۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۶۳۹۵۴۶

مراسم‌ چهلمین روز شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در ایلام برگزار شد

مراسم‌ چهلمین روز شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در ایلام برگزار شد
مراسم سنتی چمر به‌ مناسبت بزرگداشت چهلمین روز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی با حضور مسئولان کشوری، استانی و مردم و اجرای ویژه برنامه‌های مختلف در ملکشاهی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم سنتی چمر به‌مناسبت بزرگداشت چهلمین روز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور مسئولان کشوری، استانی و مردم و اجرای ویژه برنامه‌های مختلف در ملکشاهی برگزار شد.

«چمر» ‌در فرهنگ مردوخ به معنای دایره، حلقه و (چه مه ری) دهل عزا، در لغت‌نامهٔ دهخدا به معنی آشکار و ظاهر و در فرهنگ عمید به معنای محیط، دایره و هر چیز دایره مانند و معانی دیگری مانند (چه‌مه‌ره) یعنی (چشم‌ به‌راه) یا (چم و چمانن) به معنای خم کردن نیز تعبیر شده است. البته آنچه از جنس این آیین و معنی پیش‌واژهٔ چم برمی‌آید باید به معنای روان نیز در این مورد توجه داشت.

در مناطق روستایی و عشیره‌ای استان ایلام «چمر» نوای غمباری است که در سوگ عزیزان از دست‌رفته نواخته می‌شود، این مراسم در سه هنگام برگزار می‌شود: هنگام نزاع، تدفین و سوگواری.

برای اجرای مراسم جایگاهی را تعیین می‌کنند که به «چمرگاه» معروف است. با بالا آمدن آفتاب و به نوا درآمدن سرنا و دهل نوای چمری آغاز می‌شود. بعد از صف بستن و قرار گرفتن علم و کتل‌ها در قسمت‌های مختلف صف، «بویش‌ها» و «راوکرها» یا همسرایان مرثیه‌خوانی بانوایی مانند هق‌هق آغاز می‌کنند.

شرکت‌کنندگان با لباس تیره وارد چمرگاه می‌شوند و هر کدام به‌زعم خود و بنا به‌رسم رایج، بخشی از مایحتاج مراسم را که اغلب مربوط به خورد و خوراک می‌شود به همراه می‌آورند. نمایش چمر از چند صف، شامل صف زنان، صف مردان وزنان مویه‌خوان و نوازندگان ساز و دهل و گروه شاعران محلی که به آن‌ها «ایش‌ها» و «رو کرها» گفته می‌شود تشکیل می‌شود که هر کدام به‌طور منظم و در جایگاه مخصوص خود قرار می‌گیرد.

از منسجم‌ترین و ماندگارترین رسوم عزاداری مردم ایل ملکشاهی مراسم چمر است که معمولاً برای افراد سرشناس و بزرگان انجام می‌گیرد و غالباً در این مراسم از عموم ایلات و طوایف استان دعوت می‌شود و گروه‌هایی از شعرا در مدح بزرگان و خصایص نیک متوفی اشعاری بر زبان می‌رانند و برخی دیگر هم این اشعار را همخوانی می‌کنند.

زنان در یک گروه و شانه‌به‌شانه در حالی که پارچه سیاه بلندی به طول ده‌ها متر در مقابل گرفته‌اند و مردان هم در حالی‌ که علم‌هایی که بر روی آن‌ها اسامی امامان و معصومین نگاشته شده و پس از مدتی آن را به شخص دیگری می‌رسانند دایرهٔ میدان چمر را تشکیل می‌دهند.

در قسمتی از محل این مراسم تفنگ، دوربین، وسایل شکار، البسه وغیره شخص متوفی بر روی مادیان زیبایی که با پارچه‌های رنگارنگ تزئین شده قرار می‌دهند./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات