۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۶۳۵۲۶۴

دنیای بدون قند

دنیای بدون قند
یکی از مواد موجود در رژیم غذایی انسان‌ها که به فراوانی یافت می‌شود، قند است که مصرف در حد مجاز آن برای بدن ضروری است؛ اما امروزه با اضافه شدن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های با درصد شیرینی زیاد به سبد غذایی خانواده، لازم است آگاهی خود را نسبت به این ماده مغذی بالا ببریم.

به گزارش خبرگزاري رسا، یکی از مواد موجود در رژیم غذایی انسان‌ها که به فراوانی یافت می‌شود، قند است که مصرف در حد مجاز آن برای بدن ضروری است؛ اما امروزه با اضافه شدن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های با درصد شیرینی زیاد به سبد غذایی خانواده، لازم است آگاهی خود را نسبت به این ماده مغذی بالا ببریم.

چه مقدار قند در غذا و نوشیدنی وجود دارد؟

مقدمه

زندگی مدرن به سرعت در حال پیشرفت است، که این امر ممکن است نگه داشتن تعادل در مقدار مواد مقوی غذاهای مورد استفاده را با دشواری روبرو کند. قند یکی از این مواد مغذی است که سلولهای بدن بدون آن از بین می روند. با این حال، استفاده بیش از حد از قند ، خطر ابتلا به مشکلات بهداشتی خطرناک را بالا می برد، از جمله می توان به چاقی، دیابت نوع 2، افزایش فشار خون در قلب و رگ های خونی و افتادگی دندان ها، اشاره کرد.

برآورد شده است که یک فرد معمولی در ایالات متحده حدودا 19.5 قاشق چای خوری یا 82 گرم شکر در روز مصرف می کند. این مقدار بیش از دو برابر حد مجاز توصیه شده توسط انجمن قلب آمریکا (AHA) است که 9 قاشق چای خوری در روز برای مردان و 6 قاشق چای خوری را برای زنان توصیه می کنند. برای کنترل سطح قند، کافی است بدانید که چقدر قند در غذاهای روزمره به طور گسترده موجود می باشد.

حقایق صریح درباره قند
  • مردان نباید بیش از 9 قاشق و زنان بیش از 6 قاشق چای خوری شکر در روز مصرف کنند.
  • کیک شکلاتی، غلات شیرین و نوشابه اغلب حاوی مقادیر بالای قند افزودنی هستند.
  • میوه ها دارای قندهای طبیعی نسبت به قند موجود در غذاهای فرآوری شده، ضرر کمتری دارند.
  • منظم بیش از حد قند ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و چاقی را افزایش می دهد.مصرف

قند چیست؟

قند که یک افزودنی شیرین به غذاها است، می تواند باعث مشکلات جدی برای سلامتی بشود. قند یک کربوهیدرات ساده است که متعلق به یک کلاس از مواد شیمیایی شیرین مزه است. که در بسیاری از اشکال مختلف در دسترس است. سه نوع اصلی قند عبارتند از ساکارز، لاکتوز و فروکتوز. حتی اگر سلول ها برای زنده ماندن نیاز به گلوکز داشته باشند، مصرف بیش از حد آن می تواند باعث مشکلاتی برای سلامتی بشود.

انجمن قلب آمریکا مطرح کرده است قند افزودنی دارای صفر درصد مواد مغذی بوده و خالی از کالری است که می تواند به اضافه وزن یا حتی چاقی منجر شده و در نتیجه باعث کاهش سلامت قلب شود.
آگاهی از قند موجود و مقدار قند اضافه شده در غذاها و نوشیدنی ها برای سلامتی ضروری است. بسیاری از محصولات موجود در بازار، دارای قند افزوده هستند، که این امر مستلزم اینست که مردم قدم های بیشتری را برای دوری از مصرف بیش از حد مجاز قند، بردارند.

در ماه مارس 2015، سازمان بهداشت جهانی، دستورالعمل های جدیدی را منتشر کرده است که در آن به بزرگسالان و کودکان توصیه می کند که مصرف قند اضافه را به کمتر از 10 درصد از کل مصرف انرژی خود کاهش دهند.کاهش بیشتر به کمتر از 5 درصد با مزایای بهداشتی بیشتری همراه است. اصطلاح "بدون قند" به هر نوع گلوکز، فروکتوز و ساکارز اشاره دارد که به غذاها و نوشیدنی ها اضافه شده است و مثل قندی که به طور طبیعی در شربت ها، عسل و آب میوه وجود دارد. این اصطلاح به قندهای طبیعی موجود در میوه ها، سبزیجات یا شیر تازه اعمال نمی شود زیرا هیچ شواهدی وجود ندارد که این قندها را به مشکلات بهداشتی مرتبط کنند.

یک قاشق چایخوری شکر حدود 4 گرم است. توصیه های انجمن قلب آمریکا برای مصرف روزانه شکر، 6 قاشق چای خوری برای زنان و 9 قاشق چای خوری برای مردان به ترتیب برابر با 24 گرم و 36 گرم قند اضافه شده است.
آگاهی از قند موجود و مقدار قند اضافه شده در غذاها و نوشیدنی ها برای سلامتی ضروری است. بسیاری از محصولات موجود در بازار، دارای قند افزوده هستند، که این امر مستلزم اینست که مردم قدم های بیشتری را برای دوری از مصرف بیش از حد مجاز قند، بردارند.
 
نوشیدنی بدون الکل
 
نوشیدن نوشابه های گازدار و نوشیدنی های شیرین می تواند بیشترین میزان مصرف روزانه قند شما را به همراه داشته باشد. یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن قلب آمریکا، ارتباط بین نوشیدن بیش از یک بار نوشابه در روز و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را مشخص می کند.

میوه

میوه ها حاوی یک نوع شکر به نام فروکتوز هستند. میوه تازه بدون قند اضافه شده است، اما میزان قند آن از 1 قاشق چای خوری در هر 100 گرم در گیاه کران بری  به بیش از 3 قاشق چای خوری در انگور می رسد. تمام ارقام زیر میزان قند طبیعی در هر 100 قاشق غذا خوری را نشان می دهد. به یاد داشته باشید که مصرف میوه بخشی از یک رژیم سالم و متعادل است و قند موجود در میوه ها تاثیرات نامطلوبی بر روی سلامتی داشته است.

     انبه: 2.77 قاشق چای خوری شکر
     موز: 2.48 قاشق چای خوری شکر
     سیب: 2.11 قاشق چای خوری شکر
     آناناس: 2 قاشق چای خوری شکر
     انگور: 3.14 قاشق چای خوری شکر
     لیمو: 0.5 قاشق چای خوری شکر
    کیوی: 1.82 قاشق چای خوری شکر
    زردآلو: 1.87 قاشق چای خوری شکر
    توت فرنگی: 0.99 قاشق چای خوری شکر
    تمشک: 0.9 قاشق چای خوری شکر
    زغال اخته: 2.02 قاشق چای خوری شکر
   گوجه فرنگی: 0.53 قاشق چای خوری شکر

خطرات
مصرف بیش از حد قند افزودنی خطری برای سلامت قلب محسوب می شود. انجمن قلب آمریکا از مردم خواسته تا میزان مصرف قند افزوده شده خود را کاهش دهند، زیرا شواهدی وجود دارد که می تواند منجر به مشکلات بهداشتی زیر شود:
مطالعه اخیر در QJM نشان داده است که خوردن قند بیشتر و مصرف نوشابه های دارای شیرینی مصنوعی با چاقی همراه است.

    بیماری قلبی: در تحقیقاتی که در ارتباط با میزان مصرف قند و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی انجام گرفته است، بدین نتیجه رسیده اند که:  "اکثر بزرگسالان ایالات متحده مصرف قند افزوده بیشتری نسبت به رژیم غذایی سالم توصیه شده، داشته اند. ما ارتباط معنی داری بین مصرف قند اضافه و افزایش خطر مرگ و میر بیماری های قلبی عروقی مشاهده شده است.

    دیابت نوع 2: اگرچه قند بطورمستقیم علت ابتلا به دیابت نیست، اما افرادی که قند بیشتری از حد معمول مصرف می کنند، از احتمال بیشتری برای ابتلا به اضافه وزن دارا می باشند، که یکی از عوامل خطرناک ابتلا به دیابت نوع 2 است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ایالات متحده گزارش می دهد که میزان بالایی از جمعیت، کالری خود را از راه مصرف قندهای افزودنی بدست می آورند. یک گزارش منتشر شده در سال 2013 نشان داد که نزدیک به 13 درصد مصرف کل کالری بزرگسالان از منابع خطرناک مانند شربت ذرت و قند تأمین می شود.

دکتر آسیم مال هترا، متخصص قلب، در سال 2013 نوشته است که توصیه های رژیمی در مورد قند افزودنی، باعث آسیب زدن به سلامتی مردم می شود. دکتر مالهوترا گفت: " نه تنها این توصیه ها توسط صنایع غذایی برای بدست آوردن سود بیشتر دستکاری شده است، بلکه در واقع یک عامل خطر برای چاقی و بیماری های مرتبط با رژیم غذایی است".


در حال حاضر برچسبهای غذایی در ایالات متحده و اروپا تنها حاوی اطلاعات در مورد قندهای کلی در هر بار مصرف است و هیچ جزئیاتی در مورد قند افزودنی یافت نمی شود و تقریبا غیرممکن است که افراد بتوانند چگونگی اضافه شدن قند به وعده غذایی را محاسبه کنند./1360/
 
منبع:راسخون
ارسال نظرات