۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
کد خبر: ۶۳۵۱۰۰
رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر:

در مقطع مهمی از مبارزات دویست ساله ملت ایرانیم

در مقطع مهمی از مبارزات دویست ساله ملت ایرانیم
موسی حقانی گفت: ما در مقطعی مهم و تعیین‌کننده در مبارزات دویست ساله ملت ایران با سلطه طلبی های غربی هستیم که دشمنان ما در منطقه در اوج ضعف و ذلت خود هستند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر گفت: دشمن همه تلاش خود را برای از بین بردن وحدت ملی مردم به کار خواهد بست و امروز با سوءاستفاده از فاجعه دردناک سقوط هواپیما که در شرایط جنگی و بر اثر اشتباه انسانی رخ داد تلاش دارد با ایجاد تفرقه در بین صفوف ملت از قوای دفاعی ایران انتقام آن سیلی محکم رابگیرد.

موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با توجه به سخنان اخیر رهبر انقلاب به مناسبت ۱۹ دی‌ماه و سیلی محکم ایران به آمریکا طی سخنانی اظهار داشتند: سالروز بزرگداشت قیام ۱۹ دی‌ماه امسال مصادف شد با انتقامی که ایران عزیزمان بابت خون شهدای ترور به‌ویژه شهید سردار سلیمانی از آمریکا گرفت. نخست تصور می‌شد به مناسبت سیلی ایران به آمریکا عمده بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با پاسخ قاطع ایران به آمریکا باشد درحالی‌که ایشان خیلی محدود، گذرا و مقتدرانه به موضوع پاسخ ایران پرداختند و در ادامه به مسائل مهم‌تری اشاره کردند.

وی با اشاره به اینکه بیانات اخیر رهبر انقلاب سه محور داشت تصریح کرد: نخست ایشان به واقعه 19 دی‌ماه قم اشاره و تأکید داشتند که اجازه ندهید قیام مردم قم فراموش شود. همچنین برداشت مهمی از قیام ۱۹ دی ماه ارائه کردند. در سال 13۵۶ شاه از قدرت گرفتن دموکرات‌ها در آمریکا نگران شد و برای رفع نگرانی به آمریکا سفر کرد (لازم به ذکر است هر زمان که دموکرات‌ها در آمریکا به قدرت ‌رسیدند اصلاحات روبنایی را برای بقای شاه تجویز می‌کردند) آمریکایی‌ها نگرانی شاه را بی‌مورد دانستند. کارتر برای اینکه نگرانی شاه تبدیل به اطمینان شود به ایران آمد و ضمن ستایش از شاه ایران را جزیره ثبات منطقه نامید.

حقانی گفت: در آبان‌ماه ۱۳۵۶ حاج آقا مصطفی به شهادت رسیدند. امام(ره) شهادت ایشان را از الطاف خفیه الهی اعلام کردند. آن روز خیلی‌ها پی به منظور امام نبردند. مردم قم در 18 دی‌ماه به مقاله موهون روزنامه «اطلاعات» که علیه امام(ره) با قصد ترور شخصیتی ایشان منتشر شد اعتراض کردند. رژیم 19 دی‌ماه تظاهرات مردم قم را به خاک و خون کشاند. بعد از سرکوب اعتراضات قم، در قالب برپایی اربعین شهدا، اعتراضات به دیگر شهرها از جمله تبریز و یزد و کرمان تسری پیدا کرد. قیام مردم قم بهمنی شد که در ۲۲ بهمن به اوج خود رسید و رژیم شاه را نابود کرد.

وی با بیان اینکه بعد از به خاک و خون کشیدن تظاهرات مردم قم هیچ کس باور نمی‌کرد اتفاقاتی رخ دهد که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شود، گفت: مردم ایران الطاف خفیه الهی را به چشم خود دیدند که در اوج غربت و کمبود نیرو، اراده الهی وقایع را به سمت نابودی رژیم سوق داد. آمریکایی‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مجبور شدند از ایران خارج شوند. در شرایطی که قبل از آن ۳۵ هزار تا ۵۰ هزار مستشار آمریکایی در ایران بودند.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با اشاره به شباهت حضور آمریکایی‌ها در ایران قبل از انقلاب با شرایط امروز آمریکا در عراق گفت: در حال حاضر برای آمریکایی‌ها سخت است از عراق خارج شوند هر چند به نظر من با اتفاقاتی که در این چند روز روی داد آمریکاییان باید عراق را ترک کنند.

