۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۶۳۹۸۴۳
استاد حوزه و دانشگاه: 

خوب همسرداری کردن از مظاهر ایمان و دینداری است

خوب همسرداری کردن از مظاهر ایمان و دینداری است
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: زن مظهر جمال الهی و مرد مظهر جلال خداوند است و وظایف زن و مرد از نگاه اسلام نیز بر همین اساس مشخص شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی در جمع زوجين یازدهمین کاروان از بیست و سومین ازدواج دانشجویی(طرح همسفر تا بهشت) در حرم مطهر رضوی از پدیده زوجیت به عنوان یک امر مشترک میان موجودات جهان نام برد و گفت: از کوچکترین عنصر هستی که اتم نام دارد تا وجود انسان که اشرف مخلوقات است، همه از دو جنس متفاوت ساخته شده اند و تزویج این دو با هم است که می تواند تداوم و بقاء آن ها را تضمین کند.

وی افزود: در واقع این دو جنس به تنهایی کارآیی و ثمره‌ لازم را ندارند و در کنار هم قرارگرفتن آن هاست که وجودشان را برای تداوم نسل آماده می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه در اسلام بر اساس طبیعت وجودی زن و مرد وظایفی برای هر یک تعریف شده است، اظهار کرد: مهمترین نقش زن محبت آفرینی و حفظ فضای عاطفی در خانواده است؛ نگاه و رفتار محبت آمیز زن، احساسات و اراده‌ مرد برای پاسخگویی عاشقانه به همسر را بر می انگیزد و زمینه ایجاد فضایی آرامش بخش برای او و فرزندان را فراهم می کند.

مساعد شدن زمینه های رشد بواسطه ازدواج

کارشناس برنامه تلویزیونی سمت خدا همچنین با اشاره به ظرفیت های ازدواج در رشد قابلیت های انسانی گفت: کسی که برای ازدواج قدم بر می دارد تمام هستی با او همراه می شود و به او کمک می کند تا توانمندی هایش را کشف و بارور سازد؛ چنین فردی قطعا زمان های تلف شده کمتری نسبت به افراد مجرد دارد و از جهات مختلف در زندگی، از آنان جلوتر خواهد بود.

وی، تاخیر در ازدواج جوانان بویژه در شش سال اخیر را از جمله معضلات حوزه‌ی جوانان برشمرد و افزود: این تاخیر نوعی سنت شکنی است و می تواند تبعات منفی زیادی در جامعه داشته باشد از جمله اینکه سن همسران بالارفته و در نتیجه فرصت فرزندآوری را از دست می دهند.

اهمیت محبت و ارتباط حسنه در خانواده

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی، محبت ورزی و ارتباط حسنه در بین اعضای خانواده را از مظاهر ایمان و دینداری همسران عنوان و تصریح کرد: هر چند که نقش زن در این خصوص پررنگ تر از مرد است، اما مردان نیز باید بدانند که خانواده  نیازمند محبت و مهرورزی آنان است لذا در روایات دینی نقل شده که یک ساعت نشستن در کنار خانواده و تعامل نیکو با اعضای خانواده از یک سال عبادت بالاتر است. 

وی در ادامه به تشریح مولفه های تشکیل یک زندگی پایدار اشاره و خاطرنشان کرد: گذشت و شرح صدر در برابر ناملایمات زندگی مشترک، از جمله نکاتی است که هم مرد و هم زن باید آن را در نظر داشته باشند و حتی در مواقعی که خود را نسبت به امری، صاحب حق می دانند به خاطر رضای الهی گذشت داشته باشند، البته این گذشت از سوی خداوند بی پاداش نخواهد بود.  

استاد حوزه و دانشگاه، ارتباط خوب با خانواده را پیش شرط ارتباط با خداوند و اهل بیت (علیهم السلام) دانست و اضافه کرد: کسی که ارتباطش با همسر و فرزندانش خوب نیست در نزد خداوند و ائمه معصومین(علیهم السلام) نیز جایگاهی ندارد و اگر این ارتباط را اصلاح نکند در دنیا و آخرت دچار خُسران خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی به کلام رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت فرزندآوری نیز اشاره کرد و گفت: حدود صد سال است که سازمان های صهیونیستی درصدد تخریب نظام خانواده در ایران هستند و فعالیت های گسترده ای را در این خصوص انجام داده اند از جمله ترویج فرهنگ ازدواج سپید(که رهبرمعظم انقلاب از آن به ازدواج سیاه تعبیر می کنند) و همجنس گرایی و فعالیت هایی از این قبیل که همگی با هدف  حذف ساختار خانواده و انقطاع نسل در حال برنامه ریزی و اجراست.

گفتنی است بیست و سومین دوره مراسم ازدواج دانشجویی(طرح ملی همسفرتابهشت) به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از دی تا اسفندماه جاری در مشهدمقدس برگزار می شود./998/د102/ب1

میثم صدیقیان
ارسال نظرات