۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۶۳۸۲۳۵
توصیه آیت الله مکارم به علما و خطبا:

از نقل احادیث و روایات در منابر و سخنرانی ها غفلت نکنید

از نقل احادیث و روایات در منابر و سخنرانی ها غفلت نکنید
حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم توجه و اهتمام بیش از پیش خطبا، مبلغان و روحانیان به نقل احادیث و روایات در منابر تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، به بیان اهمیت طرح و تبیین روایات و احادیث از سوی خطبا، مبلغان و سخنرانان در منابر پرداخت.

وی اظهار داشت: یکی از پیروان اهل بیت در شهر مدینه همسرش را نزد حضرت زهرا(س) فرستاد و مطالبه روایت کرد؛ حضرت فاطمه(س) از فضه خواستند تا روایت و حدیث مورد نظر را که در رقعه ای نوشته بودند بیاورد؛ فضه پس از جستجوی فراوان اطلاع داد که روایت مورد نظر مفقود شده است؛ حضرت زهرا(س) ناراحت شدند و فرمودند «ویحک اطلبها فانّها عندی تعدل حسناً و حسیناً؛ وای بر تو ای فضه! آن حدیث را برای من پیدا کن زیرا آن حدیث با حسن و حسینم برابری می کند»

این مرجع تقلید با تاکید بر لزوم توجه بیشتر مردم و جامعه به احادیث، تصریح کرد: ارزش احادیث بیش از آن است که مردم خیال می کنند، یک حدیث و آیه مایه هدایت فرد یا قومی می شود و در طول تاریخ از این اتفاقات مکرر رخ داده است.

وی به ماجرای تحول و دگرگونی فضیل بن عیاض اشاره کرد و گفت: فضیل بن عیاض از دزدان قهار و معروف بود؛ او با شنیدن آیه «اَلَمْ یَأن للَّذینَ ءامَنوُا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللهِ» چنان تحولی در او ایجاد شد که توبه کرد و در زمره زاهدان قرار گرفت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: داستان بشر حافی را حتما می دانید که یک فرد عیاش با یک جمله حضرت امام موسی کاظم(ع) چه تغییر و تحولی در او ایجاد می شود و او را تبدیل به فردی عابد می سازد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به احادیث از سوی علما، اساتید و روحانیان، تصریح کرد: حدیث چنین خاصیتی دارد گاهی یک جمله یک نفر را 180 درجه تغییر می دهد، گاهی سرنوشت یک قوم و یک ملت را عوض می کند؛ این را نباید نادیده گرفت.

وی خطاب به اساتید، روحانیان و خطبا تاکید کرد: در منابر سعی کنید حتما حدیث و روایت بخوانید؛ برخی در منابر خود از ابتدا تا انتها مسائل روز و مباحث سیاسی را مطرح می کنند، آیه و روایت را از منابر و سخنرانی ها حذف نکنید. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات