۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۶۳۸۲۷۱

مستضعفان وارثان زمین

مستضعفان وارثان زمین
پرویز فتاح: تمام اسناد املاک غصبی پهلوی تا سال ۱۴۰۰ به مالکان آن‌ها بازگردانده می‌شود
به گزارش خبرگزاري رسا، تعداد املاک مصادره شده توسط خاندان پهلوی که بعد از پیروزی انقلاب به مردم واگذار شده به 92 هزار سند رسید.
 
در چند ماه اخیر روند واگذاری املاک مصادره‌شده در دوره پهلوی شدت گرفته و بنیاد مستضعفان روند شناسایی اموال مصادره شده را تسریع بخشیده است. واگذاری‌ املاک مصادره‌ای از 85 هزار سند در آبان امسال به 92 هزار سند در بهمن رسیده که واگذاری 7000 هزار سند در 60 روز را نشان می‌دهد.
 
بنیاد مستضعفان مرحله به مرحله اسناد مصادره‌ای خاندان پهلوی را شناسایی و بعد از طی مراحل اداری و قانونی به مالکان اصلی و بخشی از آن را به مردم واگذار می‌کند. روز گذشته دهمین مرحله از واگذاری املاک مصادره‌‌‌ای در استان گلستان برگزار شد. 
 
طبق اعلام بنیاد، روند واگذاری اینگونه است که در این واگذاری‌ها، اسم مالکیت بنیاد مستضعفان یا بنیاد علوی برداشته می‌شود و با نامه سلب مالکیت بنیاد، این عزیزان می‌توانند به سازمان ثبت مراجعه کرده و روال قانونی اخذ سند را انجام دهند.
 
رئیس بنیاد مستضعفان پیش از این درباره مصادره شدن املاک مردم توسط خاندان پهلوی گفته بود: آن پدر و پسر، یعنی رضاشاه و فرزندش این زمین‌ها را تیول خودشان کرده و به صورت غیرقانونی و تصرف عدوانی، به مالکیت خودشان درآورده بودند. این زمین‌ها تفکیک نشده بود و تفکیک آنها کار بسیار سختی بود، چرا که تفکیک زمین در کشور تابع شرایط و قوانین خاصی است که بحمدالله انجام شده و اراده نظام بر این است مالکیت تمام اینها به مردم واگذار شود. وقتی اسناد این زمین‌ها واگذار و سنددار شوند، ارزش آنها بیشتر شده و طبق قانون به ورثه منتقل شده که با اخذ مجوز می‌توانند اقدام به ساخت‌وساز کنند و حتی براحتی خرید و فروش شود.
 
سیدپرویز فتاح دیروز هم در مراسم واگذاری 7 هزار سند ملکی مصادره‌ شده توسط خاندان پهلوی به مردم گفت: با توجه به اینکه بنیاد مستضعفان، عزمش را برای بازگرداندن املاک مصادره شده توسط پهلوی به مردم جزم کرده، عمده این اسناد تا پایان سال ۱۳۹۹ به مالکان آنها بازگردانده خواهد شد.
 
وی با مقایسه سادگی زندگی امام با ظلم‌هایی که در دوران پهلوی بر مردم ایران رفت، گفت: ۲ روز پیش از دفاتر املاک پهلوی رونمایی شد و جالب آنجا بود که در این دفاتر، اسناد 6 دانگ تعداد زیادی روستا، مرتع و زمین‌های کشورمان ثبت شده بود که به نام پهلوی خورده بود؛ املاکی که با ظلم غصب‌شده و در تملک پهلوی قرار گرفته بود. در چنین شرایطی بود که امام خمینی(ره) به میدان آمد و انقلابی متولد شد که هدفش برچیدن این بساط بود.
 
فتاح با تاکید بر نقش پررنگ مردم در جمهوری اسلامی و همچنین لزوم اعتمادآفرینی برای مردم و انتظار آنها از مسؤولان کشور گفت: مردم باید به عملکرد مسؤولان نظام اعتماد کنند و رفتار ما برای مردم اعتمادآفرین باشد.
وی با اشاره به بازگرداندن املاک غصب شده توسط پهلوی به مالکان اصلی این املاک توسط بنیاد مستضعفان با دستور مقام معظم رهبری گفت: ما در بازگرداندن این املاک به مردم، هیچ منتی نداریم، چرا که این املاک، برای مردم است و به آنها بازگردانده می‌شود.
 
