۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۶۳۷۰۲۸

فتح خون

فتح خون
تظاهرات «جمعه ميليوني» مردم عراق در مخالفت با حضور نيروهاي آمريکايي، در بغداد برگزار شد که طي آن مردم عراق بر لزوم اخراج اشغالگران از کشورشان تأکيد کردند.

به گزارش خبرگزاري رسا، تظاهرات «جمعه ميليوني» مردم عراق در مخالفت با حضور نيروهاي آمريکايي، در بغداد برگزار شد که طي آن مردم عراق بر لزوم اخراج اشغالگران از کشورشان تأکيد کردند.عراقي ها از نخستين ساعات صبح ديروز به سمت خيابان‌هاي اصلي بغداد و ميدان التحرير روانه شدند تا ضمن خلق حماسه‌اي تاريخي و بي‌سابقه، بر حضور نيروهاي اشغالگر آمريکايي در کشورشان، خط بطلان بکشند. اين تظاهرات اولين حضور مردمي در چنين وسعتي براي محکوم کردن حضور نظاميان خارجي در عراق است.

از نکات قابل توجه در اين راهپيمايي اين‌ بود که تظاهرات کنندگان کفن‌پوشان به‌طور گسترده پرچم‌هاي عراق را در دست داشتند. آن‌ها با سردادن شعارهايي مانند «آمريکا خارج شو» و حمل پلاکاردهايي  که در آن شعارهاي «آمريکا با زبان خوش بيرون برود» و «عراق عربستان نيست»      نقش بسته شود، مخالفت خود را با استمرار حضور اشغالگران آمريکايي نشان دادند. اين تظاهرات ميليوني و بي‌سابقه، بازتاب گسترده اي در رسانه هاي دنيا داشت. الميادين گزارش داد :پيام تظاهرات اين است که گروه‌هاي مقاومت داراي پايگاه مردمي گسترده‌اي هستند و براي اجراي مصوبه اخراج آمريکايي‌ها فشار خواهند آورد.

شبکه خبري BBC در گزارشي نوشت، جمعيت عظيمي از مردم عراق خيابان‌هاي پايتخت بغداد را اشغال کردند تا از آمريکا درخواست کنند خاک عراق را ترک کند. اين گزارش با بيان اينکه مقتدي صدر روحاني بانفوذ عراقي پيش از اين خواستار حضور ميليوني مردم در اعتراض به حضور نظاميان خارجي در عراق شده بود افزود: ترور ژنرال قاسم سليماني فرمانده ايراني و ابومهدي المهندس تنش‌ها را در اين زمينه را افزايش داده است.

شبکه فرانس ۲۴ در توصيف حضور گسترده عراقي هادر تظاهرات ديروز عراق مي نويسد : جمعيت عراقي هاهمين گونه در حال سرازير شدن به خيابان‌هاي پايتخت اين کشور هستند. آن‌ها عليه حضور نيروهاي آمريکايي در عراق تظاهرات کرده اند.

روزنامه واشنگتن پست نيز در گزارش خود در توصيف تظاهرات، که در ساعات اوليه برگزاري تظاهرات منتشر شده است مي نويسد :جمعيت دارد از نقاط مختلف به‌سوي مرکز بغداد سرازير مي‌شود. ما دريايي از جمعيت کفن پوش را مشاهده مي کنيم که پرچم عراق را در دست دارند و خواستار خروج نيروهاي آمريکايي از کشورشان هستند.

مقتدي صدر رهبر ائتلاف سائرون در بيانيه خود که روز جمعه (۲۴ ژانويه) به مناسبت «تظاهرات ميليوني» عليه حضور نظامي خارجي در عراق، منتشر شده آورده که «هرچند ما قلب خود را سپر کرده و مسير شهادت در راه دين و ميهن را پيش گرفته‌ايم، اما شرايط عراق و ملتش را که خسته جنگ‌ها و مشکلات است درنظر مي‌گيريم و با همه وجود تلاش مي‌کنيم که عراق بار ديگر هيزم جنگ اشغال‌گري نشود که بر سينه عراق نشسته است و به محض آنکه در عراق پيدايش شد فاسدان بر کشور سلطه يافتند و ثروت عراق را غارت کردند و فرقه‌گرايي و قوميت‌گرايي ايجاد کردند و خشونت در ملت عراق ريشه دوانيد و کشور پر از گورهاي دسته‌جمعي و کشتزار تروريسم و شبه‌نظاميان شد و فقر و بيماري کشور را گرفت و حاکميت ارضي‌ و آسماني‌اش نقض شد و مرزهايش به روي هر کسي باز شد و ميدان نزاع‌هاي سياسي و دخالت‌هاي خارجي و حتي تصفيه‌حساب دشمنان شد.»

