۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۶۳۸۵۰۹

بحران اصلاح‌طلبان؛ اختلاف اصولگرایان

بحران اصلاح‌طلبان؛ اختلاف اصولگرایان
فراز و نشیب‌های انتخاباتی ایران در طول سال‌های گذشته موجب شده است که تحلیلگران بیرونی هم نتوانند به‌طور قطعی تحولات بعدی را پیش‌بینی کنند.

به گزارش خبرگزاري رسا، هرچه به روز رأی گیری برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شویم، حجم اخبار و تحلیل‌های انتخاباتی در رسانه‌های بیگانه نیز افزایش می‌یابد.

در حال حاضر مسأله تهدید برخی عناصر و تشکل‌های اصلاح طلب به کنار کشیدن از رقابت انتخاباتی، برجسته‌ترین خط تبلیغاتی این رسانه‌هاست.

"دویچه وله" گزارش داد: با وجود اینکه شورای عالی اصلاح‌طلبان طی بیانیه‌ای اعلام کرده که هیچ‌یک از احزاب اصلاح طلب حق ندارد از عنوان "اصلاح‌طلبی" یا هر نام تداعی‌کننده ائتلاف اصلاح‌طلبان استفاده کند؛ گروه‌هایی از این جناح در تهران ائتلافی به‌نام "اصلاح‌طلبان پایتخت" تشکیل داده‌اند و در تدارک انتخابات هستند.

رسانه دولتی آلمان خاطرنشان ساخت: بسیاری از احزاب بزرگ و کوچک طیف اصلاح‌طلب تصمیم خود را برای ورود به این ائتلاف گرفته‌اند که با واکنش‌های تندی در داخل اصلاح‌طلبان مواجه شده و حاکی از اختلافات جدی میان آن‌هاست.

همچنین «علی افشاری» عضو سابق دفتر تحکیم وحدت، در این زمینه به "بی بی سی" گفت: مجموعه اصلاح‌طلبان دچار بحران و سردرگمی هستند. در آینده شاهد ریزش و پیوستن بخشی از آنان به اپوزیسیون خواهیم بود. همچنین وزن خاتمی در این جناح کم‌رنگ خواهد شد و چه‌بسا دیگر شاهد یکپارچگی اصلاح‌طلبان نباشیم.

رسانه دولتی انگلیس در گزارش دیگری تصریح کرد: فراز و نشیب‌های انتخاباتی ایران در بیست سال اخیر نشان می‌دهد در مواقعی که پیش‌بینی مشارکت عمومی در انتخابات بسیار پایین بوده و انگیزه و رغبتی از سوی بخش زیادی از جامعه برای شرکت در انتخابات وجود نداشته، در روزهای نزدیک به انتخابات و یا حتی تا واپسین روز نیز ناگهان ورق برگشته است و نظام حاکم توانسته بخش زیادی را به پای صندوق‌ها بکشاند. حتی این جوّ انتخاباتی و غلیان احساسات، آرای خاموش را نیز در برهه‌هایی به‌صورت گسترده راضی به حضور در انتخابات کرده است.

همزمان «مرتضی اسماعیل‌پور» فعال اپوزیسیون و کارشناس شبکه‌های ماهواره‌ای، در توئیتر نوشت: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌ طلبان می‌گویند که در تهران لیست انتخاباتی نخواهند داشت. این شگرد خبری‌شان است و قطعا لیست را منتشر خواهند کرد. این جماعت هر روز تغییر رنگ می‌دهند.

اما وب‌سایت "رادیو زمانه" سوی مقابل رقابت انتخاباتی را مورد توجه قرار داد و درباره اصولگرایان نوشت: هرچند آنان با خاطری آسوده‌تر در حال ارائه لیست‌های انتخاباتی هستند، همزمان با اختلافات درون جناحی نیز دست به گریبان‌اند.

این پایگاه اروپایی در توضیح افزود: تنها سه روز پس از رونمایی از لیست ۹۰ نفره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، جبهه پایداری با انتشار بیانیه‌ای، لیست ۶۰ نفره نامزد‌های خود برای رسیدن به لیست نهایی در حوزه پایتخت را اعلام کرده که با واکنش‌هایی تند در میان طیفی از اصولگرایان مواجه شده است./1360/

منبع:جام نیوز

ارسال نظرات