رئیس بنیاد مستضعفان بخشی از طولانی شدن فرآیند واگذاری این املاک را به دلیل سخت بودن و زمانبر بودن فرآیند تفکیک این املاک دانست و گفت: نکته قابل توجه آن است که صدور سند این املاک به نام مالکان‌شان، باعث می‌شود هم این زمین‌ها ارزش افزوده پیدا کنند و هم مالکان‌شان که تا پیش از این به دلیل عدم دارا بودن سند، قادر به استفاده از تسهیلات بانکی نبودند، بتوانند از وام و تسهیلات بانکی استفاده کنند.
 
فتاح گفت: تا امروز ۸۵ هزار فقره از این اسناد در قالب اسناد علوی به مردم واگذار شده و با احتساب واگذاری این 7 هزار سند در ۵ استان، کل اسناد علوی واگذار شده به مردم به ۹۲ هزار فقره سند می‌رسد.
 
وی با تاکید بر اینکه باید این واگذاری‌ها سرعت بگیرد، افزود: علاوه بر این املاک، بنیاد مستضعفان در استان گلستان، املاکی را در اختیار دارد که مشمول اسناد علوی نمی‌شود، لذا در جلسه با استاندار، اعلام کردیم آماده‌ایم هر ملکی از املاک بنیاد را که می‌تواند گرهی از مشکلات مردم استان باز کند، در اختیار مردم برای استفاده عمومی و در جهت توسعه استان قرار دهیم.
 
رئیس بنیاد مستضعفان افزود: این اقدام را انجام می‌دهیم تا بعد از این بهانه‌ای وجود نداشته باشد که املاک بنیاد مستضعفان مانعی برای توسعه و پیشرفت استان است.
 
وی خاطرنشان کرد: ما با اطمینان می‌گوییم همه منافع املاک بنیاد باید در اختیار مردم قرار گیرد، چرا که معتقدیم آنچه از این زمین‌ها می‌ماند، همان چیزی است که در خدمت مردم قرار گرفته است.
 
فتاح ادامه داد: همان‌طور که این املاک گره‌ای از خاندان پهلوی باز نکرد، ما هم باید مراقب باشیم اگر از این املاک برای گره‌گشایی مردم استفاده نکنیم، این املاک به درد ما هم نخواهد خورد.
 
رئیس بنیاد مستضعفان همچنین با اعلام خبر اتمام واگذاری اسناد علوی تا پایان سال ۱۴۰۰ گفت: با توجه به اینکه بنیاد مستضعفان، عزمش را برای بازگرداندن املاک مصادره شده توسط پهلوی به مردم جزم کرده، عمده این اسناد تا پایان سال ۱۳۹۹ و تمام اسناد این املاک تا پایان ۱۴۰۰ به مالکان آنها بازگردانده خواهد شد.
 
فتاح در ادامه با اشاره به خدمات زیربنایی بنیاد مستضعفان در استان گلستان گفت: بنیاد مستضعفان کارهای زیربنایی خوبی همچون نیروگاه علی‌آباد، کارخانه سیمان، مجتمع‌های کشاورزی و ساخت بیمارستان در این استان انجام داده و علاوه بر آن در مراوه‌تپه نیز خدماتی در قالب مناطق آبادانی و پیشرفت، مثل آنچه در قلعه گنج کرمان انجام شد، ارائه می‌شود. بنیاد مستضعفان در مراوه‌تپه با نگاه اشتغال‌زایی و آبادانی برای رفع محرومیت ورود می‌کند و البته در کنار دولت خواهیم بود و حضور ما مانع وظایف دولت در این بخش نخواهد بود.
 
مشخصات املاک واگذار شده به مردم
 
 
 
* روایت آیت‌الله نورمفیدی از زمین‌خواری پهلوی
 
نماینده ولی فقیه در استان گلستان در مراسم واگذاری ۷ هزار فقره اسناد علوی به مردم ۵ استان، روایتی از نحوه غصب املاک مردم استان گلستان بویژه در ترکمن‌صحرا ارائه کرد.
 
آیت‌الله نورمفیدی در مراسم واگذاری ۷ هزار فقره اسناد زمین‌های مصادره شده توسط خاندان پهلوی به مالکان اصلی آنها، با گرامیداشت یاد امام راحل و شهدا در چهل‌‌و‌یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به بیان بخش‌هایی از ظلم دوران پهلوی بر مردم ایران و استان گلستان پرداخت و اظهار کرد: در گذشته رژیم پهلوی به کشاورزان و مردم این استان ظلم‌های زیادی کرده بود، بویژه در بخش ترکمن‌صحرا. آن زمان عمال رژیم پهلوی مردم را از زمین‌های‌شان بیرون می‌کردند و با گرفتن زمین‌های‌شان، این زمین‌ها را در اختیار امرای ارتش قرار می‌دادند اما با پیروزی انقلاب اسلامی انتظاری جز این نبود که این ظلم همگانی از بین برود و زمین‌های مردم به مالکان‌شان بازگردانده شود.
 
همچنین استاندار گلستان با اشاره به سهم قابل توجه استان گلستان در واگذاری ۷ هزار سند علوی گفت: نکته قابل توجه اینجاست که از میان این ۷ هزار سندی که به مالکان اصلی آنها بازمی‌گردد، ۷۰ درصد متعلق به استان گلستان است و این رقم نشان می‌دهد نظام فاسد پهلوی ظلم مضاعفی را به مردم استان گلستان روا داشته است.
 
هادی حق‌شناس اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور ما این است که معمولا کشاورزان برای استفادده از تسهیلات بانکی با مشکل اسناد مالکیت زمین‌های‌شان روبه‌رو هستند و با توجه به این مشکل، نمی‌توانند از تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گذاری روی زمین‌های‌شان استفاده کنند.
 
وی با اشاره به دستور فتاح برای واگذاری هر چه سریع‌تر اسناد زمین‌های در اختیار بنیاد مستضعفان به مالکان اصلی آنها گفت: ریاست بنیاد مستضعفان در دستوری، همه اختیارات خود را به استان گلستان تفویض کردند و با توجه به این دستور، اگر نتوانیم هر ۴۵ روز یک بار ۱۰۰۰ سند از املاک در اختیار بنیاد را به مردم واگذار کنیم، کم‌کاری کرده‌ایم و ایشان این اختیار را دادند که این فرآیند تسریع شود.
 
***
 
[جزئیات واگذاری مصادره‌ای‌ها به مردم]
 
رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای بازگردان املاک مصادره‌ شده توسط خاندان پهلوی به مردم، جزئیاتی از واگذاری ۹۲ هزار فقره سند از این املاک به مالکان‌شان را ارائه کرد.
 
سیدصولت مرتضوی در مراسم واگذاری 7 هزار فقره اسناد زمین‌های مصادره ‌شده توسط پهلوی به مالکان اصلی آنها با اشاره به فرا رسیدن چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد امام راحل و شهدای انقلاب، دفاع‌مقدس و مدافعان حرم اظهار کرد: از سال 1310 تا 1320 بخش اعظمی از املاک شهری و روستایی کشور و غالبا در استان‌های حاصلخیز از جمله استان گلستان تحت عناوین مختلف از جمله هبه و پیشکش با زور شلاق از دست مردم گرفته شد و با کمال تاسف اسناد این املاک به نام رضا و محمدرضای پهلوی صادر شد.
 
رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در سال 92 برای واگذاری اسناد این زمین‌ها به مردم و مالکان‌شان گفت: بعد از این دستور مقام معظم رهبری، در اقدامی جهادی، شناسایی این املاک و واگذاری این زمین‌ها در قالب اسناد علوی به متصرفان و واجدان شرایط آغاز شد و تا امروز 84 هزار و 361 فقره سند به مساحت 278 هزار و 75 هکتار و به ارزش 1775 میلیارد تومان به مالکان اصلی این زمین‌ها واگذار شده است.
 
وی با بیان اینکه بنیاد مستضعفان حتی درهمی از بابت عایدات و اجارات دریافت نکرده است، گفت: در این مراسم نیز 7 هزار فقره سند دیگر به مساحت 2 هزار و 436 هکتار و با ارزش 3346 میلیارد تومان در 5 استان تقدیم ولی‌نعمتان انقلاب می‌شود.
 
رئیس سازمان اموال و املاک بنیاد مستضعفان با تاکید بر سرعت گرفتن روند واگذاری این اسناد به مالکان‌شان افزود: به‌رغم تلاش‌های انجام شده، ریاست بنیاد مستضعفان بشدت از روند و سرعت واگذاری این املاک به مالکان اصلی آنها گلایه و تاکید دارند اسناد این املاک با سرعت بیشتری به مالکان آنها بازگردانده شود.
 
مرتضوی خاطرنشان کرد: امیدوارم این تحفه بنیاد مستضعفان موجبات رضایتمندی مردم، مقام معظم رهبری و شادی روح شهدا و امام راحل را فراهم کند./1360/
ارسال نظرات