر یادآور شویم و سعی کنیم برای ادای این وظیفه به هم کمک کنیم و دست همدیگر را بگیریم.

شهید سلیمانی برای وحدت آمد

وی بیان کرد: شهید سلیمانی آمد تا یک بار دیگر ما بتوانیم دستان همدیگر را بگیریم و این کار شاید صدای دیگرانی را هم بلند می‌کرد اما در آن غوغای رقابت‌های جهانی به گوش نمی‌رسید و عظمت شهید سلیمانی این بود که این فریادها را به گوش ما رساند و این انقلاب با آن همه زحمت‌هایی که کشیده شده است آبیاری شد تا به اهدافش بزرگش برسد.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام یادآور شد: یکی از هدف‌های اصلی انقلاب ما عدالت بوده است که صدای عدالت خیلی جاها شنیده نمی‌شد البته نه اینکه وجود ندارد می‌خواهیم بگوییم برای همه اینها باید راه حل ارائه شود و ارائه این راه حل‌ها نیاز به حرکت و به میدان آمدن اقشار اهل علم دارد

نماینده ولی فقیه در استان فارس همچنین خاطرنشان کرد: این کشور باید با عدالت، علم و اخلاق اداره شود تا بتواند توانمندی و فرهنگ خود را به رخ جهانیان بکشاند./1350/د102/ب1

ارسال نظرات