۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۳۶۶۴۲

رسانه ملی سواد انتخاباتی مردم را تقویت کند

رسانه ملی سواد انتخاباتی مردم را تقویت کند
همه می‌دانیم که رسانه ملی در گرم کردن تنور انتخابات کارنامه بسیار خوبی دارد و در مشارکت حد اکثری نقش بسزایی دارد، ولی آیا وظیفه رسانه ملی در همین خلاصه میشود؟

به گزارش خبرگزاري رسا، اگر توصیه‌ها و رهنمودهای بنیانگذار انقلاب حضرت امام خمینی (ره) و همچنین مقام معظم رهبری را در خصوص انتخاب اصلح و انتخاب بهترین‌ها مرور کنیم به این نتیجه می رسیم که امروزه رسانه‌ها در حوزه آگاهی بخشی و روشنگری نسبت به سوابق، گفتمان فکری و برنامه‌های احزاب رسالت بس سنگینی را برعهده دارند.

با کمال تأسف در سال‌های گذشته بخش عمده فعالیت‌های رسانه‌ها در زمینه انتخابات مربوط به تشویق مردم برای شرکت در انتخابات بوده و کمتر به معیارها و نیازهای اساسی مردم برای انتخاب اصلح و انتخاب بهترین‌ها پرداخته شده است.

به خوبی بر این امر واقف هستیم که شرکت حداکثری مردم در انتخابات منجر به تحکیم پایه‌های نظام و مشروعیت بخشی به ارکان کشور می‌شود ولی به نظر می‌رسد انتخاب بهترین‌ها و شایسته ترین‌ها نیز به همین میزان از اهمیت و حساسیت برخوردار است.

به طور یقین هنوز بخش زیادی از مردم نمی‌دانند مجلسی که قرار است به فرموده امام راحل در رأس امور باشد این رأس امور بودن به چه معناست.

بخش زیادی از مردم نمی‌دانند مجلس  شورای اسلامی چند کمسیون دارد و عملکرد این کمسیون‌ها چگونه است؟

بخش زیادی از مردم نمی‌دانند ساز و کار نظارتی مجلس به چه صورت است و این نظارت در چه سطوحی انجام می‌شود.

بسیاری از مردم وجه تمایز گفتمان سیاسی و اقتصادی جناح‌های فکری و احزاب را نمی‌دانند.

برخی از مردم از شرح وظایف خطیر یک نماینده مجلس اطلاع کافی ندارند و نمی‌دانند که در مواقعی لازم است یک نماینده صدها صفحه لایحه و سند را مطالعه کند و در مورد ان نظر صائب و کارشناسی داشته باشد و این موضوعی نیست که از عهده هر شخصی برآید.

به عبارت ساده‌تر مردم برای شرکت هوشمندانه در انتخابات نیازمند اطلاعات درست و موثق نسبت به احزاب سیاسی و گفتمان‌های سیاسی موجود در کشور دارند و این حق طبیعی مردم است.

اگر رسانه‌ها به وظیفه ذاتی خود یعنی افزایش سواد عمل نکنند برنده انتخابات کسانی هستند که پول بیشتری خرج می‌کنند و تبلیغات بیشتری می‌کنند و این با مبانی انقلاب اسلامی در تعارض آشکار است.

ارائه مبانی فکری و تئوری‌های اقتصادی احزاب و گروه‌ها امری زمان بر و نیازمند بازه زمانی طولانی است و تنها از این طریق است که مردم می‌توانند با دید باز تر و شناخت عمیق تری در انتخابات شرکت کنند.

شایان ذکر است که امروزه فضای مجای و رسانه‌های نوین فصل جدیدی را در جریان و چرخه ارتباطات گشوده‌اند و این نگرانی وجود دارد که گروه‌ها و کانال‌هایی که هم اکنون هیچ نظارتی بر آنها وجود ندارد به یکباره تعزیه‌گردان انتخابات شوند و چه بسا دست‌های پشت پرده نفوذ اتفاقاتی را رقم بزنند که جبران خسارت‌های آن کاری دشوار باشد.

محمد اسماعیلی،کارشناس مسائل سیاسی

/1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات