۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۳۸۱۰۰

مناظره علمی منظومه فکری امام خمینی ونقش روحانیت در مجلس برگزار شد

مناظره علمی منظومه فکری امام خمینی ونقش روحانیت در مجلس برگزار شد
مناظره علمی منظومه فکری امام خمینی(ره) ونقش روحانیت در مجلس به همت نشریه رسائل در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، مناظره علمی منظومه فکری امام خمینی(ره) ونقش روحانیت در مجلس میان حجج اسلام ذبیح الله نعیمیان استاد فقه سیاسی و کاظم تقوی مدیر تحقیقات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به همت نشریه رسائل در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد.

در آغاز این مناظره حجت الاسلام ملک زاده که دبیری این مناظره را بر عهده داشت با گرامی داشت ایامه الله دهه فجر با اشاره به حضور رحانیت در سیاست گفت: روحانیت و جایگاه آن از تأثیر گذارترین اقشار اجتماعی در تاریخ تشیع به شمار می رود که در دوران معاصر نیز شاهد حضور روحانیت در مباحث سیاسی بوده ایم گرچه دچار فراز و فرود بوده است.

وی ادامه داد: دوران مشروطه و مجلس اول بیشترین افراد روحانی بوده اند اما پس از آن به دلیل ناکارآمدی مشروطه، روحانیت دچار سرخورگی شد؛ در دوره رضاخان نیز که دولت پهلوی تمام عزم خود را برای سرکوبی رروحانیت قرار داده بود، روحانیت از قدرت سیاسی فاصله گرفت اما در این دوران نیز می توان به حضور شهید مدرس در مجلس اشاره کرد.

در ادامه حجت الاسلام تقوی با اشاره به شخصیت امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی(ره) به معنای واقعی کلمه عالم بزرگ و جامع بود که هم علوم عقلی و هم علوم نقلی در حوزه را در جایگاه و رتبه عالی آموخته و همه آن ها را با یکدیگر به تعبیر حضرت آیت الله جوادی آملی جمع سالم کرده بود.

وی افزود: امام خمینی جامعیت علمی و عملی داشت و همان هایی که شاید نگاه های علمی و فلسفی ایشان را قبول نداشتند پشت سر وی نماز می خواندند و نماز میت حضرت آیت الله گلپایگانی که با عرفان و فلسفه میانه ای ندارد، بر پیکر امام خمینی(ره) بهترین شاهد بر این مطلب است.

حجت الاسلام تقوی با تصریح بر این که درس های اخلاق امام خمینی(ره) بی نظیر بود اما همین امام از وضعیت سیاسی بی خبر نبود، گفت: جمع بین سنت و تجدد محصول شخصیت امام خمینی(ره) است یعنی امام خمینی(ره) در عین حالی که معلم اخلاق و فیلسوفی کامل بود از تحولات زمانه را نیز به خوبی می شناخت و دغدغه داشت از نیازهای جامعه بی اطلاع نباشد.

در ادامه نیز ححت الاسلام نعیمیان استاد فقه سیاسی به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) به عنوان رهبری سیاسی عهده دار این وظیفه بودند که  دین را در دوران دین زدایی حفظ کنند و این افق دید مستلزم و مبتنی بر جامعیت در نگاه به آموزه های مختلف دینی و افق وسیع نگاه امام خمینی(ره) به دانش های دینی است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که نگاه دینی امام خمینی(ره) چه اقتضائاتی دارد، اظهار کرد: اگر از افق هدایت دینی و سیاسی که امام خمینی(ره) خود را مکلف به آن می دانند بخواهیم به طراحی صحنه جامعه و به طراحی نهاد نمایندگی و تدبیر آن توسط این نهاد جدید که به عنوان مجلس یاد می شود بپردازیم، طبیعی است که از منظر دینی، امام خمینی(ره) خود را مجاز نمی دانند که افراد در مجلس فقط خواست خود را بیان کنند./1324/پ202/ق

مصطفی رستمی
ارسال نظرات