۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۳۸۳۲۹

ادامه سانسور رسانه‌ای درباره تلفات عین الاسد

ادامه سانسور رسانه‌ای درباره تلفات عین الاسد
آمریکا و رسانه‌های جهان با اعلام تدریجی افزایش تلفات انتقام موشکی ایران، سعی در تقلیل اهمیت قدرت موشکی ایران را دارند.

به گزارش خبرگزاري رسا، سال‌ها است رسانه­‌های غربی و نظام سلطه یک فضای رسانه‌­‌ای ضد ایرانی را بصورت مشخص و هدفدار دنبال می­‌کنند و در هر دوره­‌ای با دستور کار مشخص، سعی دارند تا فضا را به گونه‌ای علیه ایران پیش ببرند. امروزه نیز با ظهور ابزار‌های رسانه‌­ای جدید بر بستر اینترنت همچون توییتر، فیس­بوک و تلگرام، مالکیت و مدیریت این فضا‌ها در اختیار آمریکا و اروپا است و از این ابزار برای القای طرز فکر و اهداف خاص خود در جامعه ایران و حتی نگاه جهانیان به ایران استفاده می‌­کنند.

 سال ۲۰۰۱ اندیشکده آمریکایی رند، کتابی پژوهشی با عنوان «شبکه ها و جنگ های شبکه ای» منتشر کرد. این پژوهش ، جمله ای طلایی دارد که گذشت زمان ارزش و اعتبار آن را بیش از پیش روشن کرده است. در این کتاب آمده است: «در جنگ های فردا برنده کسی نیست که بزرگ ترین بمب ها را دارد، کسی است که بهترین روایت را دارد.»

برنده شدن بخاطر «روایت غالب» را پیروزی بدون جنگ تعبیر می کنند. جنگی که با قدرت تولید معنا و روایت و قدرت رسانه صورت می گیرد و طبیعی است که در عصر رسانه و اینترنت، روایت غالب تعیین می کند پیروز نهایی یک میدان نبرد کیست. در سند استراتژی پنتاگون که در سال ۲۰۱۲ نیز تنظیم شده، به جنگ «ایده‌ها» و «روایت‌ها» در عصر بی‌نظمی حاصل از اینترنت، نیز اشاره شده است.

از سانسور رسانه‌ای درباره تلفات عین الاسد تا پنهان کاری درباره سرنشینان هواپیمای سرنگون شده در افغانستان

اهمیت و عمق این نظر را می‌توان در دنیا امروز و در جنگ نابرابر رسانه‌ای علیه ایران به خوبی لمس کرد. روایت غلط، مغرضانه و موذیانه غرب از توان موشکی جمهوری اسلامی یک نمونه از جنگ روایت‌ها است. در حالی که توان موشکی جمهوری اسلامی برای دفاع از تمامیت ارضی و امنیت مردم و هر کشوری لازم است، رسانه‌های غربی آن را تهدیدآمیز معرفی می‌کنند و اینگونه به مردم القا می‌کنند که عامل مشکلات اقتصادی مردم همین موشک‌ها هستند و اگر کنار گذاشته شوند، اقتصادتان سامان می‌یابد!

هشدار رهبرمعظم انقلاب درباره جنگ روایت ها

ریشه هشدار  مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره جنگ رسانه‌ای و روانی دشمن علیه ملت ایران در چنین شرایطی روشن می شود. ایشان  در شهریور ماه سال گذشته در دیدار اعضای مجلس خبرگان فرمودند؛ «امروز جنگ ما کجا است؟ خب گفته میشود جنگ اقتصادی، درست هم هست. دشمن یک جنگ اقتصادی همه‌جانبه‌ای را علیه ما شروع کرده. اتاق جنگ هم دارند، با دقّت هم دارند بررسی میکنند، مأمور دارند و دائم در حال تحرّکند؛ در این تردیدی نیست، یک چنین جنگی ما داریم، لکن یک جنگ دیگری هم هست که از آن جنگ، خیلی اوقات غفلت داریم؛ اهمّیّت آن جنگ، کمتر از جنگ اقتصادی نیست، بلکه گاهی زمینه‌ساز تأثیر جنگ اقتصادی است؛ آن جنگ چیست؟ آن جنگ، جنگ رسانه‌ای، جنگ فضاسازی عمومی، جنگ تبلیغاتی است؛ خیلی مهم است. بله، از قبل هم این وجود داشته، علیه ما تبلیغات، همیشه زیاد بوده؛ امروز وضعیّت، شدّت بیشتری پیدا کرده است؛ مثل جنگ اقتصادی، قبلاً تحریم بود، امروز شدّت پیدا کرده. ۱۳۹۷/۰۶/۱۵»

از سانسور رسانه‌ای درباره تلفات عین الاسد تا پنهان کاری درباره سرنشینان هواپیمای سرنگون شده در افغانستان

سکوت مرگبار رسانه های جهان درباره تلفات نظامیان آمریکایی در عین الاسد

پس از شکست مفتضحانه آمریکا در برابر قدرت موشکی ایران و هدف قرار دادن دقیق تاسیسات نظامی آمریکا در پایگاه عین الاسد، مسئولان آمریکایی و رسانه‌های مرتبط با آن‌ها سعی کردند که با اعلام تدریجی افزایش تلفات انتقام موشکی ایران، اهمیت حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد را تقلیل دهند.

اما جنگ روایت‌ها آتجایی اهمیت پیدا می‌کند که تمام رسانه‌های غربی و آمریکایی که در ماجرای هواپیمای اوکراینی با پوشش لحظه به لحظه اخباری که تعداد قابل توجهی از آن‌ها بدون هیچ گونه سند و مدرک قابل اتکایی مطرح می‌شد سعی در سیاه نمایی علیه ایران داشتند، در خصوص تلفات نظامیان تروریست آمریکا در پایگاه عین الاسد در سکوتی مرگبار فرو رفته‌اند و نسبت به دروغ گویی‌هایی ترامپ درباره تلفات این حمله موشکی هیچ واکنش نشان نمی‌دهند.

به تازگی نیز در همین ارتباط، دو مقام آمریکایی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان اعلام کردند که تعداد نیرو‌های آمریکایی که در انتقام موشکی ایران و حمله ایرانی‌ها به پایگاه هوایی عین‌الاسد دچار ضربه مغزی شده‌اند، به ۶۴ نفر رسیده است. این در حالی است که در آخرین آمار اعلام‌شده پنتاگون، این تعداد ۵۰ نفر اعلام شده بود. وزارت دفاع آمریکا نهم بهمن ماه در اعترافی جدید اعلام کرد که در پی حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد ۵۰ نفر از پرسنل آمریکا به «آسیب ملایم مغزی» و «ضربه مغزی» دچار شده‌اند.

جنگ روایت ها ؛

از سوی دیگر، «جاناتان هافمن» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه هفته گذشته در یک نشست خبری گفته بود که تاکنون ۳۴ نفر از نظامیان آمریکایی که طی حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق دچار صدمات مغزی شده‌اند، تحت درمان قرار گرفته و بعضاً به خارج از عراق منتقل شده‌اند.پنتاگون در آمار اولیه خود پس از چند روز پنهان‌کاری اعلام کرده بود که تنها ۱۱ نفر از نیرو‌های آمریکایی بر اثر این حمله موشکی دچار ضربه مغزی خفیف شده‌اند و حتی دونالد ترامپ این آسیب‌دیدگی‌ها را تا حد «سردرد» تقلیل داده بود.

اطلاع رسانی‌های قطره چکانی و آمیخته به دروغ رسانه‌ها و دولت آمریکا در این خصوص با اعتراضات شدید کاربران و چهره‌های آمریکایی نیر همراه شد که در ادامه می‌توانید نمونه‌هایی از آن را مشاهده کنید:

شان کینگ، نویسنده آمریکایی در صفحه توییترش نوشت: «باورنکردنی است!
ترامپ اول گفت هیچ کس در اثر موشک [هایی]که از ایران به پایگاه آمریکا خورد زخمی نشده، بعد گفت بعضی‌ها "سردرد داشتند".
حالا پنتاگون میگه ۳۴ سرباز آسیب مغزی تروماتیک دارند!»

 

جنگ روایت ها ؛

ریچل مادوو، مجری سرشناس MSNBC در صفحه توییترش نوشت: «رئیس جمهور ترامپ هشتم ژانویه : مردم آمریکا باید بسیار سپاسگذار و خوشحال باشند که درپی حمله شب گذشته رژیم ایران هیچ آمریکایی آسیب ندیده.

اما حالا : اشاره به تصویر و خبر پنجاه سرباز آسیب دیده»

جنگ روایت ها ؛

گریفین، تهیه کننده ارشد شبکه MSNBC در صفحه توییترش نوشت: «اکنون در نتیجه حمله موشکی هشتم ژانویه ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق، شصت و چهار تن از سربازان آمریکایی با آسیب تروماتیک مغزی تشخیص داده شده‌اند.
این چهارمین بار است که مقامات دفاعی شمار سربازانی که تحت درمان قرار گرفته اند را بازنگری می‌کند.»

جنگ روایت ها ؛

یک کاربر آمریکایی در صفحه توییترش نوشت: «او (ترامپ) درباره‌ی جدیت آسیب دیدگی (سربازان آمریکایی) هم دروغ گفت و هم آن را کوچک نشان داد، چونکه برایش (دروغ گفتن) راحت بود. او باید از کاخ سفید بیرون انداخته شود یا آنکه ما در یک دردسر بررگ قرار خواهیم گرفت، ملت!»

جنگ روایت ها ؛

یک کاربر آمریکایی در صفحه توییترش نوشت: «ترامپ! من سردرگم شده‌ام. تو تاکید نکردی که در آن‌ها (سربازان) سردرد دارند! تو واقعا بی شرمی»

جنگ روایت ها ؛

یک کاربر آمریکایی در صفحه توییترش نوشت: «بنغازی!! آن ها حقیقت را پنهان کردند. آن ها درباره مجروحان خارج از کشور دروغ گفتند.من می گویم بنغازی!!!»

جنگ روایت ها ؛

این سانسور بزرگ رسانه‌ای زمانی بیشتر مشخص شد که پس از سرنگونی یک فروند هواپیمای آمریکایی در ولایت غزنی افغانستان توسط گروه طالبان، هیچ یک از رسانه‌های غربی و بین المللی که کوچکترین تحرکات علیه ایران را با گزارش‌های تحلیلی و اجرای برنامه‌های زنده پوشش می‌دهند با گذشته چند هفته از این اتفاق یکبار از مقامات آمریکا درخواست نکرده اند درخصوص کشته شدگان این حوادث پاسخ دهند که ماموریت این هواپیمای نظامی ماموریتش در افغانستان چه بوده؟ سرنشینانش که بودند؟ چند نفر کشته شدند؟ چگونه سقوط کرد؟ تسلط رسانه‌ای و جنگ روایت ها، یعنی بعد از گذشت چندین هفته از این اتفاقات مهم هیچ رسانه‌ای این سوالات را نمی‌پرسد و آمریکا هیچ جوابی به این سوال‌ها نداده و نخواهد داد./1360.

ارسال نظرات