اين بيانيه افزوده: «بر همين اساس مي‌کوشيم از همه راه‌هاي مسالمت‌آميز سياسي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و مردمي استفاده کنيم تا به هدف اصلي خود که تعيين جدول زماني براي خروج عملي و واقعي اشغالگران است برسيم.»

او افزوده که اين هدف به دست نمي‌آيد مگر آنکه« اولا همه پايگاه‌هاي نظامي آمريکايي در خاک عراق بسته شود، دوم دفاتر شرکت‌هاي امنيتي آمريکايي بسته شود، سوم آسمان عراق به روي پروازهاي جنگي و تجسسي اشغالگران بسته شود،چهارم اينکه همه توافق‌نامه‌هاي امنيتي با اشغالگران لغو شود؛ چون اين توافقات در وضعيت اشغال عراق بسته شده و در آن توازن بين المللي رعايت نشده است،پنجم اينکه ترامپ در تصميمات و اظهارات خود درباره عراق نگاهي از بالا به پايين نداشته باشد وگرنه ما هم با او همين‌طور رفتار مي‌کنيم،ششم، کشورهاي همسايه در ارتباط  ما با اشغال‌گران در صورتي که حاضر به خروج از عراق نشود و بخواهد بماند حق دخالت ندارند،هفتم اگر آنچه گفتيم تحقق يافت، آمريکا را کشور اشغال‌گر نمي‌دانيم، اما در غير اين صورت، يعني اگر خلاف شرط‌ها عمل کرد و به مدت تعيين شده متعهد نماند آن را دشمن عراق حساب مي‌کنيم.»

شيخ قيس الخزعلي رهبر «عصائب اهل الحق»  نيز در واکنش به حضور ميليوني ملت عراق در تظاهرات ديروز اعلام کرد :« پيام اين تظاهرات براي ترامپ روشن بود؛ اگر با خواست و اراده خود از عراق خارج نشوي، مجبور به خروج خواهي شد! ترامپ احمق با پاي خودش از عراق نرود به زور بيرون انداخته مي‌شود.»

«صفاء التميمي» سخنگوي گردان‌هاي سرايا السلام

وابسته به الحشد الشعبي عراق، با اشاره به تظاهرات ميليوني ديروز در شهرهاي اين کشور عليه آمريکاگفت :«جمعيت بسيار گسترده‌اي در خيابان‌ها حضور يافته و تمامي ميادين مملوء از جمعيت هستند. اين جمعيت به مثابه يک همه‌پرسي عليه حضور نظامي آمريکا در عراق است. اگر نيروهاي «اشغالگر» آمريکايي از عراق خارج نشوند، گزينه‌هاي ديگر مطرح خواهد شد.تمامي ناظران و آزادگان جهان تظاهرات ديروز و پيام آن را دنبال مي‌کنند. هرکسي که بر روي تجزيه عراق و ايجاد تفرقه ميان مردمش سرمايه‌گذاري کرده است، در توهم به سر مي‌برد. حضور گسترده مردم در تمامي استان‌ها نشان داد که فساد و اشغالگري دو روييک سکه هستند.»
«علاء الربيعي» نماينده پارلمان عراق از ائتلاف سائرون در مصاحبه با وبگاه «السومريه نيوز» گفت تظاهرات ميليوني امروز پيامي به رئيس‌ جمهور آمريکاست مبني بر اينکه «در امور داخلي ما دخالت نکن.»

«هادي العامري» رئيس ائتلاف الفتح عراق پس از تظاهرات ميليون مردم اين کشور به خصوص در بغداد عليه حضور نيروهاي آمريکايي،در بيانيه‌اي نوشت: «مردم عراق خواسته خود را براي خروج نيروهاي آمريکايي از عراق در پي تظاهرات ميليوني که بغداد شاهد آن بود، اعلام کردند و دولت آمريکا بايد به خواسته و اراده مردم احترام بگذارد.»

او در ادامه از مقتدي صدر براي دعوت از مردم جهت شرکت در اين تظاهرات قدرداني کرد و افزود:«از تمامي گروه‌هاي ميهن‌دوست که حضور نظامي آمريکا در عراق را رد کردند تشکر و تأکيد مي‌کنيم که ما همچنان مي‌توانيم امنيت و حاکميت عراق را حفظ خواهيم کرد.»/1360/

منبع: رسالت
ارسال نظرات