۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۳۷۰۵۸

حذف دامنه فارس نیوز و واقعیت میدان

حذف دامنه فارس نیوز و واقعیت میدان
اگر کشور دارای شبکه ملی اطلاعات واقعی بود و نه یک رینگ ارتباطی، قطعی و انسداد دامنه دات کام فارس‌نیوز نباید برای کاربر مصرف‌کننده ملموس می‌شد.

به گزارش خبرگزاري رسا، احسان کیان‌خواه نوشت: نکته اول؛ روز جمعه دامنه‌ی دات کام فارس نیوز (www.farsnews.com)‌ از مدار خارج شد. شرکت نگهدارنده‌ی دامنه‌ی دات کام خبرگزاری فارس (domain.com) علت حذف دامنه‌ی مذکور را اعمال تحریم‌های آمریکا بیان کرده است. شرکت مذکور که در سرزمین آمریکا خود را ملزم به تبعیت از تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌داند و در توافقنامه با کاربر تحت سرفصل Prohibited Persons (Countries, Regions, Entities, and Individuals) موضوع را شرح داده است (۱). لذا فارغ از موضوع تحریم‌های ظالمانه که در همه‌ی حوزه‌های اقتصادی و دارویی و... است، با جابجایی دامنه امکان پیشگیری از این اتفاق ممکن بود (چه اینکه چند سال قبل نیز برخی دامنه‌هایی را که  ثبت‌کننده اعلام کرده بود باید قوانین وزارت خزانه‌داری آمریکا را رعایت کند، جابجا کردیم.)

نکته دوم؛ اگر کشور دارای شبکه ملی اطلاعات واقعی بود و نه یک رینگ ارتباطی،‌ قطعی و انسداد دامنه دات کام فارس‌نیوز نباید برای کاربر مصرف‌کننده ملموس می‌شد. قاعدتا شبکه ملی اطلاعات باید دارای سرورهای اتصال دامنه به IP باشد و عمل Resolve در داخل کشور انجام شود و نه در خارج کشور. شبهه‌ای که در زمان قطعی آبان‌ماه در آزمون وجود شبکه ملی اطلاعات وجود داشت،‌ اتصال مراکز داده به اینترنت بود که عملا dns های محلی را بروز می‌کند و استقلال dns server ها وجود نداشت. لذا مجددا اهمیت شبکه ملی اطلاعات و استقلال (و نه قطع)‌ و ساخت درون‌زای فضای سایبر کشور خودنمایی می‌کند.

نکته سوم؛ در حال حاضر و در مسیر آینده‌ای که در حال شدن است، اهمیت اینترنت و سایبر با زندگی و حفظ توانمندی جامعه در حال گره خوردن است. با ظهور اینترنت اشیاء و اتصال همه‌چیز از پزشکی و سلامتی تا حوزه‌ی اقتصادی و بانکی افراد و جامعه با کیفیت و پایداری اینترنت گره خورده است. حال فرض کنید (که محال هم نیست) دامنه‌های ما کلا قطع شود (ir و com و net و...)‌ کشور فلج شده و آشوب کشور را فرامی‌گیرد و مشکل آب و نان و دارو موجب جالش‌های جبران‌ناپذیر می‌شود، لذا باید تمهیدات جدی را شکل داد و فارغ از نگاه‌های متفاوت سیاسی به منافع و امنیت ملی کشور توجه نمود.

کشور باید به صورت به سمت استحکام ساخت درونی سایبر حرکت کند. به زعم نگارنده حداقل سه اقدام کلیدی برای ساخت دورنی سایبر لازم است. (۱) مرزبانی سایبری (۲)‌ زیرساخت سایبری و (۳)‌ حکمت (تربیت) سایبری (http://fna.ir/dcjln9).

امید است جهاد همه‌جانبه‌ای را برای تحقق فضای سایبر سازنده‌ی کشور و تمدن اسلامی آغاز نماییم.            پی‌نوشت 1: https://www1.domain.com/legal/legal-useragreement.html                                             

/1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات