۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۶۳۷۴۷۴
آیت الله طباطبایی نژاد:

حکومت ولی فقیه عین ولایت رسول خدا و ائمه است

حکومت ولی فقیه عین ولایت رسول خدا و ائمه است
نماینده ولی فقیه در اصفهان با تأکید بر این که حکومت اسلامی نباید با منصب امامت اشتباه گرفته شود، گفت: حکومت ولی فقیه عین شأن حاکمیت و ولایت رسول خدا و ائمه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «بررسی نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی(ره)» بزرگداشت پنجاهمین سال تدریس ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) در حوزه علمیه نجف، امروز در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان این که امام خمینی(ره) بر موضوع اصل لزوم حکومت تأکید زیادی داشتند، اظهار داشت: ایشان از مباحث مالی مربوط به خراج و پرداخت مالیات و این گونه مسائل در تدریس مکاسب استفاده می‌ کردند که از همین بحث معلوم می‌ شود که اسلام نیازمند حکومت است.

وی افزود: بنده خودم در ارتباط با اصل لزوم حکومت فارغ از اسلام بحث هایی در خطبه نماز جمعه داشته ام که دفتر تبلیغات اسلامی آن را چاپ کرده است از جمله این که خیلی از اشکالات و نواقصی که در حکومت ها دیده می‌ شود ناشی از اصل حکومت نیست بلکه ناشی از حضور حاکم ظالم است.

آیت الله طباطبایی نژاد در ادامه عنوان کرد: اصل حکومت برای بشر لازم است که از ادله نقلی و عقلی می‌ توان بر آن اقامه برهان کرد از جمله این که امام علی(ع) می‌ فرماید: «شیر درنده بهتر از سلطان ظالم است ولی سلطان ظالم بدتر از فتنه است» اما امام خمینی(ره) بر موضوع حکومت در اسلام بیانات گسترده ای داشتند.

وی با اشاره به این که سه نکته اصلی در فرمایشات امام خمینی(ره) در ارتباط با ولایت فقیه وجود دارد، گفت: یکی از آنها اصل حکومت است چون بدون حکومت و در غیبت امام معصوم حدود و احکام اجرا نمی شود و همین طور از نظر امور مالی مثل خمس و زکات، جزیه و خراج و امثال آن نیز در فرضی است که حکومتی باشد و این ها را از مردم دریافت کنند و دلیل سوم خود حکومتی است که پیامبر تشکیل داد.

امام جمعه اصفهان بیان داشت: حضرت رسول تنها به مسأله گویی اکتفا نکرد بلکه نصب و عزل می‌ کرد و خلفای بعد از پیامبر هم هرچند حکومت اسلامی را به انحراف کشاندند ولی غصب خلافت به دلیل همین حکومتی بود که می‌ خواستند داشته باشند و برای مسأله گفتن و بیان احکام جنگ و دعوا نداشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امام خمینی(ره) بر این عقیده بود که حکومت ولی فقیه عین ولایت رسول خدا و ائمه است که حرف بسیار عاقلانه ای است، بله مقام نبوت و امامت که حتی یک کودک پنج ساله یا هشت سال هم می‌ تواند امام باشد، مسأله دیگری است که جدای از حکومت بر مردم است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مقام امام جایگاهی است که هیچ کس نمی تواند به کنه آن پی ببرد، خاطرنشان ساخت: امامت از فضل خدا داده می‌ شود و به سن و سال و تحصیلات علمی ربطی ندارد و امام مقامی دارد که بخشی از خصائص آن در کلام پیامبر و خود ائمه آمده است و نه آن روز و نه امروز کسی درست نتوانسته به آن پی ببرد./1330/ج

ارسال نظرات