۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۶۳۷۴۸۲
حجت الاسلام والمسلمین اختری:

حکومت و حاکمیت ریشه در قلب تاریخ اسلام دارد

حکومت و حاکمیت ریشه در قلب تاریخ اسلام دارد
دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان این که حکومت و حاکمیت ریشه در قلب تاریخ اسلام دارد، گفت: ولایت فقیه در امتداد ولایت رسول خدا و ائمه اطهار(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش «بررسی نظریه ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی(ره)» بزرگداشت پنجاهمین سال تدریس ولایت فقیه توسط امام خمینی(ره) در حوزه علمیه نجف، امروز در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا با تأکید بر این که حکومت اسلامی و ولایت فقیه یک مسأله عمیق و نظریه اساسی از نظریات اسلامی محسوب می‌ شود، گفت: به فرموده امام این مسأله از ضروریات این مسأله محسوب می‌ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: امروز به ویژه حوزه علمیه قم و برخی از طلاب گاهی دچار شبهه می‌ شوند و گاهی در اصل مسأله حکومت و ولایت فقیه تشکیک می‌ کنند و خود را ملزم به آن نمی دانند که این مسأله دلیلی ندارد جز این که آن را به درستی تبیین نکرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین اختری عنوان کرد: مسأله حکومت اسلامی در اسلام از روز نخست که پیامبر گرامی اسلام(ص) بنای حکومت را در مدینه نهاد آغاز شد؛ آنجایی که ایشان والیان، فرماندهان و رهبرانی را برای کشورهای مختلف فرستادند و برخی فرزندان ائمه اطهار(ع) نیز در شمال ایران حکومت تشکیل دادند و حدود 200 سال حکومت علوی ها برقرار بود.

وی با بیان این که از 250 سال پیش تا امروز مسأله حکومت اسلامی مورد توجه علما قرار گرفته است، گفت: افرادی از جمله سید جمال الدین اسد آبادی و شخصیت های برجسته دیگر این مسأله را فهمیده و دنبال کردند ولی امام خمینی(ره) آن را با تمام اصول فلسفی، فقهی و اجتماعی تبیین کردند.

دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: امام خمینی(ره) سال 44 وارد نجف اشرف شدند و طلاب و اساتید ارادتمند امام جمع شدند و از ایشان خواستند تا درسی را شروع کردند ولی ایشان قبول نمی کرد که با اصرار زیاد طلاب و فضلا پذیرفتند و مباحثی از جمله ولایت فقیه را تدریس کردند.

وی در ادامه عنوان کرد: باید روی این فکر کنیم که چرا حضرت امام(ره) را به نجف تبعید کردند؟ این یک توطئه ای بود که به دست آمریکا شکل گرفت و با توجه به این که امام خمینی(ره) را فرد سیاسی و تند می‌ دانستند به دنبال این بودند که ایشان در بین علمای بزرگ نجف که کاری با حکومت نداشتند، کنار زده شده و گوشه نشین شود.

حجت الاسلام والمسلمین اختری با اشاره به این که امام خمینی(ره) نسبت به این توطئه هوشمندی بالایی به خرج داد، گفت: امام خمینی(ره) همواره کنار قبر علمای نجف می‌ رفت و احترام می‌ کرد و درس را هم در نجف در احترام کامل به علمای دیگر برگزار کرد.

وی بیان داشت: امام خمینی(ره) در زمانی درس ولایت فقیه را شروع کرد که جنگ اسرائیل علیه اعراب شکل گرفته بود از این رو می‌ فرمودند اگر بخواهیم با این نیروی شیطانی مقابله کنیم و آن را از میان برداریم باید حکومت اسلامی داشته باشیم./1330/ج

ارسال نظرات