وی ادامه داد: رفتار ترامپ با نخست‌وزیر عراق بسیار عجیب است. در روزی که مجلس عراق تصویب کرد آمریکا باید از عراق خارج شود، عادل عبدالمهدی قصد داشت برخی از مسائل پشت پرده سیاست استعماری آمریکا در عراق را افشا کند که با تهدید ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روبه‌رو شد. لازم به ذکر است در اعتراضات عراق بخشی از مردم عراق توسط تک‌تیراندازهای آمریکایی کشته شدند ترامپ با لحن عامرانه و وقحیانه به نخست‌وزیر عراق گفت: «نباید اسمی از من در مجلس عراق ببری در غیر این صورت دستور می‌دهم تو و وزیر دفاع عراق را تک‌تیراندازها بزنند». از دیگر مسائلی که نخست‌وزیر عراق در مجلس بیان کرد این بود زمانی که سردار سلیمانی قرار بود برای کاهش تنش‌ها در منطقه پیام ایران را به عربستان بدهد. آمریکایی‌ها این خطای بزرگ را مرتکب شدند و او و همراهانش را به شهادت رساندند. این برخلاف ادعای آمریکا و ترامپ بود که ادعا می‌کند شهید سلیمانی برای برنامه‌ریزی جهت حمله به سفارتخانه‌های آمریکا به عراق سفر کرده بود.

موسی حقانی با تبیین چرایی بیانات رهبر انقلاب درباره فراموش نشدن قیام ۱۹ دی مردم قم گفت: چند نکته در بیانات رهبر انقلاب نهفته است: نخست اینکه مردم و طرفداران نهضت امام با دست خالی و با ایستادگی به مدد نصرت الهی توانستند رژیم شاه را ساقط کنند. با توجه به همین نشانه‌هاست که انقلاب اسلامی ایران معجزه بزرگ قرن بیستم نام گرفته است.

وی افزود: واکاوی قیام ۱۹ دی‌ماه و نهضت امام خمینی(ره) که با دست خالی و با اتکا به مردم ایران و همراهی نصرت الهی توانستند جزیره ثبات آمریکایی‌ها را در منطقه از دست آنها خارج کنند امروز نیز به مردم ما می‌گوید که با ایستادگی نصرت الهی ما را در شکست مستکبرین جهانی یاری خواهد کرد. ما امروز وارد یک رویارویی مستقیم با آمریکا شدیم و آمریکا هیچ وقت دست از توطئه علیه ملت ایران برنمی‌دارد. ان‌شاءالله همین رعبی که با پاسخ ایران در دل دشمن ایجاد شد باعث خروج آمریکا از منطقه می‌شود. قطعا اگر آمریکا اقدامی دیگر انجام داد با پاسخ محکم ایران مواجه خواهد شد. کشور فقط با مقاومت می‌تواند از این شرایط عبور کند. ان‌شاءالله عبور خواهیم کرد و نصرت الهی اکنون بر ما نازل شده است.

حقانی با اشاره به اینکه حضرت آقا بر دشمن‌شناسی تأکید جدی داشتند، ادامه داد: تأکید مقام معظم رهبری بر دشمن‌شناسی مهم است. ایران در برابر اقدام مذبوحانه آمریکا اقدام نظامی مهمی انجام داد. در اوج این اتفاقات هفت‌میلیون ایرانی در تهران در مراسم تشییع سردار سلیمانی شرکت کردند. در شهرهای دیگر نیز مردم میلیونی در مراسم تشییع شهدا شرکت کردند. استقبال مردم از مراسم تشییع پیروزی بزرگی بود که بعد از شهادت سردار نصیب ما شد. بعد از شهادت سردار همه ایرانیان حتی مردم منطقه از لبنان، عراق و یمن بر انتقام تأکید دارند. در چنین شرایطی دشمن که در عرصه نظامی پاسخ سختی دریافت کرد تلاش دارد نظر مردم را عوض کند. از همین الان شروع به تبلیغ علیه سردار محبوب ایران و خانواده ایشان کرده‌اند و تلاش دارند چهره اسطوره ایرانی را مخدوش کنند.

وی سپس به راه‌هایی که دشمن تلاش دارد نظر مردم را تغییر دهد پرداخت و ادامه داد: من در این چند روز که مشغول رصد هستم می‌بینم یک عده با قلم‌ها و دهان‌های مسموم در تلاش هستند مردم را بترسانند؛ این در حالی است که به هیچ وجه نباید ترس به دل راه داد. ایران تنها با ایستادگی و مقاومت پیروز میدان خواهد شد.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر با بیان اینکه حضرت آقا درخواست داشتند که دشمن را رصد کنید ببینند دشمن چه کار می‌کند و شیوه‌های دشمن چیست؟ گفت: دشمن برای رسیدن به مقصود دست به اقدامات پیچیده جنگ روانی، اقتصادی و سیاسی می‌زند.

از جمله اینکه دشمن پنج، شش نفر از افراد اصلی جریان مقاومت را متهم کرد که حاج قاسم را لو دادند تا آتش اختلاف را در میان ما شعله‌ور کند. عده دیگر که از ایران فرار کردند و تحت اشراف سازمان سیا و موساد کار می‌کنند تلاش دارند ذهن مردم را خراب کنند. سعی دارند با کمک فضای مجازی نظام اسلامی را مقصر این رویارویی جلوه دهند. مخصوصا بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی تلاش دارند فضای کشور را کاملا عوض کنند. دستگیری سفیر انگلیس در تجمعات تهران و توئیت مذبوحانه ترامپ بعد از سقوط هواپیما دلیل روشنی بر عزم دشمن برای عوض کردن دیدگاه عمومی و ایجاد اختلاف در صفوف متحد ملت است.

وی افزود: رهبر انقلاب بر روشنگری تأکید داشتند. تک تک پژوهشگران و نخبگان وظیفه دارند در محافل مختلف نسبت به اهداف و برنامه‌های دشمن روشنگری کنند. انگلستان، فرانسه و آلمان با آمریکا همراه شدند و اعلام کردند اگر جنگی بین ایران و آمریکا رخ بدهد از آمریکا حمایت می‌کنیم؛ چون آمریکا متحد اروپاست. هدف غرب نابودی ایران است. باید مردم را آگاه کنیم. اصلا بحث انقلاب اسلامی نیست. اگر مردم ما آگاه شوند و بفهمند که دشمن برای نابودی ایران آمده است آن زمان دیگر از همه سرمایه‌هایشان برای حمایت از کشور مایه می‌گذارند.

حقانی تصریح کرد: البته همه توطئه‌های دشمن در برابر نصرت الهی محکوم به شکست است اگر ما ایستادگی کنیم. رهبر انقلاب تأکید داشتند دشمن قصد دارد در اراده‌ها خلل ایجاد کند. برخی‌ها در داخل هستند که تلاش دارند مقاومت را بی‌نتیجه جلوه بدهند. رهبر انقلاب در این سخنرانی تأکید داشتند نقاط اساسی را باید صیانت کرد؛ از مبانی فکری انقلاب اسلامی و استکبارستیزی و مقابله با مداخلات آمریکا باید صیانت کرد تا این ترفند دشمن خنثی شود. ایرانیان در دوره پهلوی ذلت را تجربه کردند دشمن تلاش دارد دوباره به آن دوره برگردیم و عزتی را که در دوران جمهوری اسلامی تجربه کردیم از بین ببرد. انقلاب اگر صیانت نمی‌شد و نشود ایرانی باقی نمی‌ماند. این آگاهی‌ها باید به مردم منتقل شود.

وی افزود: تنها کشوری که پایگاه آمریکایی‌ها را بعد از جنگ جهانی دوم در پاسخ به خیره‌سری‌های آمریکا علنی هدف قرار داده است ایران بود و اطلاعیه هم صادر کرده است. تنها رهبرانی که گفته‌اند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب هستند. هیچ کدام از رهبران به اصطلاح گردن کلفت دنیا چنین جرئتی نداشته‌اند. از دیگر نکاتی که اهمیت بسیار دارد وحدت ملی است. رهبر انقلاب هم تأکید کردند فریب دشمن را نخوریم، به روی هم چنگ نکشیم و به جنگ هم نرویم.

حقانی ادامه داد: دشمن همه تلاش خود را برای از بین بردن وحدت ملی مردم به کار خواهد بست. امروز با سوء استفاده از فاجعه دردناک سقوط هواپیما که در شرایط جنگی و بر اثر اشتباه انسانی در وضعیت بحرانی رخ داد تلاش دارد در بین صفوف ملت شکاف ایجاد کرده و بین آنها و قوای دفاعی کشور جدایی بیندازد. دشمن با هدف گرفتن حیثیت مدافعین وطن تلاش دارد در اراده نظامیان ما هم در درگیری‌های احتمالی آتی خلل ایجاد کند. البته این اشتباه باید در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار بگیرد، ولی نباید با صحنه‌گردانی پیاده‌نظام دشمن در داخل به اشتباه بزرگ‌تری که از بین بردن وحدت و اقتدار نیروی نظامی کشور است منجر شود.

وی تصریح کرد: ما در مقطعی مهم و تعیین‌کننده در مبارزات دویست‌ساله ملت ایران با سلطه‌طلبی‌های غربی‌ها هستیم و دشمنان ما در منطقه در اوج ضعف و ذلت خود در طی سال‌های اخیر هستند. امروز بحث خروج آمریکا از منطقه مطرح است در حالی که در زمان پهلوی آنها در منطقه بدون هیچ مشکلی جولان می‌دادند و ایران جزیره ثبات آنها بود.

نویسنده کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران» گفت: آمریکایی‌ها در شرایطی شبیه وضعیت یهودیان بنی‌نضیر در صدر اسلام قرار گرفته‌اند و باید منطقه را ترک کنند همان‌طور که قبیله بنی‌نضیر بعد از تلاش ناکام برای ترور رسول اکرم(ص) دچار اضمحلال شده و مجبور به ترک مدینه شدند.

وی با بیان اینکه در این مقطع باید مراقبت تحرکات منافقان داخلی باشیم که به آمریکا پیام می‌دهند از منطقه خارج نشوند، افزود: همان‌طور که قرآن می‌فرماید یهودیان فکر نمی‌کردند روزی از یثرب باید بروند، اما با اراده الهی مجبور شدند یثرب را ترک کنند آمریکایی‌ها هم فکر نمی‌کردند روزی باید از منطقه بروند .اما امروز باید بساط خود را از منطقه جمع کنند و بروند.

حقانی در پایان خاطرنشان کرد: یهودی‌های بنی‌نضیر بر این باور بودند قلعه‌ها و پایگاه‌های آنها می‌تواند از آنان محافظت کند. آمریکایی‌ها هم پایگاه‌های خود را مانع از آن می‌دانستند کسی آنها را مجبور کند از منطقه بروند. اما نصرت الهی از جایی که آنان فکر نمی‌کنند به کمک مومنان می‌آید. با شهادت سردار، مردم همدل شده و خواهان اخراج آمریکا از منطقه شدند. ما الان وظیفه‌مان این است که عملیات روانی دشمن را خنثی کنیم. در حوزه نظامی هم اگر تکلیفمان بود حضور یابیم و هیچ خوف و ترسی در راه خدا به دل راه ندهیم. /882/ 102/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
خدا لعنت کنه ترامپ و آمریکایی ها را که جهان را به فساد کشانده اند ان شاالله به یاری خدا هر چه زودتر سرنگون خواهند شد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
مطلب بسیار خوب و جامعی بود سپاسگزاریم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
آمریکا و انگلیس باید از منطقه برود تا جهان اسلام روی آرامش را ببیند
1
0