۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۶۳۵۱۸۶
آیت الله مکارم شیرازی در درس خارج:

اقامه و احیای امربه معروف و نهی از منکر ضرورت دین و اقتضای مصلحت جامعه است

اقامه و احیای امربه معروف و نهی از منکر ضرورت دین و اقتضای مصلحت جامعه است
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تبیین ادله قرآنی و روایی وجوب امر به معروف و نهی از منکر، بر لزوم احیای این دو فریضه مهم در جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با استناد به حدیثی از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها «اِنْ کُنْتَ تَعمَلُ بما اَمَرناک وتَنْتَهی عمّا زجرناک عنه فانت من شیعتنا والا فَلا؛ تنها زمانی از شیعیان ما محسوب می‌شوید که به آن چه شما را امر می‌کنیم، عمل کنید و از آن‌چه شما را برحذر می‌داریم، دوری ‌کنید» به تبیین ویژگی های شیعیان واقعی پرداخت.

اوصاف شیعیان حقیقی در کلام حضرت زهرا(س)

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تبیین این حدیث شریف با بیان این که مدار و معیار شیعه بودن عمل به دستورات اهل بیت(ع) و پرهیز از نواهی است، گفت: ما معمولا توسل داریم، به زیارت قبور ائمه(ع) می رویم و دعا می خوانیم، برخی همین را برای شیعه بودن کافی می دانند، اینها لازم و خوب است اما کافی نیست.

وی تصریح کرد: زیارت نامه ها سراسر آن درس و محتوای آن عامل تربیت است، اما همه اینها مقدمه است برای این که انسان به محتوای آن عمل کند، امیدواریم خدای متعال توفیق دهد همه بتوانیم مصداق این روایت باشیم.

برخی از ادله قرآنی وجوب امر به معروف و نهی از منکر

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه تشریح ادله قرآنی امر به معروف و نهی از منکر آیه شریفه «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» را تفسیر کرد.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به آیه 112 سوره توبه «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ؛ اینان همان از گناه پشیمانان، خداپرستان، حمد و شکر نعمت‌گزاران، روزه‌داران، نماز با خضوع گزاران، امر به معروف و نهی از منکر کنندگان، و نگهبانان حدود الهی‌اند، و مؤمنان را بشارت ده» دلالت این آیه را بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر مورد اشاره قرار داد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم همچنین برای اثبات مدعای وجوب امر به معروف و نهی از منکر، آیات دیگری از قرآن کریم را مورد استناد قرار داد و به تفسیر آیات پرداخت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: علاوه بر آیاتی که تصریح به وجود امر به معروف و نهی از منکر دارند، آیات دیگری نیز هستند که مضمون آن دال بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر است که از جمله می توان به آیه شریفه 63 سوره مائده «لَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ» چرا علما و روحانیون آنها را از گفتار زشت و خوردن مال حرام باز نمی‌دارند؟ همانا کاری بسیار زشت را پیشه خود نمودند» اشاره کرد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: در کنار آیات قرآن، روایات متواتر متعددی نیز دال بر وجود امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و ما در جلسات درس بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

اقامه امر به معروف ضرورت دین و اقتضای مصلحت جامعه است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: اقامه و احیای امر به معروف و نهی از منکر، ضرورت عقل، مورد اجماع و ضرورت دین و اقتضای مصلحت جامعه است؛ اما متاسفانه مورد بی توجهی قرار می گیرد، باید این دو فریضه فراموش شده را احیا کنیم، هم خودمان توجه داشته باشیم و هم از دیگران بخواهیم که این مهم را توجه قرار دهند.

دعوت از مردم برای حضور در مراسم ترحیم جان باختگان هواپیمای مسافربری

حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین در بخش پایانی سخنان خود با تسلیت مجدد درگذشت شماری از مردم در سانحه سقوط هواپیمای مسافربری، از عموم حوزویان، علما، اساتید و دیگر اقشار مردمی درخواست کرد در مجلس ترحیمی که قرار است چهارشنبه شب از سوی نهادهای عالی حوزوی در شبستان امام خمینی(ره) حرم کریمه اهل بیت برگزار شود، شرکت کنند. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
انّي لم أخرج أشراً ولا بطراً ولا مفسداً ولا ظالماً، و انّما خرجت لطلب الاصلاح في امّة جدّي (ص)_بله حضرت آیت اله_من هم با اقتدا به امام حسین ع مواردذیل را تحت عنوان امربه معروف مینویسم_____1 مدیریت وقوانین وچارت سازمانی کشور ما چند وجهی وموازی پذیراست وباعث تضییع حق مردم وتعاطی تخلفات میشود2 مسئول نهائی کشورما کیست چرا درنائبات همدیگر را نگاه میکنیم؟ 3 چ===4 چرا درکشور ما مردم را به درصدکمی خودی وبرخوردار واکثریتی غیر خودی و غیربرخوردار تقسیم کردیم 5 چرامراجع تقلید مغلول شده اند واستقلال خودرا ازدست داده اند 6 === 7 آیا باور ندارید که بعد از انقلاب بسیاری ازمردم ما دین گریز وفسادهای اقتصادی واخلاقی چند برابر شده است چرا کاری نمیکنید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
2
0
Tasnim
Sweden
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
حرکت کشتی های ژاپنی و کشتی های استرالیا به خلیج. اطلاعاتامریکا در حال برنامه ریزی یک کار کثیف.
1
0
Tasnim
Sweden
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
حرکت کشتی های ژاپنی و کشتی های استرالیا به خلیج. اطلاعاتامریکا در حال برنامه ریزی یک کار کثیف.
1
0