۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۳۸۳۶۶
حجت الاسلام و المسلمین مبلغی:

نگاه رهبر انقلاب به وحدت، عمیق و دارای ماهیت فقهی است

نگاه رهبر انقلاب به وحدت، عمیق و دارای ماهیت فقهی است
نماینده مجلس خبرگان با اشاره به اندیشه های رهبر معظم انقلاب در حوزه تقریب، گفت: استفاده از وحدت به مثابه ابزار برای تحقق وحدت، از محورهای اندیشه های رهبر معظم انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست علمی بازشناسی دیدگاه‌ها، اقدامات و دستاوردهای تقریبی رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: متاسفانه تقریب علمی در نگاه رهبر معظم انقلاب کمتر فعال شده است، بر همین اساس، پیشنهاد می شود، حوزه علمیه بر اساس اندیشه های رهبر معظم انقلاب نسبت به تقریب علمی، به سمت نظریه پردازی بر پایه قران و سنت مشترک شیعه و سنی، برای مواجهه جهان اسلام با مسائل مهم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و .... به پیش بروند.

وی اظهار داشت: برای فعال سازی تقریب علمی مد نظر رهبر معظم انقلاب، نباید تنها به برگزاری کنفرانس وحدت اکتفا کنیم، ايشان تقریب علمی را به صورت صریح، سلیس و جامع بر عنصر کارامد سازی شیوه مقارنه با هدف نزديك سازی خروجى هاى علمى (و نه غلبه یکی بر دیگری) تعریف نموده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان خاطراتی از حضور خود در کنفرانس های الازهر مصر و مجمع فقه جده گفت: تجربه ای که در کنفرانس های مختلف در کشورهای اسلامی دارم این را به وضوح یافته و لمس کرده ام که متفکران و علمای اسلامی تشنه و شیفته نظریه پردازی بر پایه قرآن برای پاسخگویی به نیازهای کنونی جهان اسلام به ویژه نسل جوان هستند و حوزه های علمیه شیعه و سنی باید با جدیت در این عرصه ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه اندیشه های رهبر معظم انقلاب در ارتباط با تقریب از یک انسجام فکری بالایی برخوردار است، گفت: از آنجا که ایشان بر اساس اندیشه و انسجام فکری نگاه های خود را به تقریب عرضه و ارائه می دهد، لازم است به سمت تحللی عمیق این اندیشه ها برویم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: نگاه رهبر انقلاب به وحدت یک نگاه توصیه ای نیست بلکه فقهی است، و روشن است که وقتی نگاه فقهی (نگاه وجوب و حرمتی) به یک مقوله افکنده می شود معنایش آن است که موضوع از دیدگاه فقیه از یک عمق و اصالت بالایی برخوردار شده است و نمی توان آن را در حاشیه و یا اولویت های دوم و سوم قرار داد.

وی ادامه داد: اگر نگاه وجوب و حرمت به یک امر مهم اجتماعی مانند تقریب افکنده شود به ویژه که فقیه به نتایج اجتماعی کلان آن نظر بیفکند، به این معنا است که عمیق ترین نگاه از آن فقیه با آن موضوع شکل گرفته است و باید گفت نگاه رهبری به وحدت از این مقوله است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: وجوبی که رهبر معظم انقلاب برای وحدت و حرمتی را که برای تفرقه قائل است ، وجوب دوگانه ای فردی و اجتماعی است، ایشان می فرمایند" قران اکتفا نمی کند به اینکه، ما را به اعتصام به حبل الله امر کند، بلکه به ما می گوید اتصال به حبل الله را در هیات اجتماع و به صورت جمعی انجام دهید. این اجتماع و اجتهاد یک واجب دیگر است."

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نتیجه گرفت که: نگاه فقهی ایشان به موضوع معطوف به دو وجوب است یکی وجوب فردی و دیگر اجتماعی، از نگاه ایشان: باید ترتیبی اتخاذ شود که همه با هم وحدت را ایجاد کنیم، بنابراین باید برنامه ریزی مجمع تقریب، حوزه و دانشگاه به این سمت برود که چگونه می توانیم مسیری را برویم که این دو وجوب را محقق و برای آن برنامه ریزی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: از سخنان رهبر معظم انقلاب یک نگاه ومحور دیگر تحت عنوان مکانیزم وحدت گرایی به دست می آید، بهره گیری از ابزار وحدت در نگاه رهبری، به این صورت است که ما از وحدت برای تحقق وحدت استفاده کنیم، یعنی شیعه یا سنی هر کدام اگر به تنهایی بخواهند وحدت ایجاد کنند تاثیر و انعکاس زیادی ندارد، بلکه باید هر دو در کنار هم این وحدت را محقق کنید.

