۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۶۳۹۵۷۶

بهترین کار براى حفظ شخصیت زن در کلام حضرت فاطمه

بهترین کار براى حفظ شخصیت زن در کلام حضرت فاطمه
پژوهشگر مطالعات دینی گفت که حضرت زهراء(ع) چنان حیا و عفاف را سرلوحه رفتار خویش قرار داده بود که حتى از مردان نابینا نیز خود را مى‌پوشاند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سیدحسین سجّادی‌تبار پژوهشگر و مؤلف کتاب «موسوعه حضرت فاطمه» با اشاره به جنبه‌های مختلف زندگی حضرت فاطمه زهراء سلام‌الله‌علیها گفت: زندگانی و سیره امیرالمؤمنین علی‌‌ علیه‌السلام و حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها از اصلی‌ترین و کامل‌ترین الگوهای جامعه بشری است. حضرت علی از نظر ارتباطات عاطفی بسیار به حضرت زهرا‌ء توجه داشتند و از تعابیری مثل «حبیبتی زهرا» هنگام صدا کردن ایشان استفاده می‌کرد که این نشان از اوج احترامی است که مرد برای زن و همینطور زن برای مرد قائل است.

وی افزود: حضرت علی بارها و بارها به فاطمه زهرا‌ء می‌فرمود: «بنفسی أنت» البته جالب است که حضرت فاطمه نیز به ایشان می‌فرمود: «روحی لروحک الفداه» اینها نشان می‌دهد ارتباطات عاطفی عمیقی بین آن بزرگواران وجود داشته است که لازم است امروز ما در زندگی‌هایمان نیز از آنها استفاده کنیم تا پایه‌های زندگی مستحکم‌تر و الهی‌تر شود.

«امروز نوع برخورد و مواجه زن و مرد با یکدیگر در استحکام خانواده‌ها و تربیت فرزندان از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال، در روایت داریم وقتی امیرالمؤمنین وارد خانه می‌شد، با دیدن حضرت فاطمه تمام مسائل و آزار و اذیت‌های دشمنان را فراموش می‌کرد و آرامش می‌یافت، این موضوع چقدر در زندگی‌های امروزه صادق است؟ بانوی خانه باید با الگوگیری از حضرت فاطمه پناهگاه و محل آرامش و امنیت مرد باشد.»

وی با بیان مطلب فوق گفت: حجاب و عفاف یکی دیگر از ارزش‌های فاطمی است که متأسفانه در جامعه دچار رکود شده است. می‌دانیم که دشمن در این زمینه سرمایه‌گذاری بسیاری کرده است و سعی کرده فرهنگ ابتذال و بی‌بند و باری را به جوامع اسلامی منتقل کند که البته در این مسیر موفقیت‌هایی هم داشته‌اند. وقتی این موضوع را در سیره زندگانی حضرت فاطمه ملاحظه می‌کنیم، اهمیت این موضوع برایمان مضاعف می‌شود.

حجت‌الاسلام سجّادی‌تبار به روایتی اشاره کرد و گفت: اسماء بنت عمیس نقل می‌کند: روزهای آخرِ زندگی حضرت زهراء با او بودم. روزی مرا به یاد کیفیت حمل جنازه توسط مردم انداخت و ابراز نگرانی کرد که چرا جنازه زن را روی تخته‌ای می‌گذارند و بالای دست مردان حمل می‌کنند؟ و سپس فرمود: «اِنِّی قَدِ اسْتَقْبَحْتُ مَا یُصْنَعُ بِالنِّسَاءِ اَنَّهُ یُطْرَحُ عَلَی الْمَرْأَةِ الثَّوْبُ فَیَصِفُهَا لِمَنْ رَأی فلَا تَحْمِلْنِی عَلَی سَرِیرٍ ظاهِرٍ استُرِینِی سَتَرَک اللّهُ مِنَ النّارِ؛ بسیار زشت می‌دانم که (جنازه) زنان را بر روی تابوت بدون دیوار می‌گذارند و بر روی آن پارچه می‌افکنند؛ چراکه [حجم] بدن را برای بینندگان نمایش می‌دهد. مرا بر روی تابوت اینچنینی نگذار و بدن مرا بپوشان که خدا تو را از آتش جهنم باز دارد.»

مؤلف کتاب «موسوعه حضرت فاطمه» اظهار کرد: حضرت زهراء چنان حیا و عفاف را به‌عنوان یک فضیلت ارزشی که مورد رضایت خداوند است سرلوحه رفتار خویش قرار داده بود که حتى از مردان نابینا نیز خود را مى‌پوشاند. در روایتی آمده است که مردی نابینا پس از اجازه گرفتن، وارد منزل امام علی(ع) شد. پیامبر(ص) دید که حضرت زهراء(ع) برخاست و فرمود: «دخترم! این مرد نابیناست». فاطمه(ع) عرضه داشت: «پدر، اگر او مرا نمی‌‏‌بیند، من او را می‌‏‌نگرم، اگرچه او نمی‌‏‌بیند، اما بو را استشمام می‌کند؛ اِن لَم‌یَکُن یَرانِی فَانّی أرَآهُ وَ هُوَ یَشُمُّ الرِّیحَ». رسول خدا(ص) پس از شنیدن سخنان دخترش فرمود: «شهادت می‌دهم که تو پاره تن من هستی. (مستدرک الوسائل، ج14، ص 289)

به گفته وی، حضرت فاطمه(ع) بانوان را به ارزشی مثل رعایت عفاف و حجاب دعوت می‌کرد. ایشان در یکی از سفارشات خود در تأکید بر رعایت عفاف فرمود: «بهترین اقدام براى حفظ شخصیت زن آن است که مردى را نبیند و مورد مشاهده مردان قرار نگیرد؛ خَیْرٌ لِلِنّساءِ أنْ لایَرَیْنَ الرِّجالَ وَ لایَراهُنَّ الرِّجالُ.» /882/ 102/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یک خبرنگار از قم
Iran, Islamic Republic of
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۱
وقتی در آغاز به گزارس سرویس آوردید و در انتها منبع خبر رو ذکر کردید، نیازی نبود که در پاراگراف ابتدایی در گفتگو با خبرنگار تسنیم را بیاورید.
از اطلاع رسانی در گروه پلاس سپاس گزارم
0
0