۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۶۳۷۸۸۲
به همت خبرگزاری رسا؛

نشست علمی سیاسی "کنشگری روحانیت در مجلس شورای اسلامی" برگزار شد

نشست علمی سیاسی
نشست علمی سیاسی «کنشگری روحانیت در مجلس شورای اسلامی» با حضور حجت الاسلام ذوالنور و حجت الاسلام والمسلمین دیرباز به همت خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، نشست علمی سیاسی «کنشگری روحانیت در مجلس شورای اسلامی» عصر امروز با حضور حجت الاسلام مجتبی ذوالنور و حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز به همت خبرگزاری رسا در سالن جلسات این رسانه حوزوی برگزار شد.

پ/نشست علمی سیاسی

بر اساس این گزارش، علیرضا استادیان سردبیر خبرگزاری رسا در ابتدای این نشست ضمن عرض خیر مقدم به حاضران در این جلسه و با بیان اینکه طبق دیدگاه امام خمینی(ره) مجلس در رأس امور قرار دارد، گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر مجلس اصلاح شود امور کشور نیز اصلاح خواهد شد.

وی با تأکید بر ضرورت بررسی ابعاد مجلس تراز اسلامی عنوان کرد: امروز باید عناصر و ارکانی که می تواند به بازخوانی شاخصه های مجلس تراز اسلامی کمک کند مورد بررسی قرار گیرد؛ همچنین موانع موجود بر سر راه مجلس تراز اسلامی در ادوار مختلف نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم به خوبی برای آینده برنامه ریزی داشته باشیم.

استادیان به نقش مجلس در زمینه مبارزه با فساد و تحقق عدالت و کارآمدی اشاره کرد و ابراز داشت: از جمله مباحثی که باید بدان توجه داشت این است که امروز روحانیت به عنوان پرچمدار اسلام سیاسی و کنشگر اصلی نظریه سیاسی امام راحل چه نقشی را در تحقق اسلامیت و جمهوریت نظام می تواند داشته باشد؟ و از سویی دیگر مجلس برای کنشگری روحانیت چه ظرفیت هایی را دارا است؟

پ/نشست علمی سیاسی

مجلس از هیچکدام از مشکلات کشور تبرئه نمی شود

در ادامه حجت الاسلام ذوالنور به ارائه مطالب خود پرداخت و با بیان اینکه کار مجلس ریل گذاری برای مسیر کشور است، اظهار داشت: مجلس از هیچکدام از مشکلات کشور تبرئه نمی شود، زیرا همه امور مملکت به مجلس بازمی گردد، از این جهت باید مجلس در تراز انقلاب اسلامی باشد تا بتواند اهداف نظام را محقق کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی می تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند، تأکید کرد: مجلس می تواند در عرصه حل مشکلات موجود در بخش های مختلف نظام و کشور ایفای نقش داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر نمایندگانی که انتخاب می شوند شاخصه های نماینده تراز انقلاب اسلامی را نداشته باشد، به تبع سایر امور مربوط به مجلس نیز شاخصه های تراز خود را از دست خواهند داد؛ امروز برخی نمایندگان از آگاهی لازم برای عمل به وظایف نمایندگی مجلس برخوردار نیستند؛ نماینده تراز انقلاب باید از مهارت موضوع شناسی برخوردار باشد، این در حالی است که برخی نمایندگان هیچگونه مهارتی در این زمینه ندارند.

حجت الاسلام ذوالنور با اشاره به اینکه مجلس جای کار فردی نیست، عنوان کرد: نمایندگان باید از مهارت لازم برای موضوع شناسی و جریان سازی برخوردار باشند؛ مجلس ایده آل مجلسی است که قوانینش برگرفته از شرع مقدس باشد، این در حالی است که برخی نمایندگان الفبای مسائل شرعی را هم بلد نیستند.

پ/نشست علمی سیاسی

سطح مسأله شفافیت باید از سطح مطالبه عمومی و توصیه ارتقا یابد

همچنین حجت الاسلام والمسلمین دیرباز در این نشست با اشاره به جایگاه روحانیت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قوانین کشورمان باید اسلامی باشد، یعنی با اسلام مخالفت نداشته باشد و از مبانی و متون دینی برگرفته شود؛ امروز اگر افرادی در مجلس باشند که موقع قانون گذاری به بعد اسلامی بودن قوانین توجه کنند، بدون تردید کار شورای نگهبان آسان تر خواهد شد و بازتاب مردمی اش نیز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه حریت روحانیون نسبت به سایر افراد بیشتر است، از همین جهت می توانند عملکرد بهتری در مجلس داشته باشند، بیان کرد: اگر افرادی در مجلس باشند که در راستای اصلاح ساختارها حرکت کنند، بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز تأکید کرد: نماینده مجلس باید حریت داشته باشد تا نگاهش به دیدگاه هیأت رییسه مجلس نباشد؛ کار هیأت رییسه اداره کردن مجلس است، نه اینکه نمایندگان رأی خود را تابع آن بدانند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: امروز باید سطح مسأله شفافیت باید از سطح مطالبه عمومی و توصیه ارتقا یابد تا مجلس خود را ملزم به رعایت آن بداند./841/

حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
بنده معتقدم افزایش اقتدار مجلس به وجود روحانیت مستقل انقلابی و آگاه به زمان تضمین می شود.
از سخنان دو بزرگوار در این همایش استفاده کردم.
1
0