وی ادامه داد: زمانی که مصری ها دارالتقریب را تشکیل دادند، به دلیل اینکه شیعه و سنی با هم آن را مدیریت می کردند بسیار نتیجه بخش شد و اگر در آن مقطع تاریخی، دارالتقریب نبود، مسیر جامعه اسلامی چه بسا به سمت بازگشت ناپذیر دیگری به پیش می رفت.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه ما نباید از مصری ها جا بمانیم، گفت: امروز مجمع تقریب مذاهب اسلامی باید در درون و در بالاترین نهاد مدیریتی خود، شیعه و سنی را در کنار هم جمع کند تا وحدت را با هم دنبال کنند و تا " واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا" معنا پیدا کند، جانب واحد ممکن است موثر نباشد و وجوب در هیات جمع در آیه را محقق نخواهد کرد.

وی ادامه داد: امروز، روزی است که باید با هم تقریب را مدیریت کنیم و جلو ببریم، در غیر این صورت شکاف ها و خلاء های ایجاد می شود.

حجت الاسلام والملسمین مبلغی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب با فکر منسجم و واحد چند حوزه را برای وحدت در نظر می گیرد و متناسب با هر حوزه یک نگاه و دیدگاه خاص دارد، به عنوان نمونه در حوزه اجتماعی، نگاه ایشان به نفی تنازع اجتماعی است.

وی با اشاره به این که رهبر معظم انقلاب در حوزه اخلاق اجتماعی معتقد به حرمت توهین به مقدسات اهل سنت هستند، گفت: توهین اتباع یک مذهب به مقدسات اتباع مذهب دیگر دو وجه سلبی و منفی دارد یکی اینکه شما از این طریق اختلاف ایجاد می کنید و دیگر اینکه از رهبر در این رهانت به "کبرای کلی تقدس" آسیب می زنید.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: روشن است که مقدسات هر یک از شیعه و سنی در ذیل این "کبرای کلی تقدس" جای می‌گیرند و تعریف می‌شوند، بنابراین اهانت هر مذهب به مقدسات مذهب دیگر تخریب مقدسات است و به جنگ مقدسات می‌انجامد و دود جنگ مقدسات به چشم همه خواهد رفت.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به حرمت توهین به مقدسات، بدون هر گونه قید و پیرایه ای به صورت صریح تاکید دارند.

وی با اشاره به تقریب سیاسی در اندیشه رهبر انقلاب گفت: از نظر سیاسی، مجمع تقریب مذاهب اسلامی نباید به یک نهاد در کنار وحاشیه ای بدل شود، چتر مجمع تقریب باید بر سر همه نهادهای فعال بین المللی وحوزه اجتماعی گسترده شود، تقریب یک حرکت فراگیر، شامل و جامع و حتی مسلط و مسیطر بر حوزه های فعالیت سیاسی بین المللی است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: تقریب باید حرف، اندیشه و تخصص خود را به فضاهای اجتماعی القاء کند.

وی گفت: ما از رهبر معظم انقلاب و نگاه منسجم ایشان باید اندیشه ها، اصول، راهبردها و نگاه ها را انتزاع و ارائه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اینکه اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب به معنای توحید( یکی کردن) نظام های سیاسی، توحید جغرافیای سیاسی و توحید مذاهب در کشورها نیست، گفت: ایشان به دنبال توحید مواضع سیاسی در قبال دشمنان امت است و نه بیشتر.

وی ادامه داد: ایشان در بحث مذهب که از سیاست هم مهمتر است به توحید مذهب قائل نیستند، سیاست هر نظام سیاسی برگرفته از مذهب آن است، نظام سیاسی به معنای ساختاری است که ما با همه ابعاد می پذیریم پس توحید نظام های سیاسی در نگاه رهبری منتفی است.

استاد حوزه علمیه گفت: ایشان البته تبدیل شدن امت به قطب واحد را مطرح کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: توحید سیاسی در نگاه ایشان یعنی مبارزه با ظلم صهیونیسم در قبال دشمنان امت.

وی تقریب علمی را از دیگر نگاه های رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: تقریب علمی در نگاه رهبری از مطالب کمتر فعال شده در تقریب است، تقریب علمی این نیست که ما صرفا کنفرانس وحدت برقرارکنیم این کافی نیست، تقریب علمی به صورت صریح و سلیس در سخنان رهبری ابعاد گسترده تر و فراتر به خود گرفته است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اصول تقریب علمی در اندیشه های رهبر معظم انقلاب، به اصل تطبیق و مقارنه پرداخت و گفت: مقارنه این نیست که شیعه و سنی دنبال غلبه یابی بر یکدیگر باشند، تقریب علمی در کلام رهبری این است که فتواها و دیدگاه ها را به هم نزدیک کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: حوزه علمیه به سمت نظریه پردزای در پایه قران و سنت مشترک شیعه و سنی، برای مواجهه با مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی، بروند.

وی ادامه داد: حوزه های علمیه باید به صورت عمیق تر به مساله تقریب ورود پیدا کنند، باید چهره زیبای تقریب، را به رخ همه بکشانیم، در تقریب باید صادق بود و این صداقت را جمهوری اسلامی ایجاد کرده و باید کامل تر و برجسته تر شود، اگر همه با هم و با صداقت به سمت تقریب برویم، درون وجدان ها ورود پیدا می کند، چیزی که با وجدان حرف بزند هیچ کس نمی تواند جلو آن را بگیرد./1324/د102/ب1

مصطفی رستمی
ارسال نظرات