۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱
کد خبر: ۶۳۷۳۲۸
روایت جهادگران از سیل سیستان و بلوچستان؛

عدم تجهیز جایگاه‌های دامداری تلفات دامی را افزایش داد

عدم تجهیز جایگاه‌های دامداری تلفات دامی را افزایش داد
پس از اعلام خبر وقوع این سیل، گروه‌های مردمی و جهادی همچون گذشته به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند و کار خدمت‌رسانی خویش را آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، اواسط دی‌ماه سال جاری سیل استان سیستان و بلوچستان را در نوردید و آثار مخرب زیادی از جمله در حوزه زیرساختی، کشاورزی و دامداری به بار آورد. آمارها حاکی از وارد آمدن خسارت‌های بسیار زیاد بر این استان به ویژه منطقه بلوچستان داشت. پیش از این نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی خسارتی 1000 میلیاردی را بر این استان برآورد کرده و گفته بود این عددِ خسارت روز به روز بیشتر می‌شود. تخریب منازل و کپرها، تخریب مدارس و زمین‌های کشاورزی و از بین رفتن جایگاه‌های دام‌پروری تنها بخشی از خسارت‌های سیل این استان شمرده می‌شود.

پس از اعلام خبر وقوع این سیل، گروه‌های مردمی و جهادی همچون گذشته به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند و کار خدمت‌رسانی خویش را آغاز کردند. قرارگاه جهادی امام رضا علیه‌السلام که فعالیت‌های جهادی خود را از سال 92 در سراسر کشور آغاز کرد، از جمله گروه‌هایی بودند که در همان ساعات اولیه وقوع این حادثه، خدمات خویش را آغاز کردند.

مقدم: بیشترین تلفات را در بخش دام داشتیم

حامد مقدم، مسئول قرارگاه جهادی امام رضا علیه‌السلام در سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه قرارگاه جهادی امام رضا در سیستان و بلوچستان با هدف توانمندسازی و اشتغال‌زایی و نیز ارائه خدمات درمانی و عمرانی، از سال 93 فعالیت خویش را آغاز کرد؛ در این راستا 3 سامانه را ایجاد کردیم که شامل سامانه سایه، روستاپ و روستاگرد است. سامانه "سایه" پایگاهی برای ارائه امدادهای اجتماعی از جمله اشتغال، جهیزیه و نیز تسهیلات تحصیلات کودکان است و تاکنون 16 هزار 500 نفر در این سامانه عضوند و به آنها خدمات ارائه می‌شود. در سامانه "روستاپ" به معرفی و فروش محصولات روستایی، صنایع دستی، خوراکی و محصولات کشاورزی پرداخته می‌شود و سامانه "روستاگرد" مختص معرفی اماکن جاذبه‌گردی استان است.

وی با تصریح بر اینکه فعالیت‌های این گروه جهادی با مشارکت مستقیم مردم صورت می‌گیرد، افزود: قرارگاه جهادی امام رضا علیه‌السلام در چهار زمینه آموزشی، عمرانی، بهداشتی و اشتغال فعالیت می‌کند؛ در حال حاضر با توجه به سیلی که در بلوچستان رخ داد و نیز تجربه‌هایی که در گذشته داشتیم، وارد مناطق آسیب‌دیده شدیم و در شهرستان "فنوج" که بیشترین آسیب را دیده بود، مستقر شدیم و اکنون دو هفته از استقرامان در این منطقه می‌گذرد.

مقدم افزود: در چهار روز ابتدایی با کمک گروه‌ جهادی امام رضا علیه‌السلام از استان مازندران و گروه جهادی معین، به ترمیم محورهای مواصلاتی و ارتباطات تلفنی پرداختیم. در حال حاضر 38 جهادگر متخصص در حال ساخت و ساز دو خانه در فنوج هستند و تا ظرف 48 ساعت آینده کار ساخت آن انجام می‌شود.

وی با اشاره به عمده خسارت‌های سیل اخیر گفت: با توجه به اینکه عمده مشاغل "فنوج" دام پروری است، بیشترین تلفات را در حوزه دام داشتیم. متأسفانه به دلیل عدم استاندارد بودن جایگاه‌های دامداری، تلفات بالایی در این حوزه به بار آمد. بنابراین در اولین گام، اقدام به ساخت 320 متر مربع جایگاه دام کردیم. ایجاد سرویس‌های بهداشتی و استقرار تیمهای دامپزشکی و اقدامات درمانی از دیگر اقدامات این گروه جهادی است. علاوه بر اینها به صورت روزانه بین روستاییان غذا و اقلام بهداشتی توزیع می‌شود.

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا علیه‌السلام در استان سیستان و بلوچستان درباره مهمترین چالش‌های سیل اخیر گفت: متأسفانه اغلب راه‌های مواصلاتی پل ندارند و مسیرها با کوچک‌ترین بارش مسدود می‌شوند. در حال حاضر ارتباط دو یا سه روستا به طور کلی قطع شده است و مردم این روستاها امکان تردد ندارند. در حالی که تنها نیاز به لدرها و بیل‌های مکانیکی داریم.

دهقان: عدم تجهیز جایگاه‌های دامداری، تلفات دامی را افزایش داد

رضا دهقان، مسئول قرارگاه امام رضا علیه‌السلام در مازندران که این روزها در استان سیستان و بلوچستان مستقرند، گفت: تیم واکنش سریع ما حدود دو هفته است که در این مکان مستقرند. با ورود به منطقه، اولین اقدام‌مان شناسایی بود. طی بررسی‌های اولیه، دریافتیم غرب سیستان و بلوچستان به ویژه منقطه "فنوج" بیشترین آسیب را دیده است. این منطقه، نزدیک به 205 روستا بالغ بر 50 هزار جمعیت دارد. فاصله روستاها به دلیل پهناور بودن استانها با یکدیگر زیاد است که تا حدود 100 تا 150 کیلومتر می‌رسد. دو روستا را به عنوان روستای هدف انتخاب کردیم: روستای انورآباد و رودبار. در روستای رودبار کپرها دچار آسیب شده بود، لذا شروع به ساخت واحدهای بتنی کردیم. به هر کپری که خراب شده بود، 18 متر مربع با امکانات اولیه فضا تخصیص دادیم در حالی که کپرهای اولیه، سه تا چهار متر بود.

وی تلفات دام‌ها را مهم‌ترین خسارت این منطقه برشمرد و افزود: بخش عمده‌ای از دام‌ها که تلف شدند، به دلیل عدم تجهیز جایگاه‌ها دام بود؛ از این رو در روستای انورآباد جایگاه‌های دام ایجاد کردیم که هر کدام از آنها نزدیک به 320 متر مربع است؛ منتها سعی کردیم این جایگاه‌ها را تجمیع کنیم چرا که توانایی ایجاد جایگاه‌های تک‌واحدی نداشتیم؛ اما در هر صورت مشکل دامداری را تا حدود زیادی برطرف می‌کند.

مسئول قرارگاه جهادی امام رضا در استان مازندران با تصریح بر اینکه این سیل، سبب شد مسئولان فقر مردم را بیشتر ببینند، گفت: سالهاست که این استان در مهجوریت بود. مردم اینجا از جهت امکانات وضعیت مناسبی ندارند؛ مثلاً در انورآباد حتی سرویس بهداشتی وجود ندارد و راه‌های دسترسی با مشکل مواجه شده و زیرساخت‌ها آسیب دیده است. اینها مواردی است که دولت باید پای کار بیاید، اما در هر صورت ما به صورت مردمی کارها را پیش می‌بریم. الحمدلله شهردار، رئیس آموزش و پرورش و مسئول عشایری با ما هماهنگ هستند.

دهقان توانمندسازی و اشتغال‌زایی را از دیگر برنامه‌های آن گروه جهادی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان معرفی کرد و گفت: در بین روستاییان، از آن عده که دارای توانمندی خاصند، استفاده می‌کنیم تا ضمن توانمندسازی، به اشتغال روستاییان نیز کمک کنیم./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات