۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۳۸۲۶۹
منابع مطلع در افغانستان:

مایک آندریا به همراه ۱۷ شخصیت مهم آمریکایی در سرنگونی هواپیما کشته شده‌اند

مایک آندریا به همراه ۱۷ شخصیت مهم آمریکایی در سرنگونی هواپیما کشته شده‌اند
پس از گذشت هشت روز از سرنگونی هواپیمای نظامی آمریکایی در ولایت «غزنی» افغانستان و علی‌رغم تلاش کاخ سفید برای پوشیده نگه داشتن هلاکت مقامات امنیتی آمریکایی در این ماجرا، بالاخره مشخص شد که «مایک آندریا» و ۱۷ سرکرده ارشد امنیتی دولت واشنگتن بر اثر سرنگونی این هواپیما، به هلاکت رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاري رسا، روز دوشنبه هفت بهمن ماه جاری بود که یک فروند هواپیمای نظامی ارتش آمریکا در ولایت غزنی افغانستان به طرز مشکوکی سقوط کرد. دولت آمریکا علاوه‌بر اینکه در مورد علت سقوط این هواپیما، اطلاع‌رسانی نکرد و ماجرا را مبهم گذاشت، در ارتباط با سر نشینان هواپیما نیز فقط ادعا کرد دو افسر آمریکایی در این واقعه، کشته شده‌اند.

اما اکنون و پس از گذشت یک هفته، مشخص شد که شرنشینان این هواپیما در ساختار سیاسی و امنیتی آمریکا، افراد مهمی بوده‌اند؛ برخی منابع افغانستانی گفتند که «مایکل دی‌‌آندرا» مشهور به «آیت‌الله مایک»، که ریاست عملیات‌ مخفی سیا در امور ایران را به عهده داشت، در سقوط این هواپیما به هلاکت رسیده است. گفته می‌شود که دی آندرا از طراحان عملیات ترور سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» بوده است.

منابع آگاه در افغانستان به خبرنگار تسنیم گفتند، این هواپیما حامل دست‌کم 18 نفر از مقامات آمریکا بوده و حتی فردی در این هواپیما حضور داشته که رده و جایگاه وی از لحاظ امنیتی‌، بالاتر از دی آندرا بوده است. منابع مذکور نام این مقام آمریکایی را ذکر نکردند.

منابع افغانستانی درباره جزئیات حادثه سقوط هواپیما نیز گفتند، هواپیمای «ایی-11-آ» به ‌دلیل نقص فنی، در حال پرواز در ارتفاع پایین‌ترازحالت معمول بوده‌، که توسط عناصر طالبان با شلیک موشک دوش پرتاب روسی موسوم به «استرلا‌ــ‌1»، هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

گزارش رسانه‌های بین‌المللی حاکی است، هواپیمای مذکور ساعت 13:10 به ‌وقت محلی (برابر با 12:10 به ‌وقت تهران) در منطقه تحت کنترل طالبان موسوم به «ده‌ یک»، سرنگون شده است.

روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» آمریکا طی گزارشی، در مورد نوع هواپیمای مذکور نوشته است: هواپیمای «بمباردیه –ایی- 11- آ» مدل نظامی هواپیمای «گلوبال اکسپرس»، ساخت کارخانه بمباردیه کانادا است. این هواپیما برای جا به‌ جایی نخبگان دنیا در سفرهای طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این گزارش آمده است: تسهیل ارتباط میان نیروهای نظامی مستقر در میدان‌های (نبرد) نیز از جمله مأموریت‌های نظامی این هواپیما بوده و به‌عنوان ابزار ارتباط میان نیروهای زمینی و هوایی عمل می‌کند.

مقامات دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، همانند بعد از عملیات حمله موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد»، نوعی پنهان‌کاری درباره علت سقوط این هواپیما و سرنشین‌های آن را در دستور کار قرار‌داده و تا کنون اظهارات ضد و نقیضی را درباره آن مطرح کرده‌اند.

مجله تایم سه روز قبل نوشت، دولت آمریکا مدعی است (فقط) دو خلبان نیروی هوایی بر اثر سقوط این هواپیما کشته‌ شده‌اند. اما واشنگتن اصرار دارد که هیچ ‌یک از سرنشین‌ها افسر سیا نبوده‌اند و علت سقوط نیز نقص فنی و نه «آتش‌ دشمن» بوده است.

علی‌رغم اینکه شمار زیادی از رسانه‌های بین‌المللی، از جمله مجله «تایم»، روزنامه «ایندیپندنت»، روزنامه «دیلی‌میل»، «میدل‌ایست‌آی» و... با استناد به یک منبع اصلی (وترنزتودی)، خبر کشته شدن دی آندرا را منتشر کرده‌اند، اما مقامات آمریکایی از اظهارنظر صریح درباره وضعیت او خودداری می‌کنند. مجله تایم در گزارش روز جمعه خود نوشته است: «سیا از اظهارنظر درباره اینکه آیا دی‌‌آندرا از جمله مسافران این هواپیما بوده، خودداری کرده است».

این نوع شواهد وقتی در کنار نحوه رفتار دولت «دونالد ترامپ» بعد از انتقام موشکی ایران قرار می‌گیرند، احتمال کشته شدن دی‌آندرا را قوت می‌بخشند.

رئیس‌جمهور آمریکا و شماری از مقامات بلندپایه دولت او از جمله «مایک پامپئو» وزیر خارجه، و «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا، بعد از حمله موشکی ایران، ابتدا ادعا کرده بودند که هیچ نظامی آمریکایی در این حمله کشته یا زخمی نشده ‌است.

اما بعدا، وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) به‌ صورت تدریجی، بخشی از حقایق را بر ملا کرده است؛ پنتاگون ابتدا اذعان کرد 11 نظامی آمریکا در حمله موشکی به عین الاسد، دچار ضربه مغزی شده‌اند، پنتاگون سپس و طی سه مرحله، این رقم را به 34، 50 و 64 نفر افزایش داده است.

«تایم» در بخشی از گزارش روز جمعه خود تأکید کرده بود که الگوی اطلاع‌رسانی کُند، ناقص و غیرهوشمندانه وزارت دفاع آمریکا طی هفته‌های اخیر در موقعیت‌هایی مثل حمله موشکی ایران به «عین‌الاسد»، بی‌اعتمادی شهروندان و رسانه‌های آمریکایی به گزارش‌های این وزارتخانه و نهادهای اطلاعاتی دولت ترامپ را در پی داشته است./1360/

منبع: کیهان
ارسال نظرات