۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۶۳۸۵۳۹

نشست تاملاتی در بیانیه گام دوم برگزار شد

نشست تاملاتی در بیانیه گام دوم برگزار شد
دکتر باقری گفت: رهبر انقلاب در متن بیانیه سه صحنه جنگ را تحت عناوین جنگ در عرصه باورها، جنگ در عرصه واقعیات و جنگ در عرصه اندیشه‌ ترسیم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا نشست تأملاتی در بیانیه گام دوم با حضور دکتر علی باقری معاون امور بین الملل قوه قضائیه روز چهارشنبه در موسسه پژوهش‌های انقلاب اسلامی برگزار شد.

دکتر صالحی در ابتدای نشست با تاکید بر نوآوری در چینش ارزش‌ها در بیانیه گام دوم گفت: تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را می‌توان در سه سطح فردی، سازمانی و تخصصی تعریف کرد؛ به عنوان مثال در سطح فردی بیانیه باید دلالت‌هایی از دل متن استخراج کرد که از مهمترین آنها می‌توان به بحثهای معنویت، اخلاق و الگوهای مفهومی اشاره کرد.

وی افزود: در واقع بهترین لفظی که می‌توان برای بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد، واژه اقامه است که در دو وادی فردی و اجتماعی قابل بحث می‌باشد. با عبور از ساحت اجرایی به ساحت مفهومی بیانیه می‌رسیم. در نگاه مفهومی به بیانیه مهمترین نکته توجه به کلیت آن ‌است و شاید ناجوانمردانه‌ترین کار ممکن بخش بخش کردن متن بیانیه باشد.

 

نشست تاملاتی در بیانیه گام دوم برگزار شد

 

سپس دکتر علی باقری به ضرورت‌های تحقق بیانیه گام دوم پرداخت و عنوان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از نگاه یک پدر که در مقام رهبری قرار دارد؛ صادر شده است‌، یعنی در بسیاری از بخش‌های آن تحکم نیست و با نگاه و رویکردی دلسوزانه می‌باشد اما متاسفانه این دلسوزی مورد توجه قرار نگرفت.

وی افزود: این بیانیه صرفا از جانب یک مدرس درس خارج حوزه‌های علمیه یا یک مرجع تقلید صادر نشده است، بلکه از جانب نائب امام زمان (عج) و ولی‌امر مسلمینی صادر شده که قریب به شصت سال در بطن انقلاب بوده است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه با اشاره به شرایط صدور بیانیه گام دوم خاطرنشان کرد: آشنایی با شرایط صدور بیانیه گام دوم به فهم آن کمک می‌کند، اما متاسفانه هنوز برخی باور ندارند که این بیانیه در شرایط جنگی صادر شده است، به عنوان اولین گام برای تحقق بیانیه باید ابتدا یقین کنیم که در عرصه جنگیم، سپس به برنامه‌ریزی برای تحقق آن بپردازیم‌.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در متن بیانیه سه صحنه جنگ را تحت عناوین؛ جنگ در عرصه باورها، جنگ در عرصه واقعیات و جنگ در عرصه اندیشه‌ ترسیم می‌کنند و برای هر یک از این صحنه‌ها گزاره‌های متعددی در بیانیه آورده‌اند، به عنوان مثال در عرصه باورها پنجاه گزاره به کار رفته که در آنها به باورها و حقایق انقلاب اشاره می‌شود.

دکتر باقری تشریح کرد: امروز علی رغم تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر وجوب انتقال این حقایق به نسل جوان هنوز عده‌ای به این باورها بی‌توجه‌اند و آنها را شعار می‌دانند، در صورتی که این حقایق عین هویت ماست. البته خوشبختانه نوع عملکرد افراد باور داشتن یا نداشتن آنها به این حقایق را مشخص می‌کند.

وی در توضیح عرصه واقعیات گفت: در متن بیانیه بیش از صد گزاره مبنی بر جنگ در عرصه واقعیات آمده است. در این عرصه یکی از مهمترین مسائل جنگ روایت‌هاست. دشمن در جنگ روایت‌ها با استفاده از معنای واژگون شده کلمات در تلاش برای رسیدن به اهدافش می‌باشد و متاسفانه گاهی به موفقیت‌هایی دست یافته است.

دبیر ستاد حقوق بشر عنوان کرد: در عرصه اندیشه‌ای نظام همواره در تقابل با کسانی بوده که اعتقادی به حکومت دینی ندارند و به همین خاطر گزاره‌هایی در رابطه با مسؤلیت حکومت‌ها و حاکمان در بیانیه گام دوم قابل مشاهده است.

وی افزود: حضرت آقا همه مواد و امکانات لازم را در این بیانیه آماده کرده‌اند و فقط تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها باقی مانده‌اند که مسؤلیت آنها برعهده مسؤلین، مراکز علمی و پژوهشگاهها می‌باشد. در اجرای منشور گام دوم انقلاب اسلامی صرف پرداختن به کارهای مقطعی یا رها کردن کامل آنها عقلانی نیست، پس عده‌ای باید همچون شهید چمران کار چریکی و زود بازده انجام دهند و عده‌ای نیز مانند شهید تهرانی مقدم به فعالیت‌های بلندمدت و بنیادین مشغول شوند.

دکتر علی باقری در پایان خاطرنشان کرد: برای حرکت براساس هدف اصلی بیانیه باید کارهای علمی، ادراکی و فهمی ما در راستای رسیدن به امر تحقق و اجرای بیانیه باشد. مستندسازی و آمارهایی از این قبیل اشکالی ندارد اما در راستای هدف اصلی بیانیه نیست و به نظر تمام کارهای ما باید مقدمه‌ای برای تحقق جدی‌تر و سریعتر بیانیه گام دوم انقلاب باشد.‌‌ /882/ 503/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
تاملات در باب بیانیه مهم گام دوم باعث رشد اندیشه ورزی و تحقق جامعه اسلامی زمینه ساز ظهور می شود.
1
0