۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۳۵۰۶۹
رییس کل دادگستری استان اصفهان تشریح کرد؛

دستاوردهای سفر رییس دستگاه قضا به اصفهان

دستاوردهای سفر رییس دستگاه قضا به اصفهان
حبیبی با تبیین دستاوردهای سفر آیت الله رئیسی به اصفهان، گفت: کاهش بازداشت شدگان پرداخت مهریه، بررسی سریع پرونده‌های اعسار و تخصیص بودجه از دستاوردهای این سفر بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، محمدرضا حبیبی رییس کل دادگستری استان اصفهان، صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران شهید ایشان، گفت: اخیرا سفر رییس محترم قوه قضاییه به استان اصفهان را شاهد بودیم که یکی از پربرکت‌ترین و پر دستاوردترین سفرها بوده است و موجب دلگرمی و خوشحالی و افزایش انگیزه پرسنل قضایی استان شده است و آثار آن را به خوبی شاهد هستیم.

وی در ادامه افزود: معاونین رییس دستگاه قضا به شهرستانهای استان سفر کردند و همانند ایشان دیدارهای مختلفی داشتند و به بررسی نقص‌ها و مشکلات پرداختند، این سفرها بسیار امید آفرین و مؤثر در استان اصفهان بود، نشست با فعالان اقتصادی منجر به مطرح شدن مسائلی شد که باید در سطح کلان و در سطح سران قوا مطرح شود و آیت الله رئیسی نسبت به پیگیری این موضوعات قول مساعد داد.

تشکیل شورای حل اختلاف فعالان اقتصادی و کشاورزان

رییس کل دادگستری استان اصفهان با اشاره به دستور تشکیل شورای حل اختلاف سازشی و صلحی میان فعالان اقتصادی را از دستاوردهای سفر رییس دستگاه قضا به اصفهان برشمرد و اظهار کرد: این شورا با حضور فعالان اقتصادی در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد، دیدار سرزده چند ساعته از زندان اصفهان و گفتگو با زندانیان یکی دیگر از اقدامات بسیار ارزنده رییس قوه قضاییه در سفر به اصفهان است که آثار بسیار خوبی داشت و حدود ۳۰۰ نفر شناسایی شدند که شرایط عفو را داشتند و کمیسیون بررسی برای آنها برگزار شد و نکته مهم این بود که به کمیسیون مرکزی از سوی آیت الله رئیسی دستور داده شد با اغماض و رأفت بیشتری به این پرونده‌ها نگاه کنند.

حبیبی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ نفر بازداشت مهریه داشتیم که اکنون به کمتر از ۱۰۰ نفر رسیده است و به دادگاه‌ها دستور داده شده است با سرعت مسأله اعسار را بررسی کنند، تصریح کرد: قرارهای منجر به بازداشت بنابر تأکید آیت الله رئیسی مجرمین خطرناک و دارای جرایم متعدد به زندان می‌روند و کسانی که به دنبال تأمین وثیقه یا کفیل هستند با دستور رییس دستگاه قضا با همکاری قضات به زندان فرستاده نخواهند شد تا ضامن یا وثیقه آنها تأمین شود مگر اینکه از تأمین وثیقه برای آنها قطع امید شود.

وی با اشاره به نشست رییس دستگاه قضا با فعالان فرهنگی و نخبگان اصفهان، خاطرنشان کرد: صحبت‌ها و نقدها و مسائل متعددی در این نشست مطرح شد و این جلسه به صورت فصلی با این عزیزان در اصفهان توسط مسؤولان قضایی استان برگزار خواهد شد. نشست صمیمی رییس قوه قضاییه با کشاورزان یکی از نشست‌های بسیار پربرکت بود که تشکیل کمیته‌ای با معاون قوه قضاییه برای پیگیری مسأله زاینده رود و مشکلات آبی آن در استان‌های درگیر در این موضوع یکی از دستاوردهای این نشست است. پیگیری پروژه‌های اجرایی معطل مانده و نیمه کاره و بررسی مسائل حقوقی و قضایی استان‌های درگیر در مسأله آب زاینده‌رود از وظایف این کمیته است.

90 تخصیص میلیارد تومان اعتبار برای مراجع قضایی استان اصفهان

رییس کل دادگستری استان اصفهان، از تصویب ۹۰ میلیارد تومان برای دستگاه قضایی استان اصفهان خبرداد و افزود: ۴۸ میلیارد تومان این اعتبار از محل اختیارات ویژه رییس دستگاه قضا است، حدود ۲۵ میلیارد تومان از اعتبارات جاری دستگاه قضایی است و بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان هم از اعتبارات استانی و عمدتا در رابطه با پروژه‌های سازمان‌های قضایی وابسته به قوه قضاییه است نه خود دادگستری استان اصفهان. یکی از مشکلات مهم استان اصفهان کمبود شدید نیرو بود که کمتر از ۱۰ روز بعد از سفر آیت الله رئیسی احکام استخدامی ۱۰۰ نفر صادر شد و تا پایان سال احکام ۲۴۰ نفر دیگر هم صادر خواهد شد و این نیروها از طریق آزمون‌های استخدامی جذب دادگستری استان اصفهان شده‌اند و تا پایان سال آینده ۱۱۴ قاضی نیز به استان اصفهان تخصیص داده خواهد شد و افق روشنی نیز در جهت تأمین قاضی برای استان اصفهان در پیش رو است.

وی به مشکلات ساختمانی و تأمین محل برخی شهرهای استان اصفهان اشاره کرد و گفت: تصویب شد برای این شهرها ساختمان مستقل احداث شود، همچنین ۶۰ میلیارد ریال برای تأسیس دادگاه خانواده برای کاشان به تصویب رسید، احداث ۲۸ منزل سازمانی برای قضات که از ضروریات و مشکلات دستگاه قضایی است یکی از دستاوردهای این سفر بود. احداث دادسرای نجف آباد و احداث مجتمع خانواده اصفهان و توسعه دادسرای بهارستان از پروژه‌هایی است که اعتبارات جاری قوه قضاییه به آن تعلق خواهد گرفت.

حبیبی با بیان اینکه بخش خودرویی دادگستری بسیار فرسوده است، عنوان کرد: این مشکل با رییس دستگاه قضا مطرح و دستور خرید ۵۰ خودرو داخلی صادر شد، ۸۰۰ میلیون تومان برای تجهیز شورا‌های حل اختلاف مصوب شد. آیت الله رئیسی در رابطه با زندان نظرات ویژه‌ای از جهات مختلف داشتند، از نظر کاهش جمعیت کیفری رییس دستگاه قضا نگاه خاصی دارند و معتقد هستند کسانی باید به زندان بروند که برای جامعه خطر آفرین هستند، انتقال زندان مرکزی به خارج از شهر، بحث رسیدگی ویژه به وضعیت بهداشتی، اشتغال و حرفه آموزی و امور فرهنگی زندانیان از دیگر مسائلی است که رییس قوه قضاییه به آن توجه ویژه داشتند و در اقدامی بی سابقه در قوه قضاییه مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به این موضوعات تخصیص داده شد.

مجوز مصرف سوخت مازوت به نیروگاه‌ها داده نشده است

وی پیرامون مسأله مصرف مجدد سوخت مازوت در برخی نیروگاه‌ها اظهار کرد: حدود دو هفته پیش باز مکاتباتی با تهران و دادستان کل کشور صورت گرفت برای فک پلمپ به منظور امکان استفاده از سوخت مازوت صورت گرفته بود و دادستان کل دستور بررسی از سوی مراجع قضایی استان‌ها داده بود و این به منزله دستور فک پلمپ نبود، به اتفاق در جلساتی که برگزار شد این موضوع رد شد و امکان استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها برای اصفهان اصلا وجود ندارد و بازرسی‌های به عمل آمده از نیروگاه‌ها نشان دهنده عدم مصرف سوخت مازوت است و تأکید کرده‌ایم به دادستان‌ها که با این موضوع با قوت مقابله کنند، نیروگاه‌ها استدلال می‌کنند افزایش سرما و افت فشار گاز می‌تواند عملکرد نیروگاه را با مشکل مواجه کند و البته بررسی‌های ما نشان می‌دهد نه در تولید برق و نه در تأمین گاز مشکلی وجود ندارد، نهایتا بنده به نمایندگی از مردم جهت دفاع از حقوق عمومی گفتم اگر افت فشار گاز منجر به جیره بندی و خاموشی موقت شود، مردم با توجه به خسارتها و زیانهای سنگین مصرف سوخت مازوت برای سلامت مردم، قطعا این کاهش تولید برق را انتخاب خواهند کرد.

فریب خوردگان اغتشاشات مورد رأفت و بخشش قرار گرفتند

حبیبی پیرامون اغتشاشات آبان‌ماه تصریح کرد: نحوه تصمیم گیری در افزایش قیمت بنزین صحیح نبود و اعتراض مردم اعتراض به حقی بود ولی اغتشاش‌گران تلاش کردند تا بر موج این اعتراضات سوار شوند، خیلی از بازداشت شدگان در همان روزهای نخست آزاد شدند چرا که اغفال و جوگیری و فریب خوردگی آنها مشخص شد اما با لیدرها و عوامل اصلی آشوب و اغتشاش برخورد جدی صورت خواهد گرفت و تعداد بسیار کمی به اندازه انگشتان دست اکنون در بازداشت هستند و البته بعضی از این افراد به صورت علنی با حضور اصحاب رسانه محاکمه خواهند شد. در همان روزهای نخستین اغتشاشات چند باند با بیش از یکصد قبضه سلاح گرم بازداشت شدند و بعضی از افرادی که کشته شدند توسط آشوبگران به شهادت رسیدند.

رییس کل دادگستری استان اصفهان با تأکید بر ضرورت حضور باشکوه و همگانی مردم در انتخابات پیش رو، خاطرنشان کرد: انتخاب صحیح و با رأی بالا یکی از مهمترین موضوعات در انتخابات مجلس شورای اسلامی است، نکته ای که باید در تأیید صلاحیت‌ها رعایت شود این است که عدم احراز صلاحیت افراد به معنی ناصالح بودن آنها نیست و واژه رد صلاحیت صحیح نیست، همین افرادی هم که صلاحیت آنها احراز نشده است طبق قانون می‌توانند اعتراض کنند و پیگیر علت عدم احراز صلاحیت خود شوند.

وی پیرامون تحرکات اخیر جریان‌های ضدانقلاب برای ایجاد اغتشاش در کشور به بهانه حادثه سقوط هواپیما گفت: مردم با این فراخوان‌ها همراهی نکردند و شاهد بودیم چند نفری افراد مزدور و فریب خورده که زیر پرچم انگلیس و آل سعود و آمریکا هستند به خیابان‌ها آمدند و با نام دانشجو و مردم تلاش کردند تا مردم را تحریک کنند، انگلیس هرگز خیرخواه مردم نبوده است که اگر بود سفیر این کشور به عنوان لیدر اغتشاشات بازداشت نمی‌شد و مردم باید نسبت به اقدامات دشمن هشیاری کامل داشته باشند، اینگونه افراد اگر خیال کنند می‌توانند هرکاری انجام دهند دچار توهم شده‌اند و همه این کسانی که دعوت به اغتشاش و آشوب می‌کنند تحت نظر هستند و قطعا در صورت لزوم با آنها برخورد قضایی خواهد شد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات