۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۶۳۶۶۰۴
جهانگیری:

مشكلی برای تأمین كالای اساسی در كشور وجود ندارد

مشكلی برای تأمین كالای اساسی در كشور وجود ندارد
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر لزوم بررسی و احصاء نیاز ارزی تأمین كالاهای اساسی گفت: مشكلی برای تأمین كالای اساسی در كشور وجود ندارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، جلسه بررسی نحوه تأمین ارز مورد نیاز كالاهای اساسی ظهر امروز (چهارشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با قدردانی از دستگاه های اجرایی مرتبط با تأمین كالاهای اساسی در سال جاری گفت: با وجود فشارها و محدودیت های سال جاری، همت و تلاش بانك مركزی و سایر دستگاه های ذیربط باعث شد مشكلی برای تأمین كالای اساسی در كشور وجود نداشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور با تأكید بر اینكه خوشبختانه در سال جاری كالاهای اساسی مورد نیاز جامعه به وفور در بازار موجود بوده است، افزود: بر اساس گزارش ها حجم زیادی از كالاها نیز هم اكنون در بنادر مختلف كشور وجود دارد كه پس از ترخیص در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

جهانگیری همچنین بر لزوم بررسی و احصاء نیاز ارزی تأمین كالاهای اساسی برای دو ماه باقی مانده سال جاری تأكید كرد و اظهار داشت: لازم است بانك مركزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرك جمهوری اسلامی ایران و سایر دستگاه های اجرایی ذیربط جلسه ای را در خصوص احصاء و برآورد میزان ارز مورد نیاز كالاهای اساسی برای دو ماه باقی مانده از سال جاری برگزار كنند تا دغدغه ای برای ایام پایانی سال وجود نداشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور با تأكید بر اینكه باید روند مناسب تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز كالاهای اساسی كه در سال ۹۸ انجام شد در سال ۹۹ نیز استمرار پیدا كند گفت: لازم است نیازهای ارزی سال ۹۹ برای تأمین كالاهای اساسی به صورت دقیق و كارشناسی احصاء و به گونه ای برنامه ریزی شود كه مردم در سال آینده نیز همانند سال جاری دغدغه ای برای تأمین كالاهای اساسی نداشته باشند و انواع و اقسام كالاهای مورد نیاز در بازار به وفور توزیع شود.

جهانگیری همچنین ضرورت اتصال سامانه های الكترونیكی گمرك، بانك مركزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت را نیز مورد تأكید قرار داد و گفت: اتصال همزمان و برخط سامانه های این سه دستگاه می تواند نظارت هر چه بیشتر بر روند تخصیص ارز و واردات كالای اساسی را بهبود بخشد.

در این جلسه كه وزرای صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، سرپرست وزارت جهاد كشاورزی، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس كل بانك مركزی نیز حضور داشتند، معاون ارزی بانك مركزی گزارشی از میزان تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز كالاهای اساسی در ده ماهه سپری شده از سال جاری ارایه كرد.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی هم در این جلسه گزارشی از میزان واردات كالاهای اساسی در سال جاری متناسب با میزان ارز تخصیص یافته ارایه كرد و گفت: هماهنگی ها و بررسی های لازم برای برآورد ارز مورد نیاز تأمین كالاهای اساسی برای سال ۹۹ نیز انجام شده و در جلسه ای با سایر دستگاه های اجرایی نهایی خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی هم در این نشست گزارشی از میزان ارز تخصیص یافته در سال جاری به بخش بهداشت و درمان ارایه كرد و گفت: هیچ مشكلی برای تأمین دارو و تجهیزات درمانی و پزشكی وجود ندارد و امیدوارم با برنامه ریزی های انجام شده بتوانیم برای سال آینده صرفه جویی ارزی نیز داشته باشیم.

در ادامه این جلسه موضوع برآورد میزان ارز مورد نیاز كالاهای اساسی در دو ماه پایانی امسال و برای سال آینده مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد در جلسه ای با عضویت وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرك جمهوری اسلامی ایران، بانك مركزی و سایر دستگاه های مرتبط، میزان ارز مورد نیاز برآورد شده و در اسرع وقت طی گزارشی اعلام شود.

محمد قمین
ارسال نظرات