۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۶۳۵۰۵۴
کدخدایی:

رسانه‌ها از گمانه‌زنی درباره تأیید یا رد صلاحیت‌ها بپرهیزند

رسانه‌ها از گمانه‌زنی درباره تأیید یا رد صلاحیت‌ها بپرهیزند
سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: از مجموع داوطلبان انتخابات مجلس، صلاحیت حدود ۳۰ درصد در هیئت‌های نظارت استانی تایید نشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما و شبکه خبر گفت: ۲۴۹ نفر از نمایندگان کنونی مجلس برای انتخابات اسفند نام نویسی کردند که با درگذشت نماینده ایرانشهر این آمار به ۲۴۸ نفر کاهش یافت و در مجموع صلاحیت ۹۰ نفر یعنی حدود یک سوم ثبت نام کنندگان تایید نشد.

وی افزود: نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان به فرمانداری‌ها اعلام شده است که به آنان اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره فرآیند رسیدگی به شکایات و اعتراض احتمالی داوطلبان تایید صلاحیت نشده، تاکید کرد: همه داوطلبانی که تایید صلاحیت نشدند، بدانند که طبق قانون نظارت، یک مرحله دیگر در بررسی صلاحیت‌ها باقی مانده است.

کدخدایی افزود: کسانی که احیانا صلاحیتشان در مرحله شورای نگهبان تایید نشد در حالی که قبلا تایید شد فرصت ده روز دیگری برای دریافت شکایات و رسیدگی مجدد به صلاحیت وجود دارد که اصطلاحاً در مرحله دوم شورای نگهبان بررسی خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: در آن مرحله به گونه پیش رویم که حقی از داوطلبان تضییع نشود.

 
قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به مراحل مختلف بررسی صلاحیت داوطلبان از هیئت‌های اجرایی تا هیئت‌های نظارت استانی و نیز در این شورا، گفت: مرحله بررسی‌ها در شورای نگهبان از امروز آغاز شده است و پس از این هم مرحله ۱۰ روزِ دیگری داریم و در مجموع دو مرحله رسیدگی در شورای نگهبان انجام می‌شود.

کدخدایی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره فرجام برگزاری انتخابات الکترونیک از احراز هویت الکترونیکی رای دهندگان به طور صد درصدی خبر داد و افزود: در حوزه‌های دیگر، مسئولان شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات الکترونیکی تلاش کردند و ما هم آمادگی داشتیم، اما به علت مسائل فنی در حوزه‌های دیگر، الکترونیکی برگزار نمی‌شود.
 
سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی اعتراضات و شکایات داوطلبان تایید صلاحیت نشده از امروز تا پنج روز آینده خبر داد.

کدخدایی درباره نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس در هیئت‌های نظارت استانی، گفت: بررسی صلاحیت داوطلبان ابتدا در هیات‌های اجرایی انجام شده که در آن مرحله تعدادی از داوطلبان، تایید صلاحیت شدند و صلاحیت برخی نیز تایید نشد.

وی افزود: مرحله دوم، بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت استانی بود که بررسی صلاحیت‌ها باید با مشورت هیات مرکزی نظارت بر انتخابات انجام می‌شد و دیدگاه‌های شان را درباره داوطلبان به هیات مرکزی ارائه کنند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: البته کار بسیار سنگینی بود و همکارانم شبانه روز در تهران و استان‌ها مشغول به کار بودند و بالاخره دیشب موفق شدیم، نتایج بررسی‌ها را از طریق فرمانداری‌های کشور اعلام کنیم به همین منظور نتایج بررسی به فرمانداری‌ها تحویل داده شد و آنان نیز طبق قانون موظفند نتایج را به طور کتبی به داوطلبان اعلام کنند.
 
کدخدایی تاکید کرد:​، چون از امروز در مرحله دریافت شکایت‌ها و رسیدگی به آن در شورای نگهبان هستیم، فرمانداران باید نتایج بررسی صلاحیت را به طور مکتوب به داوطلبان ارائه کنند تا تایید صلاحیت نشدگان بتوانند از مهلت قانون پنج روزه برای ارائه شکایات و اعتراض‌ها که از امروز آغاز می‌شود، استفاده کنند.

وی افزود: اعتراض‌ها و شکایات در تهران به آدرسی که پیشتر از طریق اطلاعیه شورای نگهبان اعلام شده است، قابل دریافت است و داوطلبانی که اعتراض دارند با مراجعه به آن نشانی و یا در استان‌ها با مراجعه به دفاتر این شورا، شکایاتشان را ارائه کنند.
 
قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: ما همزمان رسیدگی به اعتراض‌ها را آغاز کرده ایم و تلاش خواهیم کرد در مهلت قانونی ۲۰ روزه یعنی تا ۱۱ بهمن نتایج رسیدگی به شکایات و اعتراض‌ها را اعلام کنیم.
 
کدخدایی همچنین با قدردانی از مراجع چهار گانه استعلام درباره داوطلبان انتخابات مجلس ادامه داد: آنان در این دوره همکاری بسیار خوبی با ما داشتند که جا دارد از جانب خودم و اعضای شورای نگهبان؛ از مسئولان و کارشناسان این مراجع قدردانی کنم.

وی افزود: آنان تقریباً به اکثریت استعلام‌هایی که درباره داوطلبان شد، پاسخ دادند و گزارش‌هایی که به شورای نگهبان ارائه کردند، گزارش‌های مبسوطی بود و ما توانستیم با دریافت استعلام‌ها و گزارش‌ها با دقت بیشتری به پرونده‌های داوطلبان رسیدگی کنیم، رسیدگی‌هایی که در این دوره از دقت بالاتری برخوردار بود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با اشاره به برخی گمانه زنی‌ها در رسانه‌ها درباره تایید یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس گفت: در فضای مجازی و رسانه‌های دیگر، گمانه زنی‌هایی درباره داوطلبان مطرح می‌شود که خواهش می‌کنم از این کار پرهیز شود و صرفاً به اعلام نظر فرمانداری‌ها که به داوطلبان ارائه می‌شود اتکا کنند که صرفاً این اعلام نظر اعتبار دارد و گمانه زنی‌ها و شایعات هیچ اعتباری ندارد.

کدخدایی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد به هر گونه اعتراض و شکایتی رسیدگی شود تا حقی ضایع نشود.
 
سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: از مجموع داوطلبان انتخابات مجلس، صلاحیت حدود ۳۰ درصد در هیئت‌های نظارت استانی تایید نشد.

کدخدایی افزود: رقم ثبت نامی‌ها در این دوره از انتخابات مجلس، ۱۶ هزار و ۳۳ داوطلب بود که تعدادی از آنان در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی انصراف دادند و تعدادی هم در آن مرحله تایید صلاحیت نشدند.

وی اضافه کرد: تعدادی از داوطلبان هم شکایت نکردند که آنان هم ملحق می‌شوند به انصرافی‌ها؛ اما تعدادی شکایت کردند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مجموعه داوطلبانی که شکایت کردند از مجموع ۱۶ هزار و ۳۳ ثبت نام کننده، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ داوطلب هستند که ما باید صلاحیت شان را بررسی کنیم و در این مرحله رسیدگی اولیه انجام شد.

کدخدایی افزود: در این مرحله، حدود ۳۰ درصد صلاحیت شان تایید نشد و صلاحیت برخی داوطلبان را نیز به علت کامل نبودن مدارکشان یا دقیق نبودن نشانی شان، اصطلاحا احراز نشد.

وی ابراز امیدواری کرد: داوطلبانی که صلاحیت شان در این مرحله تایید نشد یا به علت فقدان اطلاعات لازم نتوانستیم صلاحیت شان را رسیدگی کنیم در دوره بعدی، تعیین تکلیف شوند و رقم تایید صلاحیت شدگان افزایش یابد.
محمد قمین
ارسال نظرات