۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۶۳۷۲۰۹
حجت الاسلام عالم زاده نوری:

حق «اخلاق پژوهی» به خوبی در حوزه ادا نشده است

حق «اخلاق پژوهی» به خوبی در حوزه ادا نشده است
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امروز نتوانسته ایم حق «اخلاق پژوهی» را در حوزه ادا کنیم، گفت: روشمندسازی علم اخلاق نیازمند تلاش های بسیاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد عالم زاده نوری ناظر دوره های اخلاق پژوهی طرح ملی روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی در نشست خبری طرح ملی روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی «مشق اجتهاد» که امروز در دفتر خبرگزاری حوزه برگزار شد، با بیان اینکه علوم اسلامی به سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام تقسیم می شود، گفت: از صدر اسلام تا کنون در زمینه های فقهی و اعتقادی پژوهش های فراوانی صورت گرفته است و در کارنامه حوزه پرونده ای قطور از پژوهش در تراث عظیم اهل بیت(ع) وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امروز نتوانسته ایم حق «اخلاق پژوهی» را در حوزه ادا کنیم، ادامه داد: ما نهادهای حوزوی و پژوهشکده هایی که به صورت رسمی به بحث اخلاق پژوهی بپردازد نداشتیم، از این جهت پژوهشکده اخلاق و معنویت در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی راه اندازی شده و بعد از آن نیز مؤسسات دیگری ایجاد شد.

حجت الاسلام عالم زاده نوری با بیان اینکه روشمندسازی علم اخلاق نیازمند تلاش های بسیاری است، خاطرنشان کرد: اخلاق و معنویت در مبانی دینی جایگاه بسیار با اهمیتی دارد.

ناظر دوره های اخلاق پژوهی طرح ملی روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی با اشاره به اینکه پژوهشکده اخلاق و معنویت در راستای توانمندسازی و روشمندسازی علم اخلاق تلاش می کند، عنوان کرد: «عقلانیت، انسجام درونی، قابلیت تفاهم و ارائه بین الاذهانی»، «کارآمدی و پاسخگویی به نیازهای واقعی و مشکلات صحنه عمل اجتماعی» و «حجیت و استناد» سه ویژگی اساسی علم اسلامی است.

وی بیان کرد: مسأله اخلاق پژوهی در طرح ملی مشق اجتهاد شامل چهار محور الهیات اخلاق، تربیت اخلاقی، مطالعات مربوط به معنویت اسلامی و اخلاق کاربردی و حرفه ای است.

حجت الاسلام عالم زاده نوری با بیان اینکه اخلاق کاربردی بعد از کاربست مفاهیم اخلاقی مطرح می شوند، گفت: به بیان دیگر ما در مقام امتثال باید به اخلاق کاربردی توجه داشته باشیم.

وی به فعالیت های طرح ملی روشمندسازی تحقیقات علوم اسلامی در زمینه اخلاق پژوهی اشاره و بیان کرد: 7 کارگاه، 3 میز گرد و 3 هم اندیشی در این زمینه برگزار خواهد شد./841/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
حسین ثالث موید
ارسال نظرات