۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۴
کد خبر: ۶۳۸۰۴۹

رونمایی از طرح ملی «فهما» در قزوین

رونمایی از طرح ملی «فهما» در قزوین
مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد قزوین گفت: در طرح ملی فهما پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران معرفی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی رمضانی، مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین در نشست خبری که در محل دبیرخانهٔ کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین برگزار شد، گفت: فعالیت کنونی مساجد پس از گذشت 41 سال از پیروزی انقلاب اسلامی زیبنده نیست و انتظار ما از کارکرد مساجد در رابطه با بحث هم‌افزایی متولیان مساجد در تصمیم‌گیری‌ها و حضور همگان در مساجد بیش از این است.

وی افزود: عمده مشکل ما در حوزهٔ مساجد، بحث عدم وجود دیدگاه جوان‌گرایی است.

حجت‌الاسلام رمضانی اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر کارکردهای مساجد تنها به مباحثی از قبیل دعا و نماز ختم می‌شود، البته این یکی از زیبایی‌های دین است که همگان با سلایق مختلف در هنگام نماز کنار هم جمع می‌شوند، اما امروز ما در خصوص نداشتن نگاه منطقی در مساجد با چالش مواجه هستیم.

این مسؤول در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات و معضلات مساجد عصر حاضر، عدم اقبال مخاطبان به‌ویژه نسل جوان به مساجد است که لازم است به این مسئله با دیدگاهی نو نگریسته شود و برنامه‌هایی برای نوجوانان و جوانان در نظر گرفته شود که جذب مساجد شوند.

برگزاری جلسات شورای سیاست‌گذاری مساجد در استان‌ها با دیدگاه جوان‌گرایانه

مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین در رابطه با تغییر رویهٔ کاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور اظهار کرد: در یک‌سال اخیر روال کار کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد تغییر پیدا کرده است، به این صورت که در گذشته با کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به‌صورت سنتی برخورد می‌شد و کانون‌ها به‌صورت سنتی گزارش کار خود را به دبیرخانه ارائه می‌دادند و از سرانهٔ مالی بهره‌مند می‌شدند، اما در یک‌سال اخیر تغییری جدی در مجموعهٔ کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام رمضانی اضافه کرد: امروز با تصویب اساس‌نامهٔ شورای سیاست‌گذاری مساجد که به ریاست نمایندهٔ ولی‌فقیه در استان‌ها برگزار می‌شود، قابلیت جدیدی برای وحدت و هم‌افزایی در مجموعهٔ مساجد با نگاه به مبحث جوان‌گرایی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: شورای سیاست‌گذاری مساجد به‌دنبال مستندسازی و هویت‌بخشی به کانون‌های فرهنگی مساجد هستند.

راه‌اندازی سامانه زیست‌بوم بچه‌های مسجد

حجت‌الاسلام رمضانی در ادامهٔ این نشست به موضوع راه‌اندازی سامانهٔ زیست‌بوم بچه‌های مسجد اشاره کرد و عنوان کرد: در یک‌سال اخیر، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سامانه‌ای تحت‌عنوان زیست‌بوم بچه‌های مسجد راه‌اندازی کرده است که بتواند به اهداف خود دست یابد.

وی تأکید کرد: از جمله اهداف راه‌اندازی این سامانه می‌توان به کشف، پرورش و به‌کار‌گیری خلاقیت‌های فرهنگی و هنری بچه‌های مسجد با امکان رصد، پایش و رهیابی اطلاعات است.

حجت‌الاسلام رمضانی بیان کرد: از دیگر اهداف این زیست‌بوم می‌توان به اشتراک‌گذاری تجارب فعالان مسجد، ایجاد منبعی عظیم برای تولید دانش‌های بومی، شناسایی نیازها و حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی و کمک به سیاست‌گذاران و مدیران فرهنگی کشور برای تصمیم‌گیری صحیح و دقیق اشاره کرد.

مسؤول دبیرخانهٔ کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین ذکر کرد: در کنار این اهداف به مخاطبین فرصت بروز استعداد و ایده‌های خلاق با ایجاد بستری سالم جهت رقابت، تقویت و تعامل کانون‌ها داده می‌شود که امیدواریم با کمک، همراهی و حمایت مخاطبین این اتفاق خوب که در حال شکل‌گیری است، توسعه یابد.

پایتخت فرهنگی و هنری مساجد ایران تحت‌عنوان فهما

حجت‌الاسلام رمضانی در ادامه نشست به طرح ملی فهما اشاره کرد و گفت: طرح معرفی پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران که مخفف آن فهما است، در حال اجرا در تمام استان‌ها از جمله استان قزوین است.

وی افزود: دلیل نام‌گذاری فهما به این علت است که ما از ایجاد این زیست‌بوم فرهنگی به‌دنبال این هستیم که بتوانیم فرصت‌های طلایی را شکار کنیم و همهٔ مخاطبین را در مجموعهٔ مسجد وارد کنیم، به این معنا که بتوانیم اقتدار کانون‌های مساجد را در کشور به تصویر بکشیم که البته انتظار داریم رسانه‌ها نیز در این زمینه ما را حمایت کنند.

این مسؤول ادامه داد: فهما می‌تواند صدای بچه‌های مسجد به‌خصوص روستائیان را به گوش همگان برساند و اکنون این اتفاق زیبنده در سطح کشور در حال وقوع است.

وی تأکید کرد: فهما ابتکاری در شناسایی کانون‌های فعال است که می‌تواند موجب رونق فرهنگی و اقتصادی در سایت بچه‌های مسجد شود، زیرا خدمات کانون‌های مختلف به تفکیک شهرستان‌های هر استان و کانون‌های فعال و نوع فعالیت آن‌ها در این سامانه موجود است.

حجت الاسلام رمضانی اظهار کرد: در حال حاضر تعداد 365 کانون فرهنگی و هنری از استان قزوین در این زیست‌بوم ثبت شده است که با ورود به سامانهٔ بچه‌های مسجد می‌توان با فعالیت این کانون‌ها آشنا شد.

وی در پایان گفت: در طرح ملی فهما بر اساس میزان فعالیت هر کانون و با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته، کانون‌ها مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند و بر اساس همین ارزیابی‌ها، استانی که پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران است، معرفی می‌شود./1350/

منبع: فارس
ارسال